بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه‌های این بیماری خطرناک را بشناسیم

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۸, ۱۳۹۸ , , , ,

بیماری‌ قلبی یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که امروزه مردان با آن مواجه می‌شوند. مطابق با گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، از هر سه مرد بالغ، بیش از یک نفر بیماری قلبی دارد. بیماری قلبی یک اصطلاح کلی است که موارد زیر را شامل می‌شود:

– نارسایی قلبی

– بیماری عروق کرونر

– آریتمی (غیرطبیعی بودن ضربان قلب)

– آنژین

اگرچه ممکن است به نظر برسد که یک مشکل جدی باید علائم هشداردهنده داشته باشد، اما این احتمال وجود دارد که بدون نشانه‌های قابل‌توجه، به بیماری قلبی مبتلا شوید. علائم اولیه‌ی بیماری‌های قلبی و همچنین عوامل خطر آن را بشناسید تا بتوانید به موقع به درمان بیماری بپردازید و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.

عوامل خطر بیماری قلبی

بسیاری از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی هستند. AHA در سال 2013 گزارش داد که تنها یک چهارم از مردان در سال 2011 از دستورالعمل‌های مرتبط با فعالیت بدنی پیروی کرده‌اند. آنها همچنین تخمین می‌زنند که 72.9 درصد از مردان ایالات متحده 20 ساله و بالاتر اضافه وزن دارند یا چاق هستند. و حدود 20 درصد از مردان سیگرت مصرف می‌کنند، که می‌تواند باعث تنگ شدن عروق خونی شود. تنگ شدن رگ‌ها یکی از علل اصلیِ بروز انواع خاصی از بیماری‌های قلبی است.

دیگر عوامل خطر بیماری قلبی عبارتند از:

رژیم غذایی پر از چربی اشباع

– نوشیدن بیش از حد الکل

– کلسترول بالا

دیابت

– فشار خون بالا

علائم اولیهی بیماری قلبی

اولین نشانه‌ی بیماری قلبی اغلب حمله‌ی قلبی یا یک اتفاق جدی دیگر است. اما، چند نشانه‌ی مهم نیز وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند وجود مشکل را قبل از رخ دادن یک اتفاق جدی، تشخیص دهید.

در مراحل اولیه، علائمی که فقط آزاردهنده به نظر می‌رسند ممکن است، بیایند و بروند. به عنوان مثال، شما ممکن است به آریتمی قلبی مبتلا باشید که می‌تواند باعث بروز نشانه‌های زیر شود:

– تنگی نفس بعد از انجام فعالیت فیزیکی متوسط، مانند بالا رفتن از چند پله

– احساس ناراحتی یا احساس فشار در قفسه‌ی سینه که به مدت 30 دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد

– درد غیر قابل‌توضیح در قسمت بالا تنه، گردن و فک

– ضربان قلب سریع‌تر، کندتر یا نامنظم‌تر از حد معمول

– سرگیجه یا از حال رفتن

نشانه‌های بیماری قلبی که رگ‌های خونی را درگیر کرده‌است، عبارتند از:

– آنژین (درد قفسه سینه)

– تنگی نفس

– بروز تغییراتی در دست‌ها و پاها مانند درد، تورم، گز گز، بی‌حسی، سردی و ضعف

– خستگی شدید

– ضربان قلب نامنظم

این نشانه‌ها می‌توانند در اثر باریک شدن رگ‌های خونی ایجاد شوند. این باریک شدن، که می‌تواند به دلیل تشکیل پلاک باشد، گردش خون دارای اکسیژن را توسط قلب دشوارتر می‌کند.

به علاوه، نشانه‌های بیماری‌های قلبی ناشی از عفونت قلب نیز می‌توانند شامل سرفه‌ی خشک، تب و راش پوستی باشند.

برخی از عوامل خطر نیز ممکن است نشانه‌ای از نزدیک بودن بیماری قلبی باشند. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به دیابت و فشار خون بالا، ریسک بروز بیماری قلبی به میزان قابل‌توجهی بالا می‌رود.

علائم متداول حمله‌ی قلبی و سکته مغزی

حمله‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که بیماری قلبی به جایی رسیده باشد که جریان خون از عضله‌ی قلب متوقف شود. شایع‌ترین نشانه‌ی حمله‌ی قلبی در مردان احساس ناراحتی در قفسه‌ی سینه است که فشار، تنگی یا درد را شامل می‌شود. سابقا تصور می‌شد که فقط درد قفسه‌ی سینه علامتِ حمله‌ی قلبی است، اما ممکن است به جای درد نوعی احساس ناراحتی داشته باشید. این ناراحتی ممکن است در بازوها، پشت، گردن، شکم یا فک هم حس شود.

هنگام بروز سکته‌ی قلبی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

– نفس تنگی

– تعریق زیادِ بدون دلیل

– حالت تهوع

– گیجی

علائم سکته‌ی مغزی شامل بی‌حسی یا ضعف است که فقط در یک طرف بدن رخ می‌دهد. بی‌حسی ممکن است در صورت، بازوها یا پاها ایجاد شود. دیگر نشانه‌ّهای سکته‌ی مغزی عبارتند از:

– سردرگمی، دشواری در تکلم یا مشکل در فهم دیگران

– عدم تعادل

– تغییر در بینایی

– سردرد شدید

بسیاری از این تغییرات به طور ناگهانی رخ می‌دهند. اگر آنها را تجربه کردید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

کلام پایانی

مطابق با CDC، 50 درصد از مردانی که در اثر بیماری انسداد رگ‌های قلب می‌میرند، به دلیل نداشتن هیچ نشانه‌ای، از بیماری خود مطلع نبوده‌اند. دانستن علائم حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت قلب‌تان انجام دهید. جان سالم بردن از هر یک، بستگی دارد به اینکه چه زمانی درمان را شروع کنید.

تعیین اینکه آیا در حال تجربه کردن علائم حمله قلبی هستید یا خیر، دشوار است. اما اگر نشانه‌ای داشتید که نگران‌تان کرده، حتما به مراقبت‌های فوری مراجعه کنید.

در پایان، یادتان باشد که کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی چه علائمی داشته باشید و چه نداشته باشید، اهمیت بسیار زیادی دارد. مراجعه‌ی منظم به داکتر نیز کمک‌کننده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *