جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.9
(10)

حتما باید به رنگ مدفوع‌تان توجه کنید. زیرا به تشخیص بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. به همین دلیل بیشتر متخصصان قبل از دیدن آزمایش می‌توانند تشخیص دهند که به چه بیماری مبتلا شده‌اید. اگر می‌خواهید در مورد سلامت دستگاه گوارش‌تان بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید.

مدفوع سفید

مدفوع سفید غیرطبیعی است و نشان از مشکلی جدی در سلامت شما دارد. دلیل اصلی آن نیز کبد است، کبد در چنین وضعیتی صفرا تولید نمی‌کند یا صفرا برای تجزیه غذا به روده کوچک جریان نمی‌یابد و باعث مدفوع سفید می‎شود. صفرا یک مایع گوارشی حیاتی است که توسط کبد تولید و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود و در طول هضم غذا به مدفوع رنگ قهوه‌ای طبیعی می‌دهد.

بیماری‌های کبدی، مانند هپاتیت یا سیروز، ممکن است علت مدفوع سفید باشد. علاوه بر این، برخی داروها و مواد مانند باریم مورد استفاده در اشعه ایکس از دستگاه گوارش و برخی آنتی اسیدهای حاوی هیدروکسید آلومینیوم نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ مدفوع شوند. اگر رنگ مدفوع شما نیز سفید است، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع سبز رنگ

خوردن غذاهای سبز رنگ، مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج، دلیل اصلی تغییر رنگ مدفوع به سبز است. کلروفیلی که به این سبزیجات رنگ مایل به سبز می‌دهد نیز می‌تواند رنگ مدفوع را سبز کند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بر هضم تأثیر گذاشته و در نتیجه مدفوع شما تغییر رنگ دهد، زیرا این داروها می‌توانند فلور باکتریایی روده را تغییر داده و سبب ایجاد رنگ سبز در مدفوع شود. علاوه بر این، برخی داروها به دلیل وجود صفرا می‌توانند معده شما را اذیت کرده و سبب ایجاد اسهال با رنگ مایل به سبز شوند.

همچنین تغییر رنگ مدفوع نشانه عفونت احتمالی یا مشکل جدی تری در سلامت شما است. وجود رنگ مایل به سبز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی در بدن نیز باشد. در چنین مواردی، مواد جذب روده نشده و باعث تغییر رنگ و آبکی شدن مدفوع شود.

مدفوع زرد رنگ

رنگ قهوه ای مدفوع به دلیل وجود بیلی روبین و صفرا است. بیلی روبین در کبد از گلبول‌های قرمز تولید می‌‌شود و قبل از انتقال به روده با صفرا در کیسه صفرا مخلوط می‌‌شود، جایی که باکتری‌ها آن را تجزیه می‎کنند و از طریق مدفوع یا ادرار دفع می‌شود. یکی از شایع ترین دلایل مدفوع زرد رنگ، رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده است. با این حال، این وضعیت می‌تواند ناشی از شرایط مختلف دیگر نیز  باشد. به گفته متخصصان، این موارد می‌تواند ناشی از بیماری های کبد و کیسه صفرا، اختلالات لوزالمعده، بیماری سلیاک، سندرم گیلبرت، ژیاردیازیس، استرس و رژیم غذایی بد باشد.

مدفوع مشکی

مدفوع مشکی یا سیاه در نتیجه مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره رنگ مانند چغندر یا مکمل هایی مانند آهن به وجود می‌آید. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش نیز باشد. اگر مدفوع سیاه است و بوی نامطبوعی دارد، حتما با بیماری جدی مانند زخم معده، گاستریت، التهاب و پولیپ روده بزرگ رو به رو هستید. برای تشخیص زودهنگام حتما با پزشک صحبت کنید.

مدفوع زرد مایل به قرمز

دفع مدفوع قرمز می‌تواند نگران کننده باشد. در حالی که گاهی اوقات به دلیل مصرف مواد غذایی قرمز رنگ یا رنگ هایی مانند پپتو بیسمول که حاوی بیسموت است دچار چنین وضعیتی می‌شوید، اما ممکن است نشانه ای از خونریزی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش نیز باشد. دلایل دیگر می‌تواند بواسیر، شکاف در روده بزرگ یا علائم التهاب در روده، خونریزی در معده یا روده نیز باشد.

اگر متوجه رگه های قرمز روشن روی دستمال توالت یا داخل توالت شدید و درد یا خارش دارید، احتمالاً این وضعیت به دلیل بواسیر یا شقاق مقعدی است. همچنین ممکن است به دلیل التهاب روده نیز با مدفوع زرد مایل به قرمز رو به رو شوید. با این حال، اگر مدفوع قرمز با تب و تهوع همراه باشد، یا اگر خون مانند تفاله قهوه توده‌ای باشد، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از خونریزی داخلی در دستگاه گوارش‌تان باشد. بنابراین بیشتر توجه کنید.

مدفوع سفت و سنگ ریزه‌ای

اگر مدفوع کوچک، سفت و سنگ ریزه‌ای است، احتمالاً فرد دچار یبوست یا کاهش دفعات اجابت مزاج شده است. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که رژیم غذایی افراد حاوی فیبر کمی باشد. عوامل دیگری که می‌توانند بر این امر تأثیر بگذارد شامل هیدراتاسیون و فعالیت بدنی است. علاوه بر این، یبوست می‌تواند ناشی از مصرف برخی داروها یا شرایط پزشکی باشد که بر عملکرد روده‌ها تأثیر می‌گذارد.

مدفوع سفت و ترک خورده

اگر مدفوع سفت و ترک خورده است، دلیل آن رژیم غذایی نامناسب یا نشستن طولانی مدت است که شما را به یبوست خفیف دچار می‌کند. این نوع مدفوع در موارد یبوست عملکردی (ناشی از رژیم غذایی یا سبک زندگی) شایع است و ممکن است نشان دهنده این باشد که مدفوع حدود هفت روز قبل از دفع در روده بوده.

مدفوع نرم و صاف

مدفوع سالم معمولاً استوانه‌ای شکل، سوسیس‌مانند، به اندازه عرض یک موز و بین 5 تا 10 سانتیمتر است. قوام آن مشابه بستنی نرم است. علاوه بر این، اجابت مزاج هر یک تا سه روز یک بار، یعنی عملکرد روده شما سالم و نرمال است.

مدفوع تکه تکه

زمانی که مدفوع به صورت تکه تکه بیفتد، یعنی مدفوع شما نرم است. برای افرادی که دو یا سه بار در روز به توالت می‌روند، تجربه این نوع اجابت مزاج، به خصوص بعد از وعده‌های غذایی اصلی، طبیعی است. مدفوع‌های نرم و تکه تکه به راحتی و بدون زحمت دفع می‌شوند.

مدفوع نرم

مدفوع نرم مرحله اولیه اسهال است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که روده بزرگ به دلیل تغییر ناگهانی در رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی یا هنگام تجربه موقعیت‌های استرس زا شروع به دفع سریع مواد می‌کند. هنگامی که مدفوع شل می‌شود، کنترل اجابت مزاج دشوار می‌شود.

هنگامی که بدن تحت استرس قرار داشته باشد یا به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم عادت نداشته باشد، ممکن است سریع‌تر از حد معمول احساس اجابت مزاج داشته باشید. اگر مدفوع مدتی در روده‌ها باقی بماند و به درستی پردازش شود و ممکن است حاوی آب و مواد مغذی باشد که هنوز جذب نشده‌اند.

مدفوع آبکی

وقتی مدفوع آبکی می‌شود و بیشتر از پنج بار در روز اجابت مزاج نیاز دارید، یعنی به اسهال دچار شده اید. این وضعیت به دلیل تحریک روده کوچک است که باعث می‌شود مایع بدون پردازش مناسب و جذب مواد مهم از بدن عبور کند. اگرچه ممکن است مقداری از آن توسط روده بزرگ جذب شود، اما بیشتر آن در رکتوم تجمع کرده و باعث اسهال ناگهانی و حتی شدید می‌شود. برای تقویت سلامت بدن نه تنها نیاز دارید به علامات بدنتان توجه کنید، بلکه باید به خواب و خوراک‌تان نیز اهمیت بدهید. فراموش نکنید لباس مناسب پوشیدن نیز بر عملکرد بدن تاثیر می‌گذارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 10

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان