جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روخوانی ضعیف وزیر مخابرات؛ حاشیه های سخنرانی شهزادگل آریوبی درباره قدمت خدمات پستی در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

سه سال بیشتر از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد. این حکومت با شعار تحول، تغییر و شایسته سالاری روی کار آمد و همواره به شایسته سالاری تاکید داشته و با همین شعار به کارش ادامه داده است؛ شعارهای که همراه با اقدامات ریس جمهور غنی همواره مورد نقد شدید مخالفان سیاسی او و اداره‌اش بوده‌است. اما  محمد‌اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در پاسخ به انتقاد‌های شدید که اداره او را زیر سوال برده، از منتقدان و مخالفانش خواسته که برای بهبود وضع حکومت داری در افغانستان، طرح های بدیل ارائه کنند.

با همه این ها گاهی رفتار و گفتار اشرف غنی ویا زیر دستانش برای روز‌ها و حتی هفته ها سوژه کاربران شبکه های اجتماعی شده است. در تازه ترین مورد، شهزاد گل‌آریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی در یک نشست خبری طوری حرف زده که اکنون چند روز است که سوژه داغ رسانه‌های اجتماعی شده‌ است.

شهزاد گل‌آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی چهار شنبه سیزدهم ماه روان، در یک کنفرانس خبری دیجتال‌سازی توزیع جوازسیر و ایجاد سیستم منظم زیربنایی ترافیک صحبت کرده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش در مرکز رسانه‌های حکومت به فعالیت‌های وزارت مخابرات اشاره کرده و از فعالیت‌های افغان پست نیز یاد آور شده است. آریوبی گفته که افغان پست، از یک و نیم میلیون قرن به این سو خدمات پستی را در افغانستان ارایه می‌کند.

رو خوانی ضعیف وزیر

شهزاد گل‌آریوبی متن سخنرانی‌اش که به فارسی نوشته شده‌ بود را با اشتباهات زیادی می خواند. وزیر مخابرات و تکنالوژی در این نشست خبری یک بار دیگر در افغانستان، بحث شایسته سالاری را در حکومت وحدت ملی زیر سوال برد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی گفته‌اند که وزیر مخابرات و تکنالوژی متن فارسی سخنرانی‌اش را به گونه ای خوانده که یک شاگرد صنف سوم مکتب از او بهتر می‌خواند. کاربران تصریح کرده که روخوانی وزیر به حدی خوانش دانش‌آموز صنف ابتدایی مکتب بوده که روخوانی را تمرین کند تا معلم او را راهنمایی نماید. کاربران تاکید می‌کنند که حتس روخوانی بزرگ‌سالان نوآموز زبان فارسی هم بهتر از وزیر مخابرات افغانستان است.

آنان پرسیده‌اند که آیا لازم است کسی که توان خواندن یک متن ساده‌ی فارسی را ندارد، وزیر کابینه‌ی افغانستان باشد؟

پرویز کاوه، مدیر مسوول روزنامه هشت صبح نوشته

https://twitter.com/parwizkawa/status/949373478033088512

حافظه تاریخی وزیر

بی‌خبری از تاریخ همراه با خوانش بد متن وزیر مخابرات این حاشیه ها را خلق کرده است. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در کنار بدخوانی، گفته که وزیر مخابرات و تکنالوژی افغانستان بی‌خبر از وظیفه‌اش است.

یکی از کاربران نوشته است: ‌« گپ، گپ لهجه یا فصاحت در زبان دری نیست. گپ، گپ سواد وزیر مملکت است. اول این‌که از روی متن از پیش تهیه شده درست نمی‌تانه بخوانه. دوم و بدتر از او اینکه ‌(یک و نیم میلیون قرن‌) نه ربطی به زبان دری داره و نه به زبان پشتو. آی‌کیوی پایین یک نفر (مایند یو، مینستر) ره نشان میده..‌»

https://twitter.com/omidhq/status/949382268375662592

خنجانی یکی از کاربران دیگر به گونه طنزی نوشته ‌« نمونه از شایسته سالاری، خدمات پستی در افغانستان از قدمت یک و نیم میلیون ساله برخوردار است.‌»

اولین نامه عاشقانه

بخش دیگر از کنایه‌ها شامل ارسال اولین نامه عاشقانه پستی در افغانستان است. موسا ظفر در صفحه فیسبوکش نوشته است که یک و نیم میلیون سال پیش پسر بدخشانی اولین نامه عاشقانه را به دختر کابلی فرستاد.

 معیار وزیران مرد

از روی سواد فارسی خوانی وزیر مخابرات و تکنالوژی، کاربران نگاشته اند که شهزاد گل ‌آریوبی فاقد توانایی است و با توجه به مجموعه ای از ملاحظات به وزارت مخابرات و تکنالوژی رسیده ‌است.

کاربر دیگری در این باره گفته که ‌”در خواندن یک متن ساده، در یک جمله چندین اشتباه. کاربر دیگر نوشته است که از روی خوانش متن فارسی، وزیر حتا سواد و توانایی صحبت به زبان پشتو‌ (زبان مادری‌اش‌‌) را نیز ندارد.

کاربران نوشته اند، کسی که پشتو بداند و بتواند به پشتو بخواند و بنویسد حتما فارسی را به حدی که بتواند یک متن ساده را بخواند، می داند.

نور جهان اکبر نوشته‌است:‌ «اگر فارسی یاد ندارد، پشتو بخواند. برای من جالب است که نرگس نهان با همه فعالیت و توانایی‌اش، وزیر نشد…. فکر می‌کنم، معیار موفقیت برای مردان خیلی پایین است.»

https://twitter.com/NoorjahanAkbar/status/949383860793565185

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان