جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
2.5
(2)

نوشیدن آب بهترین راه برای رفع تشنگی است، اما این تنها کاری نیست که آب انجام می‌دهد. آب برای سلامتی ضروری است، زیرا یک عنصر کلیدی در حفظ عملکرد صحیح اندام‌هاست و به حفظ دمای بدن، دفع مواد زائد یا سموم و رساندن مواد مغذی به قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کند. به همین دلیل است که بارها شنیده‌ایم هر روز باید حدود هشت لیوان آب بنوشیم. اما از کجا بفهمیم که آب کافی می‌نوشیم یا نه؟ در این نوشتار با هم خواهیم دید! 

چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

تعیین میزان مصرف آب روزانه مناسب برای حفظ سلامت مطلوب ضروری است. این مقدار بر اساس عوامل فردی متفاوت است، اما یک دستورالعمل کلی این است که حدود 240 میلی لیتر آب را هشت بار در روز باید بنوشید چیزی معادل با 1.9 لیتر. با این حال، این مقدار به نوعی حداقل است و نیازهای فردی ممکن است متفاوت باشد.

عوامل موثر بر مقدار مورد نیاز آب عبارتند از:

  • وزن
  • میزان فعالیت بدنی
  • اقلیم
  • سلامت کلی

فواید نوشیدن آب برای سلامتی چیست؟

برخی از مهم‌ترین فواید نوشیدن آب کافی برای سلامتی به شرح زیر است:

حفظ تعادل مایعات بدن

آب که حدود 60 درصد از بدن را تشکیل می‌دهد، نقش حیاتی در عملکردهای بدن از جمله هضم، گردش خون، حمل و نقل مواد مغذی و تنظیم دما ایفا می‌کند. نوشیدن آب کافی یا هیدراتاسیون کافی تعادل مایعات ضروری بدن را تضمین می‌کند. آیا می دانید فواید نوشیدن آب داغ چیست؟ اگر نه پس بخوانید.

کنترل کالری

کنترل کالری

آب به عنوان یک جایگزین بدون کالری برای نوشیدنی‌های شیرین عمل می‌کند. نوشیدن آب قبل از غذا می‌تواند احساس سیری ایجاد کند و به این ترتیب به طور بالقوه باعث کاهش مصرف کلی کالری و حمایت از مدیریت وزن می‌شود.

انرژی بخشیدن به عضلات 

تعادل مناسب مایعات برای عملکرد عضلات اهمیت زیادی دارد. کم آبی می‌تواند منجر به خستگی عضلانی و کاهش استقامت در طول فعالیت‌های بدنی شود. هیدراته ماندن به حفظ انرژی و عملکرد عضلات کمک می‌کند.

حفظ سلامت پوست

پوست حاوی مقدار قابل توجهی آب است که به عنوان یک سد محافظ در برابر از دست دادن مایعات عمل می‌کند. آبرسانی کافی به مرطوب نگه داشتن پوست، حفظ حالت ارتجاعی و سلامت آن کمک می‌کند.

پشتیبانی از عملکرد طبیعی روده

هیدراتاسیون برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش ضروری است. آب با تضمین جریان روان و نرمال مواد زائد از طریق دستگاه گوارش مانع یبوست می‌شود. زمانی که بدن کم آب است، روده بزرگ آب را از مدفوع خارج می‌کند که منجر به یبوست می‌شود.

دفع مواد زائد

مایعات بدن، در درجه اول آب، انتقال مواد زائد را به خارج از سلول‌ها تسهیل می‌کنند. هیدراتاسیون از کلیه‌ها برای دفع این مواد زائد از طریق ادرار حمایت می‌کند.

چطور بفهمیم که به اندازه کافی آب می‌نوشیم؟

چطور بفهمیم که به اندازه کافی آب می‌نوشیم؟

سردرد اولین و مهم‌ترین نشانه کم آبی بدن است. مصرف ناکافی آب بر حجم خون و مایع مغزی نخاعی تأثیر می‌گذارد و به سردرد کمک می‌کند. همچنین، در صورتی که آب کافی ننوشید ممکن است دهان‌تان بوی بدی بگیرد.

مهم‌ترین نشانه های کم بودم میزان مصرف آب‌تان به قرار زیر است:

به هم ریختن نظم ادرار

ادرار منظم یک شاخص مثبت هیدراتاسیون است. کم آبی بدن ممکن است منجر به کم شدن ادرار شود زیرا بدن آب را ذخیره می‌کند. 

احساس تشنگی

تشنگی طبیعی‌ترین نشانه کم بودن آب بدن است. تشنگی شدید ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن به دلیل دریافت ناکافی آب یا از دست دادن بیش از حد مایعات باشد.

وضعیت نامناسب پوست و لب

وضعیت نامناسب پوست و لب

پوست هیدراته شده مرطوب و الاستیک به نظر می‌رسد. خشکی لب‌ها و پوست می‌تواند نشانه کم آبی بدن باشد که نشان دهنده کمبود آب کافی برای حفظ سلامت پوست است.

پایین آمدن سطح انرژی

کم آبی حجم خون را کاهش می‌دهد و اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌ها نمی‌رسد. این روند می‌تواند منجر به خستگی شود زیرا تولید انرژی بدن مختل می‌شود.

رنگ ادرار

نظارت بر رنگ ادرار بینش خوبی در مورد وضعیت هیدراتاسیون بدن ارائه می‌دهد. ادرار زرد کم رنگ نشان دهنده هیدراتاسیون کافی است، در حالی که ادرار زرد تیره یا کهربایی رنگ نشان دهنده کم آبی بدن و نیاز به افزایش مصرف مایعات است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان