جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اعلام ناتوانی کمیسیون انتخابات در استفاده از سیستم بایومتریک/ ثبت نزدیک به 50 پرونده تخطی توزیع شناس‌نامه‌ها

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده‌اند که استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات آینده، نخستین طرح این کمیسیون بود، اما توان اجرایی آن را ندارد.

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان که امروز پنج‌شنبه(8 سنبله) در نشست گزارش‌دهی اداره مرکزی ثبت احوال نفوس و دیگر ادارات همکار در قبال کمپاین ملی توزیع شناس‌نامه‌های ورقی سخن می‌گفت، تصریح کرد که این کمیسیون توانایی استفاده از سیستم بایومتریک را به‌دلیل مشکلات فنی ندارد، اما روند انتخابات شفاف خواهد بود.

او تصریح کرد که «تلاش می‌کنیم تا اعتماد از دست رفته کمیسیون انتخابات افغانستان را به دست آوریم».

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید می‌کنند که مشکلاتی در بخش توزیع شناس‌نامه بوده، اما هیچ کسی نتوانسته برچسب‌هایی که به این شناس‌نامه‌ها نصب شده را جعل کرده و از آن سوء‌استفاده کند.

این در حالی است که پیش از این دادستانی کل افغانستان گفته بود، قضایایی را از سرقت برچسب‌های انتخاباتی نیز زیر بررسی دارد.

ثبت نزدیک به 50 پرونده تخطی توزیع شناس‌نامه

مقام‌های اداره ثبت احوال نفوس افغانستان نیز در نشست امروز پنج‌شنبه(8 سنبله) پیرامون گزارش‌دهی در قبال کمپاین ملی توزیع شناس‌نامه‌های ورقی، از توزیع پنج میلیون شناس‌نامه کاغذی برای رأی‌دهندگان انتخابات پارلمانی این کشور خبر دادند.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات
عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان

همایون محتاط، رئیس اداره ثبت احوال نفوس افغانستان در نشست خبری مشترک با مسئولین انتخاباتی و امنیتی افغانستان گفت، توزیع این شناس‌نامه‌ها در سراسر این کشور از سوی بیش از ۱۰۰۰ تیم سیار و ۴۴۱ مرکز ثابت صورت گرفته است.

او تأیید کرد که در این روند تخطی‌هایی نیز دیده شده و شماری از افراد به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شدند. به گفته او، ۴۲ پرونده رسمی از این تخطی‌ها در دادستانی کل ثبت شده و بازداشت‌هایی نیز در این بخش صورت گرفته است.

مقام‌های وزارت داخله‌ی افغانستان نیز می‌گویند، ۶ پرونده جعل شناس‌نامه را ثبت کرده که به ارتباط آن ۱۳ مظنون با بیش از ۱۴۰۰ شناس‌نامه تقلبی بازداشت شدند.

آقای محتاط با وجود این مشکلات، روند توزیع شناس‌نامه‌های ورقی را موفقانه خواند و تأکید کرد که برای رفع نگرانی‌های مردم در مورد شفافیت این روند، از رئیس جمهوری خواسته‌اند هیاتی از متخصصین و بازرسان را برای نظارت از این روند موظف سازد.

ثبت شماره‌های شناس‌نامه‌ها در بانک اطلاعاتی، تصفیه فنی شناس‌نامه‌ها از سوی متخصصان و نظارت در محلات رأی‌دهی با کمک اهالی محل، از راه‌هایی بود که آقای صیاد به عنوان روش‌های جلوگیری از سوء‌استفاده از شناس‌نامه‌ها یاد کرد.

رئیس اداره ثبت احوال نفوس نیز گفت که روند دیجیتالی‌سازی کتابچه‌های اساس شناس‌نامه‌های تازه توزیع شده آغاز شده است.

او افزود که در همکاری با کمیسیون مستقل انتخابات، به دنبال کارشیوه‌ای برای استفاده از این مرکز اطلاعات در روز انتخابات هستند.

hamayon mohtat
همایون محتاط، رئیس اداره ثبت احوال نفوس افغانستان

دلیل استفاده از شناسنامه

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فاش کرده که در انتخابات 2014 میلادی از 25 میلیون جمعیت افغانستان، 21 میلیون واجد شرایط رأی اعلام شده بودند و کارت‌ رأی‌دهی گرفته بودند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، نخستین گام آن‌ها برای تامین شفافیت انتخابات، باطل اعلام کردن ۲۱ میلیون کارت انتخاباتی که با آن‌ها رای داده می‌شد، بود.

آقای صیاد در نشست خبری امروز در کابل تاکید کرد : «به‌دلیل تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته‌ی ریاست جمهوری افغانستان، ما در انتخابات 1397 کارت‌های رأی‌دهی را باطل اعلام کردیم.»

او گفت که پس از ناکام ماندن طرح استفاده از تکنالوژی در انتخابات، به دنبال عدم حمایت تمویل‌کنندگان بین‌المللی و حکومت، استفاده از شناس‌نامه‌های تابعیت، یگانه راه برای تأمین شفافیت بیشتر بوده است.

با این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که تاکنون بیش از ۹ میلیون تن برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، اطلاعات بیش از ۴٫۵ میلیون تن ثبت بانک اطلاعاتی آن کمیسیون شده‌است.

اما با توجه به این رقم که شماری آن را زیاد می‌خوانند، استفاده از شناس‌نامه‌های تقلبی در روند رأی‌دهی، نگرانی‌هایی را برای مردم و نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان به وجود آورده است.

مسؤولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که آنان روی روشی کار می‌نمایند تا مشخص گردد که اداره ثبت احوال نفوس و یوناما با نظرداشت موضوع یادشده، در کدام موارد می‌توانند با کمیسیون هم‌کاری کنند.

voters registration
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که تاکنون بیش از ۹ میلیون تن برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، اطلاعات بیش از ۴٫۵ میلیون تن ثبت بانک اطلاعاتی آن کمیسیون شده‌است

تعداد برگه‌های رأی‌دهی بیش از شمار رأی‌دهندگان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که برگه فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی طراحی شده و به همکاری مالی مؤسسات کمک‌کننده در خارج از افغانستان چاپ می‌‌شود.

گلا‌جان عبدالبدیع صیاد به خبرنگاران گفت که برگه‌‌های رأی‌دهی انتخابات پارلمانی امسال ۱۵ درصد بیشتر از تعداد رأی‌دهندگان چاپ خواهد شد.

آقای صیاد گفت: «کمیسیون فیصله کرده که ۹.۹ میلیون برگه‌ رأی‌دهی را چاپ کنیم. برگه‌‌های اضافی به خاطر ضایعات(چاپ می‌شود)، زیرا بعضی برگه‌‌ها ضایع یا تخریب می‌گردد، هنگام انتقال تلف می‌گردد، رأی‌دهنده اشتباه می‌کند و برگه دیگر می‌‌خواهد. ما برگه‌‌های اضافی را چاپ می‌‌کنیم و یا هم احتیاطی به برخی مراکز فرستاده می‌‌شود.»

معاذالله دولتی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که این اوراق رأی‌دهی در ۳۵ حوزه انتخاباتی شامل ۳۳ ولایت، یک حوزه برای کوچی‌‌ها و یک حوزه نیز برای اهل هنود و سیک‌ها استفاده خواهد شد.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان تمام این کشور برای کوچی‌‌ها، اهل هنود و سیک‌ها یک حوزه انتخاباتی محسوب می‌‌شود.

در این حال، ناظران انتخاباتی با توجه به چاپ برگه‌‌های رأی‌دهی بیشتر از تعداد رأی‌دهندگان، نگران تقلب در انتخابات اند.

حبیب‌‌الرحمان ننگ، رئیس اجرایی مؤسسۀ دیدبان انتخابات آزاد و شفافیت افغانستان تأکید می‌کند که قرار بود فهرست نهایی رأی‌دهندگان پس از رفع نواقص و تخطی‌‌ها، به تاریخ ۲۳ اسد در مراکز نصب شود؛ اما کمیسیون این کار را تاکنون انجام نداده است.

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افانستان(تیفا) نیز آمار بیش از ۹ میلیون رأی‌دهنده را توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، پرسش‌‌برانگیز می‌خواند و می‌گوید که این رقم را احزاب سیاسی و ناظران انتخاباتی به دلیل نبود بانک اطلاعاتی یا دیتابیس، تأیید نمی‌‌کنند.

معاذالله دولتی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات
معاذالله دولتی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات

آقای ایوب‌زاده تصریح می‌کند که نبود بانک اطلاعاتی رأی‌دهندگان و افزایش 15 درصدی چاپ برگه‌‌های رأی‌دهی بیش از تعداد رأی‌دهندگان را زمینه‌‌ساز تقلب انتخاباتی خواند.

او تاکید کرد: «در صورتی که این لیست دوباره پاک شود، ۹ میلیون نباشد و در حدود پنج یا شش میلیون رأی‌دهنده واقعی باشد و این بیشتر از دو چند چاپ شود، این واضح است که ورق‌‌های اضافی یک فرصت خوب برای استفاده در تقلب انتخاباتی خواهد بود.»

کمیسیون انتخابات افغانستان در حالی آمار برگه‌‌های رأی‌دهی را نهایی ساخته که شماری از احزاب و ایتلاف‌های سیاسی، فهرست رأی‌دهندگان را نمی‌‌پذیرند و از حکومت و کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که به منظور شفافیت انتخابات، ثبتِ‌نام رأی‌دهندگان بار دیگر با استفاده از سیستم بایومتریک صورت بگیرد.

از سویی هم، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در ۳۱ اسد به خاطر شفافیت و تسریع روند انتخابات، به والیان و مسؤولان محلی دستور داد که کتاب‌های اساس تذکره‌‌های توزیع‌‌شده را به کابل انتقال دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان