جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

پنومونی نوعی عفونت تنفسی و یک بیماری شایع در بین مردم است. زمان بروز این بیماری کیسه‌های هوایی در ریه‌ها ملتهب و پر از چرک یا مایعات دیگر می‌شوند و عمل تنفس را دشوار می‌کنند. در حالی که اکثر موارد ابتلا به ذات الریه خفیف هستند و می‌توانند با درمان های خانگی بهبود بیابند اما برخی دیگر جدی و حاد هستند و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. ذات الریه اغلب با علائم خفیف شروع می‌شود که با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود و این همان چیزی است که تشخیص زودهنگام سینه پهلو یا پنومونی را دشوار می‌کند. اما پس از یک یا دو روز پس از سرماخوردگی و سرفه اولیه، علائم ذات‌الریه تشدید می‌شود. ما در این مطلب به علائم خطرناک ذات الریه پرداخته‌ایم. در صورت مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم ذات الریه

علائم ذات الریه

با پیشرفت عفونت، دمای بدن خیلی بالا رفته و حتی ممکن است فرد با تب شدید تشنج کند. به علاوه، تبدیل شدن سرفه خشک به سرفه شدیدتر که اغلب با مخاط زرد، سبز یا خونی همراه است، از دیگر علائم خطرناک ذات الریه است. همچنین در موارد شدید و حاد شما دچار تنگی نفس شده و درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس خواهید کرد. در زیر با علائم ذات الریه آشنا شوید:

درد قفسه سینه

اگر علائم فوق با درد قفسه سینه همراه باشد، نگران کننده است. در حالی که فرد ممکن است فکر کند که علت درد قفسه سینه ناشی از تنگی نفس اوست اما این فرضیه ممکن است نادرست باشد. درد قفسه سینه معمولاً شدید است و ممکن است اصلا متوجه نشوید که کدام طرف قفسه سینه درد می‌کند زیرا در هر دو طرف درد شدید احساس خواهید کرد. سپس همانطور که سعی می‌کنید نفس عمیق تری بکشید، درد بدتر می‌شود و سرفه باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. بنابراین در این وضعیت بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

آبی شدن رنگ لب ها و ناخن ها

سیانوز، یعنی رنگ آبی روی لب ها، ناخن ها یا پوست شما که یکی دیگر از علائم خطرناک ذات الریه است. به دلیل تنگی نفس مداوم و در نتیجه نرسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن، بدن به آرامی شروع به تغییر رنگ می‌کند که به نوبه خود منجر به عوارض شدید و حتی به خطر افتادن جان فرد می‌شود. هیچ وقت فراموش نکنید که تغییر رنگ بدن در چنین بیماری نشان دهنده وضعیت حاد بیماری است و باید حتما جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

علائم ذات الریه: سردرگمی هنگام انجام کارهای روزمره

علائم ذات الریه: سردرگمی هنگام انجام کارهای روزمره

اگر یک فرد مسن به پنومونی مبتلا شود، وضعیت روحی و روانی‌اش به هم می‌ریزد و بیشتر احساس سردرگمی دارد. این علامت در نتیجه نرسیدن اکسیژن کافی به مغز به دلیل اختلال در عملکرد ریه است. یک فرد مسن مبتلا به بیماری ذات الریه ممکن است در انجام کارهای روزمره به مشکل بخورد و دچار فراموشی، عدم توجه و تمرکز شده، حتی میلی به غذا نیز نداشته باشد. این علائم به خصوص در افراد مسن نشان دهنده مرحله بحرانی بیماری است که در آن نیاز به مشاوره فوری پزشکی است.

استفراغ و تهوع

در کودکان کوچک، تهوع و استفراغ از علائم قابل توجه ذات الریه است. کودکان مبتلا به پنومونی ممکن است درد معده یا ناراحتی گوارشی را تجربه کنند که می‌تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه شود. اگر کودک میلی به خوردن غذای مورد علاقه‌‍‌اش ندارد و از خوردن آن امتناع می‌کند یا به محض خوردن چیزی به خرخر میفتد، می‌تواند نشانه ذات‌الریه باشد. همچنین در موارد شدید سینه پهلو می‌تواند با تب و تنگی نفس همراه باشد. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از خود در برابر ابتلا به ذات الریه یا پنومونی محافظت کنیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه، اولین قدم مهم رعایت بهداشت است. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، پوشیدن لباس های گرم در طول زمستان، رعایت بهداشت دهان و دندان همه از موارد مهمی است که به آن‌ها توجه کنید. در مرحله بعد، حتما باید واکسن پنومونی بزنید و از تماس نزدیک با افرادی که مبتلا به ذات الریه یا سینه پهلو هستند خودداری کنید. حفظ یک سبک زندگی سالم با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خیلی مهم است. همچنین باید از سیگار کشیدن خودداری کنید تا از ویروس این بیماری در امان بمانید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

Avatar photo
دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان