جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آغاز روند ثبت‌نام نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان و شورای شهرستان‌ها/ چه شرایطی برای نامزدی وجود دارد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در یک گام دیگر به سوی برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرستان‌ها در افغانستان، از امروز شنبه(5 جوزا) روند ثبت‌نام نامزدان این انتخابات در مراکز ولایات این کشور آغاز شده است.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند، کسانی‌که می‌خواهند خود را برای کرسی‌های پارلمان و شوراهای شهرستان‌ها نامزد کنند، از امروز شنبه(5 جوزا) تا 22 جوزا، به مراکز ثبت‌نام در کابل و مراکز ولایات مراجعه کنند.

بعد از بررسی نهایی نامزدان، فهرست کامل آن‌ها به تاریخ ۱۲ اسد اعلام خواهد شد.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان، شخصی می‌تواند در انتخابات مجلس نمایندگان نامزد شود که دارای شرایط زیر باشد:

1ـ تبعه افغانستان بوده یا حداقل ده سال قبل از تاریخ کاندید یا تعیین شدن، تابعیت دولت افغانستان را کسب کرده باشد.

2ـ از طرف محکمه به ارتکاب جرایم ضد بشری و جنایت و یا حرمان از حقوق مدنی محکوم نشده باشد.

3ـ سن 25 سالگی را در روز کاندید شدن تکمیل نموده باشند.

برای نامزدی مجلس نمایندگان، فرد متقاضی باید در کنار تکمیل اسناد مورد نیاز، فهرست اسامی، شماره کارت ثبت‌نام و نشان انگشت یک هزار رأی‌دهنده را به کمیسیون انتخابات ارائه دهد. این میزان برای نامزد کوچی‌ها نیز فهرست یک هزار رأی‌دهنده است، اما برای اهل هنود و سیک، فهرست دوصد رأی‌دهنده از این اقلیت نیاز است.

election in afghanistan

هم‌چنین نامزد مجلس نمایندگان مبلغ 30 هزار افغانی را به کمیسیون انتخابات پرداخت می‌کند که در صورت پیروزی در انتخابات یا کسب حداقل دو درصد آرای قانونی، به وی برگردانده می‌شود.

در بخش دیگر، شخصی می‌تواند خود را در انتخابات شورای شهرستان نامزد کند که دارای شرایط زیر باشد:

1ـ حداقل سن 25 سالگی را در روز کاندید شدن تکمیل نموده باشد.

2ـ حداقل دارای سند فراغت صنف 12 باشد.

برای نامزدی شورای شهرستان، فرد متقاضی باید در کنار تکمیل اسناد مورد نیاز، با در نظرداشت تعداد جمعیت حسب احوال شهرستان، فهرست اسامی، شماره کارت ثبت‌نام و نشان انگشت یک‌صد تا سه‌صد رأی‌دهنده را به کمیسیون انتخابات ارائه دهد.

از سوی دیگر، نامزد شورای شهرستان، مبلغ 10 هزار افغانی را به کمیسیون انتخابات پرداخت می‌کند که در صورت برنده شدن یا کسب حداقل دو درصد آرای قانونی استعمال شده، به او بازگردانده می‌شود.

قرار است انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرستان‌ها به تاریخ ۲۸ میزان برگزار شود. قرار است در ۱۹ عقرب نتایج ابتدایی و در ۲۹ قوس، نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان اعلام شود. پس از آن، 18 قوس 1397 روز اعلام نتایج ابتدایی و 4 دلو روز اعلام نتایج نهایی انتخابات شورای شهرستان‌ها خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان