جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

رحیمی: آمادگی برای مذاکره از سوی دولت وجود دارد/ طالبان عزمی برای حضور بر سر میز ندارد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح می گوید، تیم مذاکره‌ دولت و آمادگی برای حضور در مذاکره با طالبان از سوی افغانستان وجود دارد، اما بنابر آگاهی‌ ما، فعلا طالبان عزمی برای حضور بر سر میز مذاکره ندارد.

رحیمی امروز پنج شنبه(26جدی) در برنامه‌ رونمایی از نتایج پژوهش «نظرات مردم افغانستان در مورد حل سیاسی جنگ و نظم سیاسی پس از منازعه» گفت، این پژوهش نشان می‌دهد که مردم افغانستان در رابطه‌ با صلح، حل سیاسی منازعه و آینده‌ سیاسی افغانستان به یک خرد جمعی رسیده‌؛ بزرگان افغانستان صدای مردم را بشنوند و نتایج پژوهش فعلی را مهم و ارزشمند تلقی کنند.

او افزود: “صلح به یک رویا تبدیل شده است، و یک معنای ایده‌آل از صلح به وجود آمده است. اما ما باید به معناهای واقعی صلح بیشتر بپردازیم. معنای واقعی صلح، ختم جنگ و کاهش منازعه می‌باشد. معنای واقعی صلح، نتایج این پژوهش می‌باشد”.

وزیر دولت در امور صلح ادامه داد که قرار است یک گفتمان ملی دوام‌دار راه‌اندازی شود تا بر سر تمامی مسائل افغانستان گفتگو شود.

رحیمی اضافه کرد، همین‌که طالبان قبول کردند بر سر میز مذاکره حاضر شوند، بزرگ‌ترین دست آورد برای افغانستان می‌باشد؛ اگرچه هنوز در مواضع طالبان تغییری به وجود نیامده است.

او تاکید کرد، مردم افغانستان از کاهش خشونت چیزی نمی‌دانند و در کاهش خشونت کسی مکلف به انجام چیزی نیست، اما در آتش‌بس با وجودی که عملی‌کردن صد درصدی آن مشکل است، تعهدی وجود دارد.

photo_2020-01-16_14-10-51

وزیر دولت در امور صلح ایجاد آتش بس را برای دولت افغانستان پر چالش خواند و گفت: “به طور مثال در زمان آتش‌بس، طالبان قاچاق اسلحه‌ و مواد مخدر انجام می‌دهد که دولت افغانستان را در مرحله‌ آتش‌بس با چالش مواجه می‌سازد. موانعی هم در قبل از مذاکره، در جریان مذاکره و به خصوص در زمان آتش‌بس وجود دارد.”

او عدم حضور زنان در تیم مذاکره کننده را اولین شکست برای مذاکرات صلح خوانده، بیان داشت که حضور زنان در تیم مذاکره یک امر حیاتی و ارزشمند است.

به گفته زحیمی، تیم مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید تخنیکی باشد و تعداد اعضای آن معدود؛ شمولیت زنان در آن حتمی است و نیز اتحاد میان دولت و ملت برای پیشبرد مذاکرات صلح ضروری می‌باشد.

وزیر دولت در امور صلح با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان خاطرنشان کرد که برای پیشبرد مذاکرات صلح، دولت چندین بار برای مذاکره با پاکستان اقدام کرده و این نظر وجود دارد؛ تا زمانی که پاکستان از مذاکرات صلح حمایت نکند، صلح در افغانستان شکل نخواهد گرفت.

در این پژوهش که از سوی انستیوت مطالعات استراتژیک افغانستان انجام شده، سه سوال الگوی مدنظر مردم در مورد حل سیاسی چه است؟ نظم سیاسی بعد از مصالحه چیست؟ مشروعیت سیاسی چه می‌باشد؟ مورد بررسی قرار گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان