جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

از تنه درختان تا استخوان انسان؛ صابر، خلاقیت یک هنرمند و نقاشی برای اهمیت زندگی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

انتشار تصاویری از تنه بریده شده درختان که بر روی آن نقش‌های رنگارنگ و زیبایی کشیده شده است، نام صابر و هنرش را بیش‌تر از قبل مطرح کرد. این هنرمند افغان شاید نخستین فردی باشد که بر استخوان‌ها و تنه‌های بریده درختان، نقش‌های دل‌نشین و خوش رنگی را نقاشی می‌کند.

او می‌گوید که از طریق هنر با مردم سخن می‌گوید و برای درک آدمی مرزی را تعیین نمی‌کند.

صابر هنرمندی گرافیست و استاد دانشگاه کابل است. او نقش و نگارهای سنتی جامعه افغانستان را به شیوه مدرن در کارهایش استفاده می‌کند.

زندگی زیباست، حتی در جنگ

صابر دانش‌آموخته رشته گرافیگ است. مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه کابل گرفته و بعد از آن، در سال 2012 به عنوان استاد در رشته گرافیک در همین دانشگاه آغاز به کار کرد.

saber1
صابر هنرمندی گرافیست و استاد دانشگاه کابل است

او که 26 سال دارد، همانند بسیاری افغان‌ها در دوران جنگ مهاجر شده است. او می‌گوید:” جنگ‌ها بسیاری‌ را بی‌خانمان کرد و خانواده ما نیز مهاجر شدند. ما به پاکستان رفتیم و در کویته پاکستان ساکن شدیم.”

صابر می‌گوید که زندگی آنها مثل هر افغان دیگر در مهاجرت پر از فراز و فرود بوده است، اما او تلاش کرده که از این شرایط، به خوبی استفاده نماید و بیاموزد. او در دنیای مهاجرت هنر رسامی و نقاشی را می‌آموزد.

در سال‌های اخیر به کشورش برگشته و پس از اتمام درس‌های مکتب، وارد دانشگاه کابل می‌شود تا در رشته مورد علاقه اش یعنی گرافیک تحصیل کند.

صابر بعد از گذراندن امتحان کانکور سال 1387 خورشیدی، برای ادامه تحصیل به دانشگاه کابل راه یافت و بنابر علاقه‌ای که به گرافیک داشت به آموختن این رشته در دانشگاه کابل پرداخت. با توانایی و استعدادی که داشت در بین سایر دانشجویان این رشته، خوش درخشید و بعد از کسب مدرک کارشناسی به عنوان استاد در همین دانشگاه برگزیده شد.

saber0
صابر 26 ساله همانند بسیاری افغان‌ها در دوران جنگ مهاجر شده است

صابر می‌گوید که برای او نقاشی ابراز علاقه است. در شرایطی که بسیاری از مناطق افغانستان جنگ و ناامنی شدت یافته و این امر موجب نگرانی و مختل شدن زندگی شهروندان این کشور شده است اما نگاه صابر به زندگی هم‌چنان نگاهی توام با زیبایی است. او می‌گوید که ” زندگی زیباست و می‌خواهم زیبایی‌های آن را با نقاشی به دیگران نیز نشان دهم.”

تجربه شیوه‌های مختلف

صابر تا کنون از شیوه‌های سیاه قلم، رنگ‌روغن، نوک‌آهن، آب‌رنگ و پنسیلی کار گرفته؛ اما به گفته خودش هیچ یک از این شیوه‌ها برایش جذاب نبوده است. او اکنون نقش و نگار‌های سنتی افغانستان را با شیوه‌ی مدرن به کار می‌برد.

نقش و نگارهایی که صابر در کارهایش استفاده می‌کند، بیشتر در صنایع دستی مناطق مرکزی افغانستان دیده می‌شود که به نام نقش گراف، معروف است. او از این نقش و نگارها روی تنه بریده درختان و سقف خانه کار کرده است که نمونه‌هایی از آن در فضای سبز دانشگاه کابل دیده می‌شود. او هم چنین روی لباس‌ها نیز نقش و نگارهای زیبایی را ایجاد می‌کند.

نقاشی درختان

نقش و نگارهایی که او روی تنه بریده درختان دانشگاه کابل به وجود آورده و برخی از دانشجویان را به پوشیدن لباس‌های گراف که بخشی از صنایع دستی مناطق مرکزی افغانستان می‌باشد، علاقه‌مند ساخته است.

صابر می‌گوید که او می‌خواهد هنری سنتی افغانستان را که از داشته‌های فرهنگی این کشور است، از نابودی نجات داده و جلوه‌ی دیگری از آن را به مردم نشان دهد.

رسم نقش و نگارهایی زیبا و رنگارنگ بر  تنه درختان بخشی از کارهای هنری صابر است. او می‌گوید”هر انسانی می‌تواند مطابق فهم خودش از هنر، کارش را تعبیر کند؛ اما هدف من از این کار 2 چیز است، نهادینه ساختن و زنده نگهداشتن هنر سنتی افغانستان به روش مدرن و هم‌چنین توجه به محیط زیست.”

saber14
رسم نقش و نگارهایی زیبا و رنگارنگ بر تنه درختان بخشی از کارهای هنری صابر است

نقاشی بر روی استخوان

صابر تاکنون در نمایشگاه‌های زیادی شرکت داشته؛ اما نمایشگاه استخوانی که سال گذشته خودش برگزار کرده بود، برای بسیاری‌ از مخاطبان عجیب بود.

صابر روی اسکلت‌های به جا مانده از انسان‌ها نقاشی کرده ‌است. او می‌گوید که یک هزار دالر را صرف این کار کرده است تا به این وسیله به مردم پیام صلح داده و از همه بخواهد که به حیات و زندگی مردم اهمیت دهند.

صابر بر اسکلت آدمی نقاشی کرده و با نقاشی‌هایش استخوان‌ها را به حرف آورده ‌است. استخوان‌هایی که صاحبان‌شان در این جغرافیای سراسر جنگ و ناامنی، شاید روزگار خوشی را ندیده باشند.

صابر می‌گوید “در افغانستان در کنار هر چیز دیگری، استخوان نیز به صورت فراوان یافت می‌شود. استخوان بدن انسان‌هایی که اگر به زندگی شان توجه می‌شد، ممکن بود برای سال‌های بیشتری امکان زنده بودن را داشته باشند.”

saber9
صابر روی اسکلت‌های به جا مانده از انسان‌ها نیز نقاشی کرده ‌است

کارهای متفاوت

این گرافیست در سال 1370 در افغانستان متولد شد و سه برادر و یک خواهر دارد و سال گذشته ازدواج کرده است. او لباس‌های شب ازدواج خود و خانمش را نیز نقاشی کرده است.

طیبه همسر صابر است و در انستیتوت هنر‌های زیبا، دانشجوی رشته صنایع دستی است. این زوج در مراسم ازدواج‌شان، لباس‌های زیبایی را که صابر بر آن طراحی و نقاشی کرده بود، به تن داشتند.

صابر می‌گوید از این کار افراد زیادی استقبال کردند و تعداد زیادی از او می‌خواستد که نقش مشابهی را بر روی لباس‌ آنها نیز بکشد.

نقش و نگار‌هایی که صابر بر لباس می‌اندازند، با شست‌و‌شو رنگ نمی بازد.

صابر اکنون برای ادامه تحصیل راهی کشور ایران شده است و می‌خواهد علاوه بر درس خواندن، در نمایشگاهی که قرار است در این کشور برگزار شود به عنوان یک هنرمند افغانستانی شرکت کند. او می‌گوید که به عنوان یک هنرمند، به دنبال انجام کارهای متفاوت هنری خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان