یک ترفند ساده برای فراموشکارها: این راهکار را برای به یاد نگه داشتن کارها و وظایف‌تان امتحان کنید

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آبان ۵, ۱۴۰۰ , , ,
ترفند برای فراموشکارها

 

آیا تا به حال فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کرده‌اید، اما حتی فراموش کنید که به آن فهرست نگاه کنید؟ یا مثلا برای‌تان پیش آمده یک تایمر را برای یادآوری تنظیم کنید، اما اصلا در اتاق دیگری هستید و  اصلا صدایش را نمی‌شنوید؟ محققان دانشگاه هاروارد یک رویکرد جایگزین ساده برای یادآوری وظایف و کارها کشف کرده اند به نام “یادآوری از طریق ارتباط”.

این جایگزین بدین صورت است که مثلا می‌خواهید به یاد داشته باشید که امروز بعد از ظهر با پزشک تماس بگیرید. نوه‌تان لگوهایش را روی میز آشپزخانه گذاشته و جمع نکرده‌است. یک ارتباط ذهنی برقرار کنید که وقتی لگوها را کنار گذاشتید، این نشانه شماست که به یاد بیاورید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تاد راجرز، استادیار مدرسه هاروارد کندی، می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که یادآوری‌های مبتنی بر نشانه زمانی مؤثرتر هستند که نشانه‌های انتخاب ‌شده هم غیرمعمول باشند و هم به‌ویژه در لحظه‌ای که کار باید انجام شود، قابل توجه باشند. بنابراین، فقط مرتبط کردن میز آشپزخانه، که هر روز می‌بینید، برای ارتباط دادن با موضوع تماس با پزشک، به اندازه استفاده از لگوهای نوه‌تان که روی میز آشپزخانه‌تان مانده بود، یادآوری مؤثری نیست، البته اگر این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.»

مطلب مرتبط: بهبود حافظه بعد از ۴۰ سالگی با ۶ ماده غذایی موثر

در مطالعه ای که در Psychological Science نشر شد، از ۸۷ شرکت کننده خواسته شد تا یک کار کامپیوتری یک ساعته را انجام دهند و در ازای آن پول بگیرند. همچنین به آنها گفته شد که اگر هنگام گرفتن پول یادشان بیفتد که یک گیره کاغذ بردارند، یک دلار اضافی هم به خیریه اهدا می‌شود. به حدود نیمی از آنها گفته شد که مجسمه فیل به عنوان یادآورِ برداشتن گیره، روی پیشخوان قرار می‌گیرد. از بقیه فقط برای شرکت تشکر شد.

نتایج نشان داد که 74 درصد از افرادی که نشانه فیل به آنها گفته شده بود، به یاد داشتند که گیره کاغذ را بردارند، در حالی که تنها 42 درصد از افرادی که هیچ نشانه‌ای نداشتند، گیره را برداشتند.

البته که نکات دیگری برای کمک به تقویت حافظه وجود دارد، از جمله رژیم غذایی و ورزش. مشخص شده است که داشتن یک سبک زندگی سالم از سلامت شناختی فرد حمایت می کند.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

ما در جهانی زندگی می کنیم که محرک های زیادی برای جلب توجه ما رقابت می کنند. راجرز می‌گوید: «این نوع یادآوری‌ها، شبیه بستن یک نخ به دور انگشت، گاهی اوقات می‌توانند مؤثرتر از یادداشت‌های الکترونیکی یا نوشتاری باشند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *