جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

آشنایی با مسجد گوهرشاد مشهد؛ معجزه معماری در حرم رضوی

آشنایی با مسجد گوهرشاد مشهد؛ معجزه معماری در حرم رضوی
خواندن 6 دقیقه
5
(1)

یکی از معروف‌ترین و کهن‌ترین مساجد ایران که معماری اصیل ایرانی-اسلامی را به‌نمایش گذاشته، در شهر مشهد واقع شده است. مسجد گوهرشاد مشهد که به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود، اوج هنر دوره تیموری را به‌تصویر می‌کشد و تماشای شکوه و عظمت آن برای هر گردشگری جذاب و چشم‌نواز است. هر بخش از این اثر تاریخی، روایت و داستان مسجد گوهرشاد مشهد را در طول دوره‌های مختلف بازگو می‌کند که در شناخت هنر، فرهنگ و تاریخ این منطقه از کشور، اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که این بنای شگفت‌انگیز شهرت جهانی دارد و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است، در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

مسجد گوهرشاد کجاست؟

در اولین قدم در معرفی محبوب‌ترین اثر تاریخی مشهد، به پاسخ سوال مسجد گوهرشاد کجاست، می‌پردازیم. در بخش جنوبی حرم امام رضا، گنبدی فیروزه‌ای و زیبا به‌چشم می‌خورد که یادگاری از دوره تیموریان است. موقعیت مکانی مسجد گوهرشاد به‌گونه‌ای است که می‌توانید بعد از زیارت حرم مطهر رضوی، با کمی قدم زدن به بازدید از آن بروید. دسترسی به این اثر تاریخی از رواق‌های مختلف حرم به این شکل است که:

از رواق دارالحفاظ و دارالسیاده می‌توانید به بخش شمالی مسجد بروید.

از صحن قدس می‌توانید به بخش جنوبی مسجد گوهرشاد برسید.

از رواق امام خمینی به بخش شرقی مسجد دسترسی دارید.

از بست شیخ بهایی به بخش غربی مسجد می‌رسید.

مسجد گوهرشاد کجاست

شهر مشهد، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد سیاحتی و زیارتی ایران، از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌‎های گوناگونی برخوردار است که خدمات متنوعی را به زائرانش ارائه می‌دهد. با اقامت در هتل های مشهد، تجربه‌ای خاطره انگیز از زیبایی‌های این شهر مقدس و حرم مطهر را کسب خواهید کرد. قیمت و امکانات این هتل‌ها باهم متفاوتند و هر یک، خدماتی منحصربه‌فرد را به شما ارائه می‌دهند. امکانات هتل‌های مشهد شامل رستوران‌ها، تفریحات، اینترنت رایگان و خدمات پذیرایی متنوع می‌باشد. هزینه رزرو هتل مشهد نیز بسته به نوع خدمات ارائه شده، می‌تواند متفاوت باشد.

اگر در رزرو هتل مشهد، به‌دنبال گزینه‌هایی هستید که در نزدیکی حرم مطهر واقع شده است، باید بدانید که علاوه بر دسترسی آسان به بارگاه امام رضا، به بسیاری از جاهای دیدنی مشهد به‌ویژه مسجد گوهرشاد نیز نزدیک خواهید بود. از آنجایی که موقعیت مکانی هتل در صرفه‌جویی زمان و هزینه‌های سفرتان، نقش مهمی ایفا می‌کند، توصیه می‌شود هنگام رزرو آنلاین هتل‌های مشهد، گزینه‌هایی که در اطراف حرم قرار دارد را در اولویت قرار دهید تا به این شکل بتوانید در کمترین زمان و راحت‌ترین شکل ممکن از جاهای دیدنی مشهد، دیدن کنید.

معرفی مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد، با معماری اصیل و چشم‌نواز در مساحت ۹۴۱۰ مترمربع واقع شده است که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. این اثر تاریخی جزو مساجد چهار ایوانی محسوب می‌شود که در کنار قدمت بسیار زیاد، توانسته صلابت و شکوه خود را حفظ کند. داستان مسجد گوهرشاد مشهد، به این شکل است که یکی از زنان نامدار دوره تیموری به‌نام گوهرشاد در سال ۷۹۴ شمسی، دستور ساخت مسجدی بزرگ در ضلع جنوبی بارگاه امام رضا را صادر می‌کند. از آنجایی که گوهرشاد، دختر امیر غیاث الدین بود و نزد او از محبوبیت زیادی برخوردار بود، کار ساخت این مسجد با همراهی معماران حرفه‌ای و شناخته شده، آغاز شد. جالب است بدانید که نام این بانوی با درایت در دو قسمت از بنای مسجد آورده شده است. در بالای در ورودی ایوان دارالسیاده و همچنین کتیبه ایوان مقصوره می‌توانید نام این بانو را به‌عنوان بانی اصلی مسجد گوهرشاد، ببینید.

آشنایی با داستان مسجد گوهرشاد مشهد

معماری مسجد گوهرشاد

بعد از معرفی این اثر تاریخی و پاسخ به سوال مسجد گوهرشاد کجاست، نوبت به این رسیده است که نگاهی به معماری اصیل و شگفت‌انگیز آن بیندازیم. کار ساخت این مسجد بر عهده معروف‌ترین و حاذق‌ترین معمار عصر تیموری به‌نام قوام‌الدین بن زین‌الدین شیرازی بوده است. در ساخت این مسجد، از معماری اصیل و باشکوه اسلامی-ایرانی الهام گرفته شده و در ساخت آن، مواد اولیه‌ای مانند گچ و آجر به‌کار رفته است. آن چیزی که در اولین نگاه به بنای مسجد گوهرشاد مشاهده خواهید کرد شامل گنبد فیروزه‌ای، دو گلدسته، یک صحن بزرگ، چهار ایوان و هفت شبستان است که هر کدام از آن‌ها اوج هنر معماری و ظرافت‌های هنری را به‌تصویر کشیده‌اند.

سبک کلاسیک و چهار ایوانی مسجد گوهرشاد، آن را به یک اثر تاریخی مهم تبدیل کرده است که جایگاه ویژه‌ای در بین توریست‌های داخلی و خارجی دارد. چهار ایوان مسجد، در صحن مربعی آن قرار گرفته‌اند که در فاصله بین ایوان‌ها، شبستان‌های وسیع و زیبایی طراحی شده است. جالب است بدانید که هر ایوان دارای اضلاع متفاوت و منحصربه‌فردی است که در موقعیت قرینه نسبت به دیگر ایوان‌ها قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید در سراسر مسجد گوهرشاد مشهد، هنر ایرانی را با ظرافت‌های هنری مانند معرق‌کاری، کاشی‌کاری، گچ‌بری، اسلوب و خطوط، مقرنس و غیره مشاهده کنید. مناره‌های بلند به سبک مقرنس، طاق‌های گنبدی، کاشی‌هایی با خط ثلث که نام بانی مسجد، آیات قرآنی و احادیث را نشان می‌دهد، از مواردی است که جذابیت‌های هنری و بصری این اثر تاریخی را دوچندان کرده است.

معماری مسجد گوهرشاد مشهد

رزرو تور مشهد و سفر به تاریخی ترین و دیدنی ترین شهر ایران

حالا که با یکی از معروف‌ترین جاذبه گردشگری مشهد و شگفتی‌های آن آشنا شدید، بهتر است برای سفر به این شهر تاریخی و تماشایی برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از گردشگرانی که سفر راحت و بی‌دغدغه را ترجیح می‌دهند و فرصت کافی برای پیگیری اقدامات ضروری پیش از سفر را ندارند، به‌دنبال روش‌هایی هستند که کمترین زحمت و دردسر را برای آن‌ها به‌همراه دارد. تورهای گردشگری و مسافرتی مشهد بهترین گزینه برای این افراد است تا بتوانند تعطیلاتی خوش و دلچسب را در دیدنی‌ترین شهر ایران سپری کنند. شما نیز می‌توانید با رزرو تور مشهد علاوه بر تجربه سفری آسان و برنامه‌ریزی شده، هزینه‌های پیش‌روی خود را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهید.

یکی از راهکارهای ساده برای کاهش هزینه تور مشهد این است که اگر فرزند محصل ندارید در ماه های خرداد و دی ماه سفر کنید. فصل امتحانات بسیاری از خانواده ها به خاطر اینکه فرزند محصل دارند نمی توانند سفر کنند. بنابراین تقاضا برای رزرو تور مشهد کاهش پیدا می کند. به تناسب کاهش تقاضا، قیمت تور و هتل ها نیز کاهش پیدا کرده و می توانید با قیمت کمتری از سفر خود لذت ببرید.

کلام آخر

در این مطلب، به معرفی یکی از معروف‌ترین جاذبه‎های گردشگری مشهد به‌نام مسجد گوهرشاد پرداختیم. این اثر تاریخی شما را با شگفتی‌های معماری اصیل ایرانی روبه‌رو کرده و داستان‌های زیادی از فرهنگ، هنر و تاریخ این منطقه را روایت می‌کند. این سوال که آدرس مسجد گوهرشاد مشهد کجاست، از اصلی‌ترین سوالاتی است که گردشگران به‌دنبال پاسخ آن هستند. باید بدانید که مسجد گوهرشاد مشهد در بخش جنوبی حرم مطهر امام رضا واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. توصیه می‌شود در سفر به مشهد، فرصت تماشای شکوه و صلابت معماری عصر تیموری را با ظرافت‌های هنری چشم‌نوازی که دارد، از دست ندهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان