جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دندان های حساس می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند. برای درمان دندان های حساس باید مسواک مناسبی را انتخاب کنید و از مصرف غذاهای اسیدی اجتناب کنید.
ممکن است در طول روز زیاد به دندان های خود فکر نکنید و از روی عادت، صبح و قبل از خواب مسواک بزنید. اما وقتی زمان مسواک زدن، خوردن یا نوشیدن نوشیدنی خنک دندان‌هایتان درد می‌گیرد، تازه متوجه می‌شوید باید بیشتر روی سلامت دهان و دندان تمرکز کنید. اگر دندان‌های حساسی دارید، فعالیت‌های ساده مانند خوردن بستنی می‌تواند باعث درد موقت اما تند و تیزی در دندان‌های شما شود. برای آگاهی از نحوه درمان حساسیت دندان در خانه با ما در این مطلب همراه باشید.

حساسیت دندان چیست؟

وقتی مینای محافظ روی سطح دندان فرسوده می‌شود و عاج زیرین را در معرض دید قرار می‌دهد، دندان‌ها حساسیت پیدا می‌کنند. برخی از علائم درد یا ناراحتی هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی و همچنین هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن رخ می‌دهند.

آیا حساسیت دندان بین افراد مسن شایع تر است؟

حساسیت دندان می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما این مشکل در بزرگسالان مسن تر شایع تر است. با افزایش سن، مینای دندان ممکن است به طور طبیعی فرسوده شود و احتمال حساسیت را افزایش دهد. با این حال، عوامل مختلفی می توانند در هر سنی باعث بروز حساسیت شوند.

برخی از عوامل بروز حساسیت دندان به شرح زیر است:

  • سایش تدریجی مینای دندان، عاج را در معرض دید قرار می دهد و منجر به حساسیت می شود.
  • عقب‌ رفتن لثه‌ها می‌تواند ریشه‌های دندان را که توسط مینا محافظت نمی‌شوند، در معرض دید قرار دهد و آنها را حساس کند.
  • پوسیدگی دندان می تواند عصب های دندان را در معرض دید قرار دهد و باعث ایجاد حساسیت شود.
  • ساییدن یا فشردن دندان ها می تواند مینای دندان را از بین ببرد.
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی
  • برخی از درمان های دندانپزشکی، مانند سفید کردن دندان، ممکن است باعث ایجاد حساسیت موقت شوند.

درمان حساسیت دندان در خانه

در اینجا چند راه برای کمک به پیشگیری و درمان دندان های حساس آورده شده است:

 خمیر دندان مناسب را انتخاب کنید

از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید که حاوی ترکیباتی برای کاهش حساسیت در طول زمان است. می‌توانید از خمیردندان یا دهان‌شویه حاوی فلوراید بالا برای مصارف خانگی استفاده کنید که برخی از آنها بدون نسخه در دسترس هستند. اما مطمئن شوید که دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد دفعات استفاده دنبال می کنید.

درمان های فلوراید

می توانید برای استفاده از فلوراید حرفه ای به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. آنها می توانند مینای دندان را تقویت کرده و حساسیت را کاهش دهند. دندانپزشکان اغلب ژل ها، فوم ها یا وارنیش های فلوراید با غلظت بالا را در طول ویزیت های دندانپزشکی برای رساندن سریع و کارآمد دوز فلوراید غلیظ به دندان ها تجویز می کنند.

 مسواک نرم

ممکن است احساس کنید که مسواک نرم دندان های شما را به درستی تمیز نمی کند، اما این درست نیست. این مسواک‌ها روی لثه و مینای دندان ملایم‌تر هستند و از تحلیل رفتن لثه و فرسایش مینای دندان ناشی از فشار زیاد جلوگیری می‌کنند. موهای نرم تر نیز احتمال آسیب به بافت ظریف لثه را کاهش می دهد.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید

مصرف مواد اسیدی را که می توانند در فرسایش مینای دندان نقش داشته باشند محدود کنید. برخی از غذاهای دارای محتوای اسیدی بالا، غذاهای فرآوری شده با سدیم بالا و نوشیدنی های گازدار از جمله نوشابه های گازدار هستند.

محافظ دهان برای دندان قروچه

دندان قروچه وضعیتی است که در آن هنگام خواب دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا روی هم فشار می‌دهید یا در هنگام بیداری ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهید. اگر دندان های خود را به هم می سایید، یک محافظ دهانی که به صورت سفارشی نصب شده می تواند از سایش مینای دندان جلوگیری کند. همچنین مراقب عادات فشردن دندان ها به خصوص در مواقع پر استرس باشید.

رعایت درست بهداشت دهان و دندان

بیشتر مشکلات دندانی به دلیل عادات بد ظاهر می شوند. بنابراین، برای جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات لثه، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات دندانپزشکی را به طور منظم انجام دهید.

شستشو با آب نمک

دهان خود را با محلول آب شور بشویید که به راحتی می توان آن را در خانه با نمک و آب گرم تهیه کرد. این ترکیب می تواند به کاهش التهاب و حساسیت کمک کند.

روغن گردانی کنید

برخی از افراد از طریق روغن گردانی از حساسیت دندان خلاص می شوند. چرخاندن  مقدار کمی روغن نارگیل یا کنجد در دهان به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند کمک کننده باشد.

کلام پایانی

در این نوشتار ۸ راهکار درمان حساسیت دندان در خانه را دیدیم. می‌توانید این موارد را دنبال کنید و کمتر از حساسیت دندان اذیت شوید. با این حال یادتان باشد مشورت با دندانپزشک برای تشخیص مناسب و برنامه درمانی بر اساس علت خاص حساسیت دندان‌های‌تان ضروری است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان