جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3
(7)

زمانی که آب و سایر مایعات بدن در بافت دست‌ها جمع شوند و باعث بروز التهاب شوند، دست‌ها ورم می‌‌‌‌‌کنند. معمولاً ورم دست به دلیل عوامل متعددی از جمله آسیب، بارداری یا بیماری‌های خاصی مانند آرتریت اتفاق می‌‌‌‌فتد. حالت دست‌های شما می‌‌‌‌‌توانند شاخصه‌ خوبی برای نشان دادن سلامت فشار خون و هیدراته بودن بدن‌تان باشد.

به عنوان مثال، خوردن نمک بیش از حد می‌‌‌‌‌تواند باعث فشار خون بالا شود و تورم و پف دست‌ها و پاها را به همراه دارد. سایر علل ورم دست و پاها شامل بیماری کلیوی، شیمی درمانی، ورزش یا کار در خارج از منزل در هوای گرم و برخی بیماری‌های قلبی عروقی است.

با این حال، همیشه هم نباید نگران تورم دست‌هایتان باشید، زیرا معمولا خیلی زود ورم آن می‌‌‌‌‌خوابد. به علاوه، می‌‌‌‌‌توانید التهاب دست را با درمان‌های خانگی مانند دوش آب گرم، استفاده از کیسه‌های یخ یا پدهای گرم‌کننده یا انجام حرکات کششی ساده درمان کنید.

اما در صورت تداوم ورم دست‌ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با علل تورم دست‌ها

ورم دست ها نشانه چیست

درک علت تورم دست‌ها برای درمان بیماری ضروری است و به شما کمک می‌‌‌‌‌کند تا بدانید دچار آسیب دست شده اید یا بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون بالا و بیماری کلیوی علت تورم است. برای همین باید فورا به پزشک مراجعه و روند درمان را شروع کنید.

هرچند علائم بیماری مانند تورم دست در ابتدا بی ضرر به نظر می‌‌‌‌‌رسند، اما همین تورم می‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده اختلالات تیروئید باشد و برای درمان نیاز به مصرف دارو داشته باشید. اگر اختلال تیروئید داشته باشید اما برای درمان اقدام نکنید دچار بیماری قلبی، ناباروری، سرطان تیروئید و بیماری‌های جدی دیگری خواهید شد.

اما در بیشتر موارد، تورم دست معمولاً نشان دهنده عدم تعادل مایعات در بدن، به دلیل مصرف بیش از حد نمک است. عادات ناسالم سبک زندگی مانند مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، شور و سبک زندگی بی تحرک هم در ایجاد ورم دست‌ها نقش دارند.

علل فیزیکی ورم دست‌ها

همانطور که گفته شد، تورم دست‌ها می‌‌‌‌‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتریت، مشکلات قلبی، بیماری کلیوی و اختلالات تیروئید باشد. بر اساس گزارش‌های انجام شده، تورم در اندام‌های بدن یکی از علائم هشدار دهنده نارسایی کلیه و قلب است. معمولاً کلیه‌ها مواد زائد خون را فیلتر می‌‌‌‌‌کنند و آب اضافی را از طریق ادرار دفع می‌‌‌‌‌کنند.

هنگامی که عملکرد کلیه ضعیف شود و نتواند به درستی وظیفه اش را انجام دهد، باعث احتباس مایعات و تجمع خطرناک مواد زائد در بدن می‌‌‌‌‌شود.

همچنین آرتریت یا التهاب و درد مفاصل هم می‌‌‌‌‌توانند باعث تورم دست‌ها شود. در نهایت، اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید که نشان دهنده برهم خوردن تعادل هورمونی ناشی از متابولیسم کندتر است هم علت دیگر ورم دست‌هاست. برخی از سرطان‌ها مانند سرطان‌های کبد، سینه و کلیه هم منجر به ورم دست‌ها می‌‌‌‌‌شوند.

علل روانی: ورم دست‌ها می‌‌‌‌‌تواند نشانه استرس و اضطراب و اختلالات عصبی باشد

ورم دست ها نشانه چیست

اگر اضطراب حاد یا مزمن را تجربه کنید، ممکن است متوجه علائم ناراحت کننده ای مانند تورم دست‌ها شوید. وقتی احساس استرس می‌‌‌‌‌کنید، بدن شما آدرنالین و کورتیزول اضافی تولید و جریان خون را به اندام‌های حیاتی هدایت می‌کند. جریان خون کمتر در اندام‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند تورم دست‌ها و انگشتان، احساس سوزن سوزن شدن و ضعف شود.

کورتیزول اضافی همچنین می‌تواند به احتباس مایعات کمک کند زیرا التهاب را افزایش می‌دهد. بنابراین، داشتن سطح استرس بالا و هورمون‌های نامتعادل به راحتی می‌تواند باعث تورم در اندام‌ها شود.

مراجعه به پزشک

اگر به طور دائم درگیر استرس و اضطراب یا بیماری هستید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر دست‌هایتان مدت‌ها است که ورم می‌‌‌‌‌کند، نکته مهم تماس با پزشک است، زیرا ممکن است دچار بیماری‌های زمینه ای شده باشید. اگر ورم دست‌هایتان پس از چند روز از بین رفت، لزومی ندارد نگران باشید اما برای اطمینان بیشتر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مدیریت و درمان دست‌های متورم

روش‌های مدیریت و درمان تورم دست‌ها به قرار زیر است:

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

سعی کنید برنامه غذایی تان را تغییر دهید و رژیم غذایی سرشار از غذاهای مغزی و مفید را انتخاب کنید. با انتخاب برنامه غذایی مقوی می‌‌‌‌‌توانید به راحتی التهاب را کاهش داده و سلامت کلی بدن تان را تقویت کنید، که در نهایت ورم دست‌ها هم از بین خواهد رفت.

تمرینات ویژه برای تقویت مفاصل و عضلات

ورم دست نشانه چیست

انجام تمرینات خاصی که برای تقویت عضلات و مفاصل دست هستند می‌‌‌‌‌توانند به بهبود گردش خون و کاهش تورم کمک کنند. این تمرینات می‌‌‌‌‌توانند شامل حرکات کشش انگشت، چرخش مچ دست و فشار دادن توپ‌های ضد استرس باشند.

فعالیت بدنی منظم

حفظ یک سبک زندگی فعال باعث افزایش جریان خون و کاهش احتباس مایعات در بدن می‌‌‌‌‌شود و از بروز هر نوع بیماری جلوگیری می‌‌‌‌‌کند. برای بهبود گردش خون بدن و به حداقل رساندن تورم دست و پاها، به پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری بپردازید.

هیدراته نگهداشتن بدن

هیدراته نگهداشتن بدن برای حفظ تعادل مطلوب مایعات ضروری است. نوشیدن آب کافی می‌‌‌‌‌تواند به کاهش احتباس آب و به حداقل رساندن تورم دست کمک کند.

تکنیک‌های مدیریت استرس

استرس مزمن همچنین می‌‌‌‌‌تواند منجر به التهاب در بدن شود. برای کاهش استرس، از تکنیک‌های آرامش بخش مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید.

خواب کافی

داشتن خواب کافی برای سلامت و تندرستی کلی بدن ضروری است. کمبود خواب می‌‌‌‌‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن و بروز بیماری‌های فراوان شود. سعی کنید هر شب هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

کمپرس یخ

ورم دست نشانه چیست

قرار دادن کیسه یخ روی دست‌ها می‌‌‌‌‌تواند به انقباض عروق خونی و کاهش التهاب و تورم کمک کند. کیسه یخ را قبل از استفاده در یک پارچه یا حوله بپیچید تا از تماس مستقیم با پوست جلوگیری شود.

حرکات کششی بازوها

حرکات کششی ساده که بیشتر بازوها و عضلات شانه‌ها را درگیر می‌‌‌‌‌کنند، برای کاهش ورم دست‌ها و بهبود گردش خون مناسب هستند، به طور مثال سعی کنید دست‌هایتان را به سمت بالای سر برده و به آرامی به جهت بالا بکشید. این حرکت را چندین بار در روز و تا زمانی که ورم دست‌ها از بین نرفته انجام دهید.

کلام پایانی

اگر پس از عملی کردن روش‌های درمانی قید شده در بالا هنوز هم دست‌هایتان ورم داشت یا درد شدید و قرمزی روی دست‌هایتان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد ورم دست‌ها می‌‌‌‌‌تواند نشانه بیماری‌های کلیوی یا قلبی – عروقی باشند. پس حتما با پزشک تماس بگیرید و هرچه سریع تر روند درمان را شروع کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

Avatar photo
دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
کیف چرم زنانه دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان