جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت استفاده می‌شود

ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت 3
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

تصور کنید در یکی از روزهای کاری خود، در زمان ارائۀ سرویس و خدمات و در هنگام تسویه حساب مالی با مشتری‌، او تصمیم می‌گیرد پرداخت خود را با ارز دیجیتال انجام دهد! یعنی مبلغ معادلی به شکل ارز دیجیتال در زمان پرداخت به شما بپردازد. آیا تصور و دانشی از این نوع پرداخت دارید؟!

واقعیت این است که ارزهای دیجیتال این روزها سرفصل خبرها هستند و خرید و فروش رمزارزها و رصد قیمت ارز دیجیتال بصورت روزانه، تبدیل‌ به جریان اصلی برنامۀ زندگی خیلی از افراد شده است.

از شنیدن خبر سرمایه‌گذاری میلیارد دلاریِ ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا گرفته تا شنیدن اسامی کمپانی‌ها، سازمان‌ها، هتل‌ها و… که شروع به استفاده از سیستم‌های پرداخت ارز دیجیتال برای تراکنش‌های خود کرده‌اند، همه و همه ما را بیشتر مجاب می‌کنند تا بپذیریم که در آینده‌ای نزدیک، این نوع تراکنش‌ها، امری عادی در زندگی روزمرۀ ما خواهدبود. 

ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت

ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت 3

در صفحه خرید ارز دیجیتال صرافی تبدیل آمده ‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جملهNFT، متاورس، مالی، انتقالِ فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه، بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

این شرح کوتاه، نشان از این دارد که در سال‌های پیش‌رو، نه‌تنها در موضوعات نسبتا پیچیده‌ای چون متاورس و NFT، بلکه در موضوعات سادۀ روزمره‌ هم، ارزهای دیجیتال حضوری برجسته خواهند داشت. اما سوالی اساسی در این روزها این است که باوجود بدیع و نوبودن حضور این نوع ارزها در فضای کسب‌وکار، چه کشورها، سازمان‌ها و یا کمپانی‌هایی پرداخت با این نوع ارز را مجاز دانسته و از آن استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از  کمپانی‌ها و کشورهای فعال در عرصه پرداخت با ارز دیجیتال

هرچند فرصت‌های خرج کردن رمزارزها، به دلیل نوسانات ارزشی، تا حدودی محدود است، با این حال تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها در صنایع مختلف، از فن‌آوری‌های بزرگ گرفته تا شرکت‌های گردشگری وجود دارند که از ارزهای دیجیتال استقبال می‌کنند و به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا از آن‌ها به عنوان روش رسمی پرداخت برای کالاها و خدمات خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب، با چند کمپانی بزرگ و البته یک کشور که قدم در این عرصه گذاشته‌اند، آشنا خواهیم شد.

کشور السالوادور

در سپتامبر 2021، السالوادور بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی پذیرفت و اولین کشور در جهان شد که یک رمزارز را به رسمیت شناخته است. هرچند که پذیرفتن بیت کوین توسط این کشور شروعی حدودا دشوار داشته و کشور را با چندین مسئله تکنولوژیکی و همچنین افت رمزارزها مواجه کرده‌است.

مایکروسافت
بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری در جهان، حضور ِمایکروسافت در عرصۀ رمزارزها و پذیرفته‌شدن ارزهای دیجیتال و پرداخت‌های بیت کوین توسط این کمپانی، می‌تواند جانی تازه به این عرصه نوظهور بدهد و اعتمادبه‌نفس در استفاده از رمزارزها را به کاربرانش القا ‌کند. کاربران مایکروسافت می‌توانند از بیت کوین برای پرداخت مجموعه‌ای از خدمات، نظیرِ Xbox Live و Skype استفاده کنند.

علاقه ِمایکروسافت به فن‌آوری رمزارزها به همین‌جا ختم نمی‌شود. مایکروسافت با استفاده از بلاک‌چین، یک پلتفرم احراز هویت دولایه، تحت‌نامِ ION را در شبکه بیت کوین راه‌اندازی کرده‌است. این فن‌آوری، به‌جای پرداخت، شناسه‌های دیجیتالی برای احراز هویت آنلاین ایجاد می‌کند.

استارباکس
پس از یک دورۀ آزمایشی، اکنون مشتریان استارباکس می‌توانند با استفاده از اپلیکیشنی جدید، از بیت کوین برای پرداخت هزینه نوشیدنی‌ها و کالاها استفاده کنند. به گفته سازندگان این اپلیکیشن، 500000 نفر تاکنون برنامه دسترسی به کیف پول دیجیتال را به‌عنوان روشی برای پرداخت انتخاب کرده‌اند.

تسلا
مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا، ایلان ماسک، رابطه‌ای پر فراز و نشیب با بیت کوین دارد. ابتدا این شرکت اعلام کرد که پرداخت بیت کوین را برای خرید خودرو در ایالات متحده می‌پذیرد. این صحبت، در ماه فوریه و پس از سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری (۱.۲ میلیارد یورو) ایلان ماسک در ارز دیجیتال اعلام شد. با این حال، اکنون این موضوع با بیانیه‌های جدید این کمپانی تغییر کرده است. بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه تسلا تراکنش‌های بیت کوین را تا زمانی که بیش از 50 درصد توکن‌ها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر استخراج شوند، متوقف خواهد کرد.

بعدتر، زمانی که ایلان ماسک اعلام کرد که می‌توان از دوج کوین، برای خرید کالاهای تسلا استفاده کرد، ارزش این نوع رمزارز، 15 درصد افزایش یافت. اکنون تسلا تنها دوج کوین را می‌پذیرد و نمی‌تواند دارایی‌های دیجیتالی دیگری را دریافت یا شناسایی کند.

آمازون
اوایل امسال گزارش شد که آمازون در حال پیوستن به دیگر غول‌های فن‌آوری، ازجمله فیس‌بوک، برای ایجاد زمینه‌ای برای ارز دیجیتال انحصاری خود است. با این حال، این غول تجاری بزرگ، هنوز به طور مستقیم رمزارزها را نمی‌پذیرد. اما کاربران می‌توانند کوپن‌های آمازون را از طریق پلتفرم شرکت Bitrefill خریداری کنند. این پلتفرم با تبدیل بیت‌کوین به کارت‌های هدیه، شارژ تلفن و غیره، زندگی با ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند!

مسترکارت
در ماه نوامبر، مسترکارت  اعلام کرد که به شرکای شبکۀ خود اجازه می‌دهد تا برای مشتریان خود، امکانِ خرید، فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال را با استفاده از یک کیف پول دیجیتالی فراهم کنند و به مشتریان وفادار خود ارزهای دیجیتال پاداش دهند.

این راهکار جدید مسترکارت، به مشتریان‌اش این امکان را می‌دهد که به جای امتیازهای عادی وفاداری، پاداش‌های خود را در شکل ارزهای دیجیتال به دست آورند و خرج کنند.

پی‌پال
پس از بیانیه‌ی اکتبر سال گذشته، کاربران پی‌پال در ایالات متحده می‌توانند چند رمزارز منتخب از جمله بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین را خریداری کنند، بفروشند و یا نگه دارند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال را از طریق برنامه PayPal  ردیابی کنند. تنها اشکال این راهکار این است که پول را نمی‌توان از کیف پول دیجیتال شرکت منتقل کرد. بعدتر، شرکت اعلام کرد که کاربران بریتانیایی هم می‌توانند با اتر، لایت کوین و بیت کوین کش در وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل پی‌پال معامله کنند. تاکنون،PayPal  در مورد اینکه آیا قصد دارد این سرویس را به سایر کشورها گسترش دهد یا خیر، صحبتی نکرده است.

 

کوکاکولا
آماتیل، توزیع‌کنندۀ کوکاکولا در منطقه آسیا و اقیانوسیه، از طریق مشارکت خود با پلتفرم Centrapay، ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت فعال کرده است و از سال 2020 تاکنون، بیش از 2000 دستگاه فروش خودکار در استرالیا و نیوزلند وجود دارد که آماده پذیرش رمزارز برای پرداخت هزینۀ نوشیدنی هستند.

اکسپیدیا

Expedia یکی از برجسته‌ترین آژانس‌های مسافرتی است که بیت کوین را از طریق مشارکت‌اش با پلتفرمِ طرفدارِ رمزارز Travala  که رزرواسیون سفر انجام می‌دهد، می‌پذیرد. کاربران می‌توانند با بیش از 30 رمزارز مختلف، از جمله بیت کوین، 700000 هتل را از لیست وب‌سایت رزرو کنند.

 

سخن آخر

تاکنون بیشترین تعامل ما ایرانیان با رمزارزها در فضای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در پلتفرم یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی بوده است. اما باید پذیرفت که امروزه فضای تجارت جهانی، انتظارات بیشتری از حضور این رمزارزها در فضای کسب‌وکار دارد. پیشقدم‌شدن کمپانی‌های سرشناس دنیا در این مسیر و ارائه خدمات به کاربران‌شان گواهی بر همین امر است.

شاید زمان آن رسیده باشد که کم‌کم در لیست کمپانی‌های حاضر در سیستم‌های پرداخت ارز دیجیتال، نام کمپانی‌های ایرانی نیز به چشم بخورد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان