جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

روز مادر در افغانستان و تابوت‌های فرزندانی که به خانه برگشتند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

24 جوزا به‌عنوان روز مادر در افغانستان به‌صورت رسمی تجلیل می‌شود. این روز درحالی در افغانستان فرا می‌رسد که جنگ و ناامنی اخیراً شمار زیادی از مادران را سیاه‌پوش ساخته و در سوگ عزیزان شان داغدار کرده است. در چندین رویداد تروریستی اخیر، صدها تن از مادران افغان تابوت‌های خونین فرزندان شان را تحویل گرفتند و در ماتم نشستند؛ تا آن‌جا که وزارت زنان افغانستان گفته است این رویدادها روز مادر را به “روز ماتم و عزا” تبدیل کرده است.

امروز اما از این روز در افغانستان با پیام‌های متفاوت استقبال شده است. بسیاری از افغان‌ها دست کم در شبکه‌های اجتماعی با پیام‌های که حاوی درد، رنج، محرومیت و آرزوی خوشی و سلامتی برای مادران می‌باشد، از این روز تجلیل کرده‌اند. برخی‌ها با پیام‌های شبیه این که “مادر هدیه‌ی الهی است” از روز مادر تجلیل کرده‌اند.

میهن پرستی فرزندان

رولا غنی، بانوی نخست افغانستان در پیام ویدئویی روز مادر را تبریک گفته و از مادران افغان خواسته است که فرزندان خود را در راستای صلح، همدیگرپذیری، مهربانی و وطن‌دوستی پرورش دهند تا به گفته او “در آینده نزدیک شاهد یک افغانستان با ثبات باشیم.”

Mother-day1
رولا غنی از مادران افغان خواسته است که فرزندان خود را در راستای صلح، همدیگرپذیری، مهربانی و وطن‌دوستی پرورش دهند

او گفته است که “دشمنان افغانستان باید بدانند که مادران افغانستان هیچ‌گاه از تهدیدات تروریستی نمی‌ترسند و در فرزندان خود بیشتر از قبل روحیه قوی و حس وطن‌دوستی را پرورش می‌دهند.”

روز ماتم و عزاداری

وزارت امور زنان افغانستان نیز روز مادر را تبریک گفته و افزوده است که حوادث دردناک انتحاری و انفجاری در ولایت‌های خوست، ننگرهار، کابل و هرات جریان عادی زندگی مردم این ولایت‌ها را برهم زده و برنامه تجلیل از روز مادر را به “روز ماتم و عزاداری” بدل نموده است.

این وزارت در پیامی نوشته است که مادران در راستای تحقق صلح در افغانستان نقش کلیدی و سازنده دارند. در این پیام آمده است که “بیایید که هم‌دست و هم‌صدا، فرهنگ تفاهم، هم‌گرایی و انعطاف‌پذیری را در کار و زندگی مشترک خویش از خانواده تا جامعه و دولت به جای تعصب، تبعیض و خشونت، ترویج نماییم و تعمیم بخشیم.”

kabul-blast13
وزارت زنان افغانستان گقته است رویدادهای تروریستی اخیر روز مادر را تبدیل به روز ماتم کرده است

شکل‌دهی آینده افغانستان

اتحادیه اروپا در افغانستان روز مادر را به مادران افغان تبریک گفته و نوشته است که مادران در یک جامعه نقش مهمی را در فراهم کردن آینده بهتر برای نسل جدید بازی می‌کنند.

در پیام این نهاد آمده است که زنان نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و نقش آنان باید در شکل‌دهی آینده این کشور از نظر انداخته نشود. در این پیام آمده است که “اتحادیه اروپا تمام افغان‌ها را تشویق می‌کند تا برای ایجاد یک آینده مبتنی بر حقوق بشر کار کنند تا مادران افغان به زندگی که شایسته‌ی آن اند برسند.”

https://twitter.com/EUinAfghanistan/status/874915552799719424

روزی برای قدردانی

سفارت امریکا در کابل نیز با نشر پیامی تبریکی به مناسبت روز مادر در افغانستان، گفته است که با وجود چالش‌های جدی، مادران و در مجموع زنان افغانستان در کامگاری و پیشرفت افغانستان سهم بزرگ را ادا می‌نمایند. سفارت امریکا گفته است که “امروز برای ستایش و قدردانی از آن‌ها فرصت خوبی محسوب می‌شود.”

نگاه از پُشت پنجره

در افغانستان روز مادر در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک، بیشتر دیده می‌شود. مثل هر رویداد دیگر، فیسبوک پیام‌رسان بسیاری‌ها است. هرچند ممکن است بسیاری از مادران افغان نه تنها به فیسبوک دسترسی نداشته باشند، بلکه شاید هیچ خبری از فیسبوک نداشته باشند.

جنرال عطا محمد نور، والی ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان چندین عکس خود و مادرش را در فیسبوکش منتشر کرده و نوشته هر فرزند تعبیر و تعریف ویژه‌یی از مادر دارد و اما برای او “مادر نمادی از مهربانی، عشق، نیکویی، اخلاق و مکارم ارزشمند انسانی است.”

General Ata Mohammad Noor‎‏

مسعود سنجر رییس بخش تفریحی موبی گروپ در افغانستان عکس خود و مادرش را در فیسبوکش گذاشته و نوشته است برای این‌که بدانید مادر تان چقدر زحمت می‌کشد، باید او را یک ساعت از عقب کلکین خانه ببینید. او نوشته است که “جارو می‌کند، ظرف می‌شوید، گل‌ها را آب می‌دهد در مورد من حتا کبوترهای مرا دانه و آب می‌دهد تا من خوش باشم.”

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان نیز نوشته است که در روز مادر آرزو می‌کند تا سال‌های آینده وضعیت معیشتی زندگی خانواده‌اش بهتر شود تا فرصت آرامش و آسایش بیشتر برای مادر، همسر و همسر برادرش فراهم گردد تا از مادر بودن خود لذت برده و منحیث زنان، رنج نکشند.

به مادر کسی فحش ندهیم

شماری از کابران شبکه‌های اجتماعی اما به این باور اند که به جای تبریکی روز مادر در فیسبوک، بهتر است در عمل به مادران خود و دیگران احترام بگذارند.

سهراب سروش، داستان نویس است. او در فیسبوکش نوشته است که “روز مادر است و من همچنان شاهد زِر زِرهای شدید سانتی مانتالیستی ملت در فیسبوک هستم. جالب است اگر بفهمم در بقیه‌ی کشور‌های دنیا هم همین‌طور است یا تنها ما این‌قدر «چیزیم».”

سهراب می‌گوید اگر سعی کنیم روزانه چند “فحش مادر” کم‌تر بدهیم، دیگر لازم نیست روز مادر را به همه‌ی مادران افغان از صمیم قلب تبریک بگوییم.

Sohrab Soroush

شهید ثاقب، نویسنده است. او گفته که در افغانستان وقتی بر سر کسی خشم‌گین می‌شویم، در نخست مادرش را دشنام می‌دهیم. به گفته‌ی او بزرگداشت فیسبوکی از روز مادر زمانی ارزش دارد که کسی را فحش مادری ندهیم و به همه مادرهای این سرزمین حرمت قایل شویم.

بیست‌وچهارم جوزا درحالی رو به پایان است که میزان مرگ و میر مادران در افغانستان نیز افزایش یافته است. فقر، ناامنی، فرهنگ‌های ناپسند و نبود امکانات صحی از دلایل عمده افزایش مرگ و میر مادران گفته می‌شود.

در کنار این، گزارش اخیر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در این کشور 8.6 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، در سال 1395 خورشیدی 5575 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است.

این گزارش می‌گوید که بیسوادی، اعتیاد، نبود امنیت، فرهنگ معافیت از مجازات، فساد اداری، بی‌اعتمادی به نهادهای عدلی و قضایی و سنت‌های ناپسند در افغانستان از دلایل خشونت علیه زنان در این کشور است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان