جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.1
(7)

حفظ سبک زندگی سالم برای تقویت سلامت و عملکرد بدن که شامل مراقبت از سلامت گوش، بینی و گلو هم می‌شود، اهمیت زیادی دارد. همانطور که می‌دانید حلق و گوش و بینی نقش مهمی در زندگی روزمره‌مان ایفا می‌کنند و انتخاب عادات خاصی که می‌توانند به حفظ عملکرد آن‌ها کمک کند، مهم است. در این مقاله، به طور مفصل در مورد عادات سبک زندگی که می‌توانند در حفظ سلامت گوش و حلق و بینی اثرگذار باشند، می‌خوانید.

سلامت گوش‌ها

برای حفظ سلامت گوش‌ها موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

از تمیز کردن گوش‌ها با وسایل نامناسب پرهیز کنید

  • هرگز گوش‌های‌تان را با اشیاء فلزی پاک کننده جرم گوش و حتی گوش پاک تمیز نکنید.
  • از هدفون بی سیم استفاده نکنید. هدفون بی سیم باعث آسیب به مجرا گوش و پرده آن شده و باعث به عقب راندن جرم گوش می‌شود.

از ایرباد و هدفون کمتر استفاده کنید

امروزه همه برای گوش دادن به موسیقی از ایرباد و هدفون استفاده می‌کنند که سلامت گوش‌ها را به خطر می‌اندازند. بنابراین توصیه پزشکان استفاده کمتر از این وسایل است. اگر در استفاده از هدفون زیاده‌روی کنید نه تنها سطح شنوایی‌تان کاهش پیدا می‌کند، بلکه مجرای گوش‌هایتان نیز آسیب می‌بینند. کاهش سطح شنوایی باعث آسیب به گوش و کاهش شنوایی شما می‌شود.

از رفتن آب به گوش جلوگیری کنید

هنگام حمام و دوش گرفتن سعی کنید از رفتن آب به گوش‌هایتان جلوگیری کنید، هرگز برای شستن گوش‌هایتان داخل آن‌ها آب نریزید. اگر عفونت گوش نداشته باشید، در بیشتر مواقع گوش‌ها اصلا نیازی به تمیز کردن کردن ندارند، حتی لزومی ندارد جرم گوش را برداشته و از گوش خارج کنید. فقط کافی است قسمت بیرونی گوش‌ها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. همیشه گوش‌هایتان را خشک نگهدارید، زیرا هر نوع رطوبتی می‌تواند به گوش آسیب برساند.

سالی یک بار برای معاینه گوش به پزشک مراجعه کنید

اگر می‌توانید هر سال یک بار با مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی، گوش‌ها و شنوایی‌تان را معاینه و آزمایش کنید.

از صداهای بلند دوری کنید

سعی کنید از صداهای بلند دور بمانید و اگر هنگام کار در معرض صداهای بلند قرار دارید، از دستگاه‌های محافظ گوش مناسب استفاده کنید.

سلامت گلو

برای حفظ سلامت گلو نکات زیر بسیار کمک کننده هستند:

تاثیر سردی هوا بر سلامت گلو

سعی کنید زیاد در هوای بیرون و سرد نمانید، زیرا هوای سرد خیلی زود باعث گلودرد می‌شود. اگر در محیط بیرون از خانه مشغول کار هستید، از ماسک و شال گردن استفاده کنید. این روش بهترین گزینه برای حفظ سلامت گلویتان است.

از صحبت کردن یا فریاد زدن خودداری کنید

اگر به فکر سلامت گلویتان هستید، سعی کنید فریاد نزنید، یا مدام با صدای بلند صحبت نکنید. مانند هر قسمت بدن، تارهای صوتی‌تان نیز نیاز به کمی استراحت دارند. بنابراین سعی کنید از بلند صحبت کردن اجتناب کنید.

مراقب آنچه می‌خورید باشید

به رژیم غذایی‌تان دقت کنید، غذاهای روغنی، سرخ شده و سرد می‌توانند روی گلو و حنجره شما تاثیر بگذارند. خوردن این غذاها در واقع باعث رفلاکس اسید می‌شود که گلوی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر علائمی مانند احساس سوزش، سرفه خشک و حتی تغییر صدا دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر گوینده هستید یا حنجره حساسی دارید، باید بیشتر به نوشیدنی‌ها و غذاهایی که مصرف می‌کنید، توجه کنید.

از خشک شدن گلو جلوگیری کنید

اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید حتما فضای خانه‌تان را مرطوب نگهدارید. مرطوب کننده هوا نه تنها از خشکی پوست جلوگیری می‌کند بلکه از خشکی گلو نیز جلوگیری می‌کند.

سلامت بینی

و اما بینی! عضوی که آسیب دیدنش زندگی را تیره و تار می‌کند. برای مراقبت از این عضو مهم موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

تمرینات تنفسی انجام بدهید

به طور کلی تمرینات تنفسی بهترین گزینه برای تقویت عملکرد بینی و دستگاه تنفسی شما است.

از خونریزی بینی جلوگیری کنید

اگر هنگام شستن، بینی‌تان خونریزی دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. با این که ممکن است خونریزی بینی نشانه‌ای از خشکی آن باشد، اما بهتر است حتما با پزشک تماس بگیرید.

سعی کنید قسمت قدامی بینی‌تان را مرطوب نگه دارید

برای درمان خشکی بینی‌تان حتما از مرطوب کننده یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید. این روغن‌ها از پوسته پوسته شدن یا خشکی داخل بینی‌تان جلوگیری می‌کنند.

از تنفس هوای آلوده جلوگیری کنید

اگر حساسیت دارید و زود به زود سرما می‌خورید، سعی کنید در معرض گرد و غبار زیاد و دود قرار نگیرید. همیشه از ماسک استفاده کنید تا از هر گونه آلودگی در امان بمانید. عفونت‌ ویروسی و آلرژی از دلایل رایج سرماخوردگی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید و سعی کنید در معرض آن‌ها قرار نگیرید.

پیشگیری بهتر از درمان است

هر چند به طور کلی سلامت بدن شما مهم است اما بینی، گلو یا گوش حساس‌تر از سایر نقاط بدن است، زیرا بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار دارند. بنابراین سعی کنید از آلودگی‌ها، محرک‌ها و عواملی که باعث عفونت این سه ناحیه از بدن می‌شوند، دوری کنید.

سعی کنید از این 13 مورد در روتین مراقبت از سلامت بدن‌تان رعایت کنید و عادات سالم را وارد سبک زندگی‌تان کنید. اینگونه می‌توانید کیفیت زندگی‌تان را ارتقا بخشیده و بدنی سالم داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان