جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

آسم ورزشی یا آسم ناشی از ورزش اختلالی است که فرد مبتلا به آسم در حین یا بعد از ورزش دچار تنگی نفس می‌شود. در چنین شرایطی بیماران ممکن است سرفه، سنگینی قفسه سینه، تنگی نفس یا گاهی اوقات خس خس سینه را تجربه کنند.

آسم ناشی از ورزش چیست؟

آسم ناشی از ورزش (EIB)، زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری هوایی ریه ها در حین ورزش منبسط می‌شوند. آسم ورزش می‌تواند نفس کشیدن را برای شما سخت کند. ممکن است علائم آسم مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را در حین یا بعد از ورزش تجربه کنید.

هنگامی که هوا سرد و خشک است، یا زمانی که سطح آلودگی بالا باشد، علائم آسم بدتر و وخیم‌ترمی‌شوند.

آیا آسم ورزشی یک بیماری شایع است؟

آسم ورزشی

بله! آسم ناشی از ورزش، که گاهی اوقات برونکواسپاسم ناشی از ورزش نیز نامیده می‌شود، در بین افراد مبتلا به آسم شایع است. حدود 90 درصد از افراد مبتلا به تنگی نفس در حین یا بعد از ورزش علائم آسم را تجربه می‌کنند. اما افرادی که آسم ندارند نیز می توانند به EIB مبتلا شوند. حدود 10 درصد از افراد بدون تنگی نفس می‌توانند به آسم ورزشی مبتلا شوند.

ابتلا به این در سنی ممکن است، به خصوص اگر کسی به چیزی آلرژی داشته باشد، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارد. این بیماری در بین ورزشکاران، از جمله ورزشکاران المپیک و بازیکنان حرفه ای فوتبال، فوتبال و هاکی شایع تر است.

علائم آسم ورزش چیست؟

علائم این بیماری می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. آن ها می‌توانند چند دقیقه پس از شروع ورزش یا پس از پایان تمرین ظاهر شوند معمولاً پس از حدود 30 دقیقه استراحت بهبود پیدا می‌کنند.

گاهی اوقات، آسم ورزش می‌تواند حتی 12 ساعت پس از پایان ورزش نیز بازگردد. همچنین ممکن است در حین استراحت شما نیز ظاهر شوند که به نام علائم مرحله پایانی شناخته می‌شوند و ممکن است یک روز زمان ببرد تا به طور کامل بهبود یابید.

علائم آسم ناشی از ورزش عبارتند از:

  • سرفه بعد از دویدن یا ورزش (سرفه می تواند تنها علامت این بیماری در افراد باشد)
  • خس خس سینه
  • به سختی نفس کشیدن
  • احساس سنگینی در قفسه سینه
  • خستگی شدید

نظر کارشناسان در مورد آسم ناشی از ورزش

آسم ورزشی

دکتر ریشا میتال، مشاور پزشکی ریوی، بیمارستان Sir H. N. Reliance Foundation می‌گوید: “در بیماران مبتلا به آسم، مجاری هوایی در ریه‌ها در حین ورزش منبسط یا منقبض می‌شوند و این اتفاق معمولاً 10 تا 15 دقیقه پس از شروع ورزش اتفاق می افتد. در بیشتر موارد نیز، این علائم پس از حدود 1 ساعت از بین می‌روند.

اگر شما نیز با چنین بیماری درگیر هستید، باید به این اقدامات احتیاطی در حین ورزش توجه کنید:

  • از ورزش کردن در شرایط آب و هوایی خاص خودداری کنید

از ورزش در آب و هوای خیلی سرد و خشک که عاملی برای تحریک حملات آسم می‌شود، خودداری کنید. اگر آلرژی دارید از ورزش در هوای آلوده یا مناطق پر از گرده گل و گیاه خودداری کنید. با این حال اگر همچنان دوست دارید، در خارج از منزل ورزش کنید، بهتر است از ماسک استفاده کنید.

  • داروهای آسم‌تان را به طور منظم و به خصوص قبل از ورزش مصرف کنید

سعی کنید داروی‌تان را حدود 10 تا 20 دقیقه قبل از ورزش برای پیشگیری از تنگی نفس و علائم آسم‌تان استفاده کنید. استفاده منظم از داروهای کنترل کننده مانند داروهای استنشاقی نیز در بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد دارند، لازم است. علائم آسم را تا حد زیاد تحت کنترل نگه دارید، با این روش، احتمال بروز علائم آسم در حین ورزش کاهش می‌یابد.

  • گرم کردن قبل از ورزش را فراموش نکنید

آسم ورزشی

دکتر میتال می‌گوید: «گرم کردن بدن قبل از شروع تمرینات ورزشی، به جلوگیری از وخیم شدن آسم یا تنگی نفس‌تان در حین یا بعد از ورزش کمک می‌کند.»

آسم ناشی از ورزش یک ویژگی قابل درمان است. داشتن آسم ورشی به این معنی نیست که نباید ورزش کنید. بلکه همانطور که می‌دانید ورزش برای سلامتی شما خیلی مهم است، حتی اگر آسم دارید. به اقدامات پیشگیرانه توجه کنید و با کنترل علائم آسم‌تان از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید. بر اساس توصیه دکتر میتال در روزهایی که علائم آسم شما شدت می‌یابد، از ورزش خودداری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان