جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

غنی: افغانستان حامی سرسخت بی طرفی بود، اما متحمل ویرانی وحشتناک شد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی می گوید، افغانستان یکی از اعضای جنبش عدم انسلاک و حامی سرسخت بی‌‌طرفی بود، اما تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سطح و اندازه ویرانی وحشتناکی برجای گذاشت.

رییس جمهور روز گذشته(جمعه، 4میزان) در سخنرانی اش در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک، که در شهر باکو، پایتخت آذربایجان، گفته است که پذیرش و استقبال از مزیت همکاری و عمل بر اساس آن، زمینه تقویت توانایی جمعی‌ ما را فراهم خواهد ساخت.

او با اشاره به مشخصه های بافت جهانی حاضر افزوده است که این مشخصه ها ویژگی های استراتژی و پالیسی های مان را تعریف خواهد کرد و یکی از این مشخصه ها، تهدید میان مدت و دراز مدت شبکه‌های تروریستی فرامرزی می باشد که نیازمند همکاری و انسجام متفاوت‌تر از گذشته بین دولت‌هاست.

ghani

غنی اضافه کرده است که افغانستان یکی از اعضای جنبش عدم انسلاک و حامی سرسخت بی‌‌طرفی بود، اما تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سقف زندگی‌های ما را فرو نشاند. سطح و اندازه ویرانی که مردم ما متقبل شدند، وحشتناک است؛ یک و نیم میلیون کشته و یک میلیون معلول، حدود ده میلیون مهاجر و میلیون‌ها بیجاشده داخلی. بر اساس تخمین بانک جهانی، هزینه‌ خساراتی که افغانستان در عرصه زیربنایی و فرصت‌های از دست رفته بین سال‌های ۱۹۷۸ الی ۲۰۰۱ متقبل شده، بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دالر است.

او تاکید کرده است که در شرایط  کنونی، 90 درصد عملیات های ضد تروریستی را نیروهای افغانستان به تنهایی پیش می برند و این باعث شده تلفات نیروهای امریکایی کاهش قابل ملاحظه ای یابد.

رییس جمهور خاطرنشان کرده، در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح افغانستان می‌پذیرفتند، شمار قوای بین‌المللی بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت.

به گفته وی، گروه طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط شان با شبکه‌های تروریستی، امکان فعالیت در سطح بین‌المللی را برای شان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغانستان به راه انداخته و در حال توسعه تفکر خشونت و ویرانگری به خاطر نابود ساختن این کشور است.

غنی همچنان تاکید کرد: “به همین منظور، تامین صلح پایدار از اولویت های اساسی حکومت افغانستان است و ما کاملا برای آوردن صلح برای مردم افغانستان و منطقه متعهد هستیم.”

رییس جمهور تصریح کرد: “افغان ها آمادگی عام و تام دارند تا پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها را رهبری کنند. مردم و حکومت افغانستان در تبانی با تمام شرکا پروسه صلح را به پیش خواهد برد تا به یک صلح پایدار بیانجامد”.

اشرف غنی در حاشیه سفر به باکو، با معاون نخست وزیر کویت، رییس جمهور پاکستان و معاون رئیس جمهور هند نیز دیدار کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان