جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.5
(2)

پوست قهرمان گمنام ظاهر ما آدم‌هاست، و البته اولین عضو بدن که مشکلات درونی را نشان می‌‌دهد. اگر بدن خود را با مواد مغذی خوب مانند آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، آب، ویتامین‌ها و سایر غذاهای ضد پیری تغذیه کنید، بدن از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوست از شما قدردانی می‌‌کند. از آنجایی که پیری پوست از درون شروع می‌‌شود، ابتدا باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. البته، غذای مناسب عامل کلیدی برای جلوگیری از پیری پوست است، اما سایر عوامل سبک زندگی مانند محافظت در برابر آفتاب و رژیم محافظت از پوست شما نیز باید در نظر گرفته شوند. غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کمک به معکوس کردن علائم پیری ضروری هستند.

8 ماده غذایی شگفت انگیز که ضد پیری هستند

غذاهای ضد پیری عمدتا حاوی ویتامین‌های مختلف، اسید الاژیک و تقویت کننده‌های طبیعی کلاژن هستند. کلاژن در لایه میانی پوست شما وجود دارد که به پری و حجیم شدن پوست کمک می‌کند. با افزایش سن، کلاژن کاهش می‌یابد، اما خوردن غذای خوب به درخشش و درخشندگی طبیعی پوست کمک می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین C به کاهش علائم پیری پوست کمک می‌کند. در اینجا بهترین غذاهای ضد پیری برای کمک به مبارزه با چین و چروک و همچنین تقویت کلاژن و آبرسانی برای پوستی سالم و جوان‌تر آورده شده است:

آووکادو

آووکادو حاوی مواد مغذی فراوان است. این میوه چرب سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است که می‌توانند پوست را تغذیه کرده و از خشکی آن جلوگیری کنند. آووکادو همچنین به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند و سیستم ایمنی شما را به درستی حفظ کند. مطالعات نشان می‌دهند که لوتئین و زآگزانتین موجود در این میوه ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک کنند. این میوه همچنین سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E و K است که به درخشندگی و زیبایی پوست کمک می‌کند. می‌توانید آووکادو را در سالاد اضافه کنید یا با آن پودینگ سالم درست کنید.

کلم بروکلی

بروکلی سرشار از خواص ضد التهابی و از مواد غذایی ضد پیری است! این ماده غذایی ضد پیری سرشار از ویتامین C و ویتامین K است که بهترین آنتی اکسیدان‌های ضد چروک هستند. بدن شما برای سنتز کلاژن که سیستم حمایتی پوست است به ویتامین C نیاز دارد. سعی کنید کلم بروکلی را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. می‌‌توانید آن را به سالاد یا سوپ اضافه کنید. این گیاه خوراکی همچنین سرشار از فیبر و کلسیم است.

آجیل

آجیل مملو از مواد مغذی مختلفی مانند پروتئین‌ها، ویتامین E، اسانس‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست. مثلا بادام و گردو سرشار از ویتامین E هستند که برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مفید است. ویتامین E همچنین به تقویت پوست و ایجاد درخشندگی کمک می‌کند. می‌‌توانید مقداری آجیل را روی سالاد بپاشید یا آن را در سوپ بریزید تا کمی‌ ترد شود.

گردو بالاترین میزان آنتی اکسیدان را در بین مغزها دارد و سرشار از چربی‌های امگا 3 است. این ترکیب گردو را به یک میان وعده ضد التهابی عالی برای بهبود پوست (و به طور کلی سلامتی) تبدیل می‌‌کند. گردو همچنین می‌‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند. سلامت پوست به شدت با سلامت میکروبیوم روده مرتبط است و سلامت روده به پوست کمک می‌‌کند تا هموستاز را برای محافظت بهینه، کنترل دما و احتباس مایعات حفظ کند.

شکلات‌های تلخ

بله! شکلات تلخ مغذی است، زیرا حتی بیشتر از انواع توت‌ها آنتی اکسیدان دارد. خوردن شکلات (نه زیاد) می‌‌تواند خاصیت ضد پیری داشته باشد. آنتی اکسیدان‌های قوی شکلات از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌‌کنند. همچنین این ماده با افزایش جریان خون از پوست محافظت و به تغذیه و بهبود رطوبت پوست کمک می‌‌کند. مطمئن شوید که فقط شکلات تلخ با حداقل 70 درصد کاکائو در آن انتخاب کنید.

منیزیم، یکی دیگر از مواد معدنی ضد التهابی، به وفور در شکلات تلخ یافت می‌‌شود. منیزیم استرس را کاهش می‌‌دهد و مدت و کیفیت خواب را افزایش می‌‌دهد که هر دو به پیری پوست کمک می‌‌کنند. فقط مطمئن شوید که مقدار قندهای اضافه شده در شکلات تلخ مورد علاقه‌تان زیاد نباشد، قند بیش از حد می‌‌تواند باعث مشکلات پوستی شود. بر اساس تحقیقات کالج پزشکی دانشگاه بیلور، شکر بر فیبرهای کلاژن تأثیر مضری دارد و می‌تواند باعث شود که پوست شل به نظر برسد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین برای سلامت پوست بسیار مفید است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین A است که به شما کمک می‌کند تا با احیای کلاژن آسیب دیده، با خطوط و چین و چروک ها مبارزه کنید. خوردن سیب زمینی شیرین و سایر غذاهای غنی از ویتامین A نیز می‌تواند درخشش عالی به پوست بدهند. 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن هستند، یک کاروتنوئید طبیعی که از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند. گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده بهتر از خام است.

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای درخشندگی پوست ضرورت دارند. این چربی‌ها همچنین برای مرطوب کردن پوست و کاهش التهاب بسیار مهم هستند. ماهی همچنین سرشار از ویتامین E، روی است، مواد ترمیم کننده زخم دارد و به التیام آکنه و سوزش کمک می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که غذاهای غنی از ویتامین A را به عنوان یک گزینه غذایی عالی ضد پیری در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین A ممکن است به حفظ ساختار پوست و کاهش چین و چروک کمک کند. منابع خوب ویتامین A عبارتند از: زرده تخم مرغ، هویج، کدو تنبل، جگر و غلات غنی شده. افزودن این غذاها به وعده های غذایی شما ممکن است از پوست سالم حمایت کرده و ظاهری جوان به شما بدهد.

آب انگور قرمز

خبر عالی! آب انگور قرمز یک تونیک ضد پیری است. این نوشیدنی به شما کمک می‌کند جوان تر به نظر برسید. تحقیقات نشان می‌دهند که آب انگور قرمز دارای فواید متعددی از جمله حفظ سلامت قلب، کاهش فشار خون، پوست درخشان و غیره است. روزانه یک یا دو لیوان آب انگور قرمز ممکن است اثرات ضد پیری شگفت انگیزی به شما بدهد.

برای جلوگیری از پیری کدام غذاها را محدود کنیم؟

در صورتی که دوست دارید پوستی سالم و جوان داشته باشید، موارد زیر را در برنامه غذایی‌تان محدود کنید:

غذای سرخ شده

چربی های بیش از حد و رژیم های غذایی چرب می‌توانند جریان خون را در پوست کاهش دهند و در نتیجه چین و چروک و پیری زودرس ایجاد کنند. هنگامی که کبد به درستی کار می‌کند، سموم به طور طبیعی از بدن شما خارج می‌شوند. با این حال، اگر این سموم در کبد شما انباشته شوند و به اندازه کافی تجزیه نشوند، می‌توانند به پوست آسیب برسانند و باعث آکنه، زردی، چین و چروک، از دست دادن کلاژن، از دست دادن خاصیت ارتجاعی، قرمزی، کم آبی و پف کردن شوند.

نمک فرآوری شده

نمک فرآوری شده بیش از حد می‌تواند پیری بدن و پوست شما را تسریع کند. به طور مکرر از طریق محصولات غذایی مانند پنیر، پپرونی، پیتزا، چیپس، کراکر، غلات و غیره مصرف می‌شود و باعث می‌شود که بدن آب را حفظ کرده و نفخ کند. هنگامی که یک کیسه چیپس یا هر چیز بیش از حد نمکی را به عنوان میان وعده می‌خورید، متوجه خواهید شد که روز بعد پف کرده و بدن‌تان کم آب شده است. این اتفاق به این دلیل است که سلول های بدن شما کوچک می‌شوند و باعث کم آبی بدن می‌شوند. هیدراتاسیون ناکافی باعث ایجاد چین و چروک در پوست و تسریع روند پیری می‌شود.

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت یک ماده غذایی با پروتئین بالا است که شما را سالم نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند تا توده عضلانی را بازیابی کنید. از سوی دیگر، مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، بیکن و … می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند و تولید ویتامین C را که برای کلاژن سازی و تسریع پیری ضروری است در بدن محدود کند.

کلام پایانی

غذاهایی که می‌خورید می‌توانند بر سلامت و ظاهر پوست و همچنین روی تغییر پوست با افزایش سن تأثیر بگذارند. به ویژه غذاهای سرشار از پروتئین، چربی های خوب و آنتی اکسیدان ها بیشترین فواید را برای پوست دارند. محافظت از پوست را با عادات دیگر، از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از سیگار، تحرک بدنی، و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مغذی و سرشار از غذاهای گیاهی کامل در نظر بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان