جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
5
(1)

قهوه یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در جهان امروز مصرف می‌شود. به همین دلیل هم است که مدت‌ها بحث بر سر این بوده که آیا این نوشیدنی پرطرفدار واقعاً برای سلامت بدن مفید است یا نه. اما خبر خوب برای دوستداران قهوه این است که می‌توانید با خیال راحت قهوه تانرا بنوشید و لذت ببرید؛ چرا که یک مطالعه جدید، مستندات دیگری به فواید قهوه اضافه کرده و نشان می‌دهد این نوشیدنی واقعا پرفایده است! البته فراموش نکنید که همه چیز در حد اعتدال مناسب تلقی می‌شود.

این مطالعه که در مجله ‌اروپایی قلب و عروق منتشر شد، نشان می‌دهد که دو تا سه فنجان قهوه در روز ممکن است از شما در برابر ابتلا به بیماری قلبی و حتی مرگ زودهنگام محافظت کند.

چنانچه محققان می‌گویند: «قهوه بدون کافئین، آسیاب شده و فوری، به ویژه 2 تا 3 فنجان در روز با کاهش قابل توجه نرخ مرگ و میر در اثر بیماری قلبی مرتبط است».

در این نوشتار نگاهی دقیق تر به آنچه در این مطالعه اثبات شده‌است و اینکه چرا قهوه ممکن است به محافظت از شما در برابر بیماری قلبی و افزایش طول عمر کمک کند، می‌پردازیم. با ما هرماه باشید.

با نوشیدن قهوه کدام خطرات کاهش می‌یابند؟

کاهش خطر مرگ با نوشیدن قهوه

این مطالعه در واقع داده‌های بیمارانی را که در Biobank انگلستان شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کرده است. بیوبانک یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی در مقیاس بزرگ است که شامل عادات مصرف قهوه‌ی نزدیک به 450000 بزرگسال را در بر دارد.

بیمارانی که در این تحقیق شرکت کردند در ابتدای مطالعه بیماری قلبی یا آریتمی‌نداشتند و به چهار گروه تقسیم شدند: افرادی که قهوه آسیاب شده کافئین دار مصرف می‌کردند، افرادی که قهوه بدون کافئین می‌نوشیدند، افرادی که قهوه فوری کافئین دار مصرف می‌کردند و افرادی که قهوه کافئین دار فوری می‌نوشیدند و در نهایت افرادی که اصلا قهوه نمی‌نوشیدند.

محققان همچنین سوابق پزشکی و مرگ بیماران را پس از میانگین 12.5 سال برای مشکلاتی مانند آریتمی، بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ تجزیه و تحلیل کردند. محققان همچنین عواملی مانند سن، دیابت، قومیت، فشار خون بالا، چاقی، آپنه ‌انسدادی خواب، جنسیت، سیگاری بودن یا نبودن و مصرف چای و الکل را در نظر داشتند.

در نتیجه بررسی‌ها محققان به فواید مهم مختلفی از نوشیدن قهوه کافئین دار یا بدون کافئین پی بردند، از جمله کاهش قابل توجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی احتقانی قلب و سکته. همچنین مشخص شد که قهوه آسیاب شده و قهوه فوری خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش می‌دهند.

محققان نوشتند: «یافته‌های ما از بیوبانک بریتانیا، فواید مصرف همیشگی قهوه را که در مطالعات اخیر گزارش شده‌است، تأیید می‌کند».

یکی از نویسندگان این مطالعه، پیتر کیستلر، رئیس تحقیقات الکتروفیزیولوژی بالینی در موسسه قلب و دیابت بیکر و رئیس الکتروفیزیولوژی در بیمارستان آلفرد در ملبورن، به وبسایت health گفت که مطالعات قبلی قهوه را با کاهش خطر حملات قلبی و نارسایی قلبی ارتباط داده بودند. اما این یافته‌ها باید توسط مطالعه بزرگتری تایید می‌شد که ما توانستیم این مهم را به انجام برسانیم.

آیا نتایج این مطالعه کشفی مهم است؟

کاهش خطر مرگ با قهوه

اگرچه نتایح این مطالعه تازه ممکن است خبر خوبی برای دوستداران قهوه باشد، اما این یافته‌ها در واقع از مطالعات قبلی حمایت می‌کند که نشان می‌دهند نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه سیاه در روز می‌تواند برای انواع اختلالات سلامتی مفید باشد، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون
  • دیابت نوع 2
  • بیماری کبد
  • سرطان پروستات

قهوه دقیقا چطور به کاهش خطر مرگ کمک می‌کند؟

خطر مرگ

این مطالعه، مانند بسیاری از مطالعات دیگر مشاهده‌ای بود، به‌این معنی که نمی‌توان علت و اثر خاصی را در مورد اینکه چگونه قهوه به کاهش خطر مرگ کمک می‌کند، مشخص کرد. با این حال، برخی تئوری‌ها در مورد آنچه که می‌تواند علت این ارتباط باشد وجود دارد.

کیستلر گفت: قهوه یک نوشیدنی پیچیده ‌است که بیش از 100 ترکیب فعال بیولوژیکی دارد و کافئین از بقیه معروف‌تر است. کافئین به عنوان محرکی شناخته شده ‌است که هوشیاری و تمرکز را افزایش می‌دهد، اما کافئین اثرات دیگری مانند کاهش تولید چربی بر بدن و همینطور خواص آنتی اکسیدانی هم دارد.

کیستلر ادامه داد: کافئین در عین حال دارای ترکیباتی به نام پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند. پلی فنول‌ها می‌توانند متابولیسم بدن را را اصلاح کنند، مواردی چون افزایش حساسیت بدن به انسولین و بهبود میکروبیوم روده. “همه این اثرات، دلیلی بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی احتقانی قلب و سکته هستند.”

کیستلر در مورد خطر آریتمی اظهار داشت که کافئین می‌تواند گیرنده‌های سلول‌های بدن را که به آدنوزین متصل می‌شوند، مسدود کند؛ آدنوزین مولکولی است که می‌تواند بر سلول‌های قلب تأثیر بگذارد و خطر آریتمی ‌را افزایش دهد.

ریگود تادواکار، پزشک متخصص قلب و عروق در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان، به هلث گفت: ” اما قهوه به طور کلی – کافئین دار یا بدون کافئین – مملو از “مواد شیمیایی متنوع گیاهی است. به این معنی که مواد گیاهی زیادی در قهوه وجود دارد.”

دبورا کوهن، دانشیار دپارتمان علوم تغذیه بالینی و پیشگیرانه در دانشگاه راتگرز، به وبسایت هلث گفت: “واقعیت این است که ممکن است عامل دیگری در این میان موثر باشد. خطر می‌تواند بیشتر به وزن بدن، ترکیب رژیم غذایی یا فعالیت بدنی هم ربط داشته باشد. عوامل بسیاری بر خطر مرگ تأثیر می‌گذارند. مثلا ممکن است افرادی که زیاد قهوه زیاد می‌نوشند، فعال‌تر باشند، کالری کمتری دریافت کنند و بنابراین، اضافه وزن یا چاقی کمتری هم دارند. چنانچه می‌دانید چاقی و اضافه وزن بر بیماری‌های قلبی عروقی، خطر دیابت نوع 2 و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد.»

قهوه تا چه میزان خطر مرگ را کاهش می‌دهد؟

طرز تهیه قهوه سبز

تأثیرات مثبت قهوه بر سلامتی که توسط محققان مشاهده شد بسیار قابل توجه بود. افرادی که دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، بیشترین تأثیر را دریافت کردند. در میان افرادی که در مطالعه شرکت کرده بودند معلوم شد قهوه آسیاب شده منجر به کاهش 27 درصدی خطر مرگ می‌شود، در حالی که خطر مرگ در افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می‌کردند، 14 درصد کمتر بود. این خطر برای کسانی که قهوه فوری کافئین دار مصرف می‌کردند، 11 درصد کمتر بود.

وقتی صحبت از بیماری قلبی و سکته می‌شود، فواید قهوه در میان افرادی که سه فنجان در روز مصرف می‌کردند به شرح زیر است:

  • قهوه آسیاب شده: 20 درصد خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد
  • قهوه بدون کافئین: 6 درصد خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد
  • فوری: 9 درصد خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد

و در نهایت، این مطالع در مورد ضربان قلب نامنظم نشان داد که:

  • افرادی که روزانه 4 تا 5 فنجان قهوه آسیاب شده کافئین دار می‌نوشند: 17 درصد ریسک کمتر ابتلا به ضربان قلب نامنظم را دارند.
  • دو تا سه فنجان قهوه فوری در روز نیز 12 درصد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

سابقا قهوه کافئین دار به عنوان یک نوشیدنی مضر برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تلقی می‌شد، اما پس از این مطالعه کیستلر گفت که باید تغییر را آغاز کرد. او گفت: “مصرف قهوه در حد کم تا متوسط مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه در واقع باید بخشی از یک سبک زندگی سالم دیده شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان