جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
26 بازدید

در کدام نقطه از کره زمین نمی توان تخم مرغ آب پز کرد و چرا؟

در کدام نقطه از کره زمین نمی توان تخم مرغ آب پز کرد و چرا؟
خواندن 3 دقیقه
0
(0)

تقریباً در همه جای کره زمین می توانید تخم مرغ های نرم یا آب پز داشته باشید، اما نمی توانید در بالاترین نقطه زمین بالاتر از سطح دریا تخم مرغ آب پز تهیه کنید. ممکن است این یک نگرانی مهم برای شما نباشد، اما نکته جالب این است که قوانین پشت این واقعیت بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می گذارد. هیچ راهی برای دور زدن این قوانین وجود ندارد، زیرا در این خانه و در این جهان ما از قوانین ترمودینامیک پیروی می کنیم – و شما هرگز بر ضد ترمودینامیک کاری نمی کنید.

خوب در قله اورست نمی توان تخم مرغ آب پز کرد. اما چرا؟ اورست چه چیزی علیه تخم مرغ آب پز دارد؟ خب مشکل اینجا فشار اتمسفر است. در سطح دریا، آب در 100 درجه سانتیگراد (یا 212 درجه فارنهایت) می جوشد. این نقطه جوش است – اما نقطه جوش اصلاً یک نقطه نیست. هنگامی که تحت فشارهای مختلف قرار می گیرد، نقطه یک خط می شود. هرچه از سطح دریا بالاتر باشید، دمای پایین‌تر برای به جوش آوردن آب ضروری است.

می توانید از ماشین حساب برای تعیین نقطه جوش دقیق در محل خود استفاده کنید، اما به عنوان یک تقریب مفید، به ازای هر 300 متر (990 فوت) ارتفاع، دمای جوش 1 درجه سانتی گراد (یا 1.8 درجه فارنهایت) کاهش می یابد. شهر La Rinconada بلندترین سکونتگاه مسکونی دائمی در جهان با ارتفاع حدود 5052 متر (16600 فوت) است. در آنجا، آب در 82.8 درجه سانتیگراد (یا 181 درجه فارنهایت) به جوش می آید. این دما به اندازه کافی برای تخم مرغ خوب است، اما دمای آن کمتر از دمای ایده آل برای تهیه قهوه است – اگرچه هنوز هم می توانید آن را درست کنید.

قله اورست به طور قابل توجهی بالاتر از La Rinconada است. ارتفاع آن از سطح دریا 8849 متر (29031 فوت) است و حدود یک سوم فشار اتمسفر دارد. در نهایت، دمای جوش برای آب در آنجا به 68 درجه سانتیگراد (یا 154 درجه فارنهایت) کاهش می یابد. این آب هنوز آنقدر داغ است که باعث سوختگی شدید شود، اما دیگر آنقدر داغ نیست که تخم مرغ را به طور کامل بپزد.

هم سفیده و هم زرده از مواد مختلفی ساخته شده اند و پروتئین ها در دماهای مختلف منعقد می شوند. سفیده از 54 درصد اووالبومین ساخته شده است و تا دمای 80 درجه سانتیگراد (176 درجه فارنهایت) منعقد نمی شود، زرده حداقل به 70 درجه سانتیگراد (158 درجه فارنهایت) نیاز دارد تا جامد شود. این دمای جوش آب برای آماده کردن یک تخم مرغ آب پز درست حسابی کافی نیست.

اگر در بالای قله اورست هستید و واقعاً تخم مرغ آب پز می خواهید، تنها راه حل این است که به ترمودینامیک تعظیم کنید و از زودپز استفاده کنید. این روش پخت به دلیل افزایش فشار داخل اجاق، نقطه جوش را افزایش می دهد. همانطور که گفتیم، شما نمی توانید در برابر ترمودینامیک پیروز شوید – فقط می توانید مطابق آن پیش بروید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان