جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
4.7
(3)

با بالا رفتن سن، توجه به سلامت و عملکرد مغز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا با افزایش سن احتمال بروز زوال عقل نیز بالا می‌رود. در واقع زوال شناختی بخشی طبیعی از پیری است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند نقش اساسی در حفظ عملکرد مغز و جلوگیری از پیری مغز داشته باشند.

8 ویتامین و ماده معدنی که روند پیری مغز را آهسته می کنند

برای سلامت و تقویت مغز حتما این ویتامین ها و مواد معدنی را به روتین سلامت خود اضافه کنید:

ویتامین دی

ویتامین دی

ویتامین D نه تنها برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، بلکه بر عملکرد شناختی نیز تاثیر دارد. گیرنده‌های ویتامین D در سراسر مغز یافت می‌شوند و سطح کافی از این ویتامین در بدن به حفاظت از عملکرد مغز کمک می‌کند. یکی از راه های طبیعی برای دریافت ویتامین دی کافی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. همچنین می‌توانید غذاهای غنی از ویتامین دی و مکمل حاوی این ویتامین را مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، اجزای جدایی ناپذیر غشای سلولی مغز هستند. این اسیدهای چرب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کنند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، گردو، دانه کتان و دانه چیا منابع عالی امگا 3 هستند. بنابراین برای جلوگیری از پیری مغز مکمل ها و غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین یک فسفولیپید است که جزء حیاتی غشای سلولی مغز محسوب می‌شود. در واقع این ماده وظیفه آزادسازی انتقال دهنده‌های عصبی را دارد و به دلیل پتانسیل بالای خود بر تقویت عملکرد شناختی مغز تاثیر می‌گذارد. با این که بدن خود فسفاتیدیل سرین تولید می کند، اما بهتر است برای تامین این ماده مغذی از غذایی حاوی این ماده مانند سویا استفاده کنید.

آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)

ویتامین ها و مواد مغذی برای مقابله با پیری مغز - آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)

آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌های C و E نقش مهمی در محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو دارند. استرس اکسیداتیو، ناشی از رادیکال های آزاد، می تواند به زوال شناختی مرتبط با افزایش سن منجر شود. مرکبات، انواع توت ها، آجیل، دانه ها و سبزیجات برگ سبز منابع غنی ویتامین C هستند، در حالی که ویتامین E در غذاهایی مانند بادام، تخمه آفتابگردان و اسفناج یافت می‌شود.

ویتامین ها (B6، B9، B12)

ویتامین‌های B برای عملکردهای مختلف مغز، از جمله سنتز انتقال دهنده های عصبی و حفظ میلین، پوشش محافظ رشته‌های عصبی، ضروری هستند. ویتامین B6 در موز، سیب زمینی و مرغ یافت می شود، در حالی که ویتامین B9 (فولات) در سبزیجات برگ دار، لوبیا و عدس به وفور یافت می‌شود. همچنین ویتامین B12 بیشتر در محصولات حیوانی یافت می‌شود و کمبود آن نیز منجر به پیری مغز می‌شود.

منیزیم

منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن، از جمله واکنش‌های مربوط به عملکرد مغز، نقش دارد. این ماده مغزی به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی، تقویت انعطاف پذیری سیناپسی و افزایش عملکرد شناختی کمک می‌کند. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و سبزیجات برگدار سبز.

کورکومین

کورکومین

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است اثرات محافظت کننده عصبی داشته باشد و به طور بالقوه خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. گنجاندن زردچوبه در ترکیب غذاها یا مصرف مکمل کورکومین می‌تواند از پیری مغز جلوگیری کند.

روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که در انتقال سیناپسی نقش دارد و به ساختار پروتئین‌ها در مغز کمک می کند. این ماده بیشتر در غذاهایی مانند گوشت، لبنیات، آجیل و حبوبات یافت می‌شود. سطوح کافی روی به تقویت عملکرد شناختی در مغز کمک کرده و به عنوان محافظ عصب شناخته می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان