رعایت 5 نکته طلایی برای داشتن اعتماد به نفس در یک مصاحبه شغلی

توسطفرشته فرهنگ

دی ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۲۱, ۱۴۰۰
اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

با بازگشایی تدریجی دفاتر شرکت ها پس از قرنطینه، همه ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به زودی به مصاحبه حضوری قدیمی بازگردیم. جایی که پوشیدن پیراهنی، نگاه به دوربین و صدای رسا ممکن شما را به عنوان یک حرفه‌ای تمام عیار در جلسات انلاین نشان دهد. اما نشستن رو در رو با رئیس احتمالی آینده تان به کمی ظرافت بیشتر نیاز دارد. در طول مصاحبه، کار اصلی شما این است که خود را به عنوان یک دارایی مطمئن و توانا به هر سازمانی بفروشید. اما چگونه این کار را انجام می دهید؟ این مقاله به نکات مهم برای داشتن اعتماد به نفس در یک مصاحبه شغلی اشاره می کند. با خبرنامه همراه باشید.

مصاحبه شغلی

تانیا لودی، کارمند ارشد در برادریج فایننشل می‌گوید: “اگر یک کاندید می‌خواهد بهترین مصاحبه را داشته باشد، به زبان بدن خود فکر کند.” “زبان بدن عالی نشان می دهد که یک کاندید آماده است تا در مورد نقش خود در سازمان اطلاعات بیشتری کسب کند.” لودی می‌گوید: “زمانی که کاندیداها موضع «بسته‌ای» دارند، به عنوان مثال، دست‌هایشان را روی هم می‌زنند، پیام بدی می‌فرستد. یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که اجازه می‌دهید اعصاب شما را تحت تأثیر قرار دهند – دست‌ها یا پاها به شدت می‌لرزند.” در این جا چند راه دیگر برای استفاده از زبان بدن به نفع خود در مصاحبه شغلی بعدی شما آورده شده است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ۱۰ بدترین اشتباه مصاحبه‌ شغلی که غیر قابل جبران هستند

شروع مصاحبه شغلی با ورودی محکم

در نظر بگیرید که مصاحبه شغلی در واقع به محض ورود به لابی شروع می شود. آیا وقتی منتظر پذیرش می‌شوید به پایین نگاه می‌کنید؟ ناخن‌هایتان را می‌جوید یا با لباس‌هایتان بازی می‌کنید؟ بس کن!. حواستان به بی قراری یا تکان دادن عصبی پاهایتان در حین نشستن باشد. پاهایتان را روی مچ پا روی هم بزنید، صاف بنشینید، پاهایتان را ثابت نگه دارید و نفس بکشید. وقتی صحبت از تنفس شد، وقتی عصبی هستیم، تمایل داریم نفس‌های سطحی‌تری بکشیم و صدایمان لرزان باشد. در حالی که در این وضع نفس‌های عمیق همیشه کمک می‌کند. اما نمی‌خواهید مانند جوجه تیغی به نظر برسید که در طول مصاحبه‌تان منتظر تمام شدن سوالات می‌باشید. قبل از شروع، تکنیک 4-7-8 را امتحان کنید (به مدت چهار ثانیه نفس بکشید، هفت ثانیه نگه دارید، در هشت ثانیه نفس را بیرون دهید) تا تنفس و افکار مسابقه ای خود را آرام کنید.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ۶ ویژگی شخصیتی که کارفرما را در جلسه مصاحبه تحت تاثیر قرار می دهد

دست دادن خوب (اما نه خیلی خوب)

همه ما شنیده‌ایم که دست دادن باید محکم باشد، زیرا دست دادن خیلی نرم می‌تواند شما را ضعیف یا خجالتی نشان دهد. اما چیزی به نام خیلی محکم وجود دارد. اولین پیامی که می‌فرستید نباید این باشد: “با بند انگشتات خداحافظی کن”. به دنبال تعادل برای دست دادن، به ماهی نرم لونگی و آندرتیکر در مسابقات دبلیو. دبلیو.ای  توجه کنید. نه آن قدر سست و بی حال دست دهید تا آن قدر پرقدرت و محکم. (نکته قابل توجه : تعریق کف دست را با ضدعفونی کننده الکلی از بین ببرید.)

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ۶ عبارتی که آدم های با اعتماد به نفس هرگز به زبان نمی آورند

مراقب وضعیت بدن خود باشید و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید

هرچند بدیهی است اما باید تکرار کرد که صاف بنشینید و چانه تان را بالا بگیرید. هیچ چیز به اندازه شانه های پایین و پشت خمیده نشان از بی‌علاقگی و عدم اعتماد به نفس، نمی‌دهد. به یاد داشته باشید که اگرچه ممکن است گاهی اوقات احساس ناراحتی کنید، اما تماس چشمی کلیدی است، به خصوص زمانی که طرف مقابل در حال صحبت کردن است. با این حال، وقتی نوبت شماست، ممکن است گهگاه در حین جستجوی آنچه می‌خواهید بگویید به بالا و اطراف خیره شوید. اما شما همیشه باید برگردید تا نگاه مصاحبه کننده خود را ببینید. وقتی از انجام آن شک دارید، وانمود کنید که در حال گفتگو با یکی از دوستانتان هستید. لودی می‌گوید: «کاندید موفق در حین مکالمه ارتباط چشمی برقرار می‌کند و همچنین حالت بدنی عالی خواهد داشت – شانه‌ها رو به جلو و راست».

پیشنهاد می‌شود بخوانید : زنان با اعتماد به نفس: ۷ ویژگی که زنان قدرتمند را متمایز می کند

دستان خود را از صورت خود دور نگه دارید (و لبخند بزنید)

اگر یک بار صورتتان خارش کرد، بخارانید. اگر زیادی با صورتتان بازی کنید، دستتان نزدیک به صورتتان باشد یا نزدیک دهانتان، این پیام را می‌رساند که از آنچه می‌گویید راحت نیستید. وقتی ژست نمی‌گیرید، دست‌ها باید رو پاهایتان باشد. در حین مصاحبه، باقی چیزها را رها کنید. لودی به یاد می آورد: “یک بار، یک کاندید آنقدر عصبی بود که مدام انگشتش روی گردنبندش می چرخید. وقتی مصاحبه تمام شد، او نتوانست دست بدهد، چون دستش در گردنبندش گیر کرده بود. آن دختر نباشید و فراموش نکنید که لبخند بزنید”. لبخند گرما، پذیرایی و مثبت بودن را منتقل می کند. به کاهش هورمون های استرس کمک می کند. حتی قبل مصاحبه، اجازه دهید برخی از پوزخندهای ساختگی پرواز و مهمانی با احساس خوب را شروع کنید. لودی می افزاید: «نباید «لبخند زدن» را دست کم گرفت. لبخند زدن با چشم راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : عادت آدم های شاد: ۱۰ کاری که آدم های شاد همیشه انجام می دهند

با دقت گوش کنید و از تکنیک آینه سازی استفاده کنید

سعی کنید آنقدر انرژی ذهنی صرف انجام تمام موارد بالا نکنید، اما فراموش نکنید واقعاً گوش دهید. گوش دادن فعال بخش کلیدی هر مصاحبه است. حتی ممکن است بخواهید در صندلی خود کمی به جلو خم شوید تا هم خود را ترغیب کنید که با دقت بیشتری گوش کنید. و هم به مصاحبه کننده نشان دهید که توجه کامل شما را به خود جلب کرده است. آینه کردن، یا کپی کردن زبان بدن یک نفر نیز یک راه ظریف اما قدرتمند برای انتقال ارتباط است. مستقیماً با مصاحبه کننده خود روبرو شوید، در همان حالت بنشینید و سعی کنید سرعت، حجم و آهنگ کلمات او را مطابقت دهید.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : زبان بدن افراد کاریزماتیک: ۱۰ نکته از زبان بدن که کاریزما و جذابیت را به نمایش می‌گذارد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.