جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

اعلان حالت اضطرار در دایکندی؛ 18 تن در برفکوچ ها جان باختند!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 مقام های محلی در ولایت دایکندی تایید می کنند که در برفکوچ های اخیر این ولایت، 18 تن جان باختند و دو تن هنوز مفقودالاثر اند.

محمد علی ارزگانی، معاون والی دایکندی امروز پنج شنبه(24 دلو) به خبرنامه گفت که از تاریخ 22 دلو به این طرف، ولایت دایکندی شاهد سرازیر شدن برف هایکوچ های زیادی بوده است.

برف کوچ های متعدد

آقای ارزگانی افزود، در اثر سرازیر شدن این برفکوچ ها در منطقه “حصار رباط” ولسوالی “میرامور” یک خانوده هفت نفری زیر برف شدند که از این خانواده فقط یک تن نجات یافته و 6 تن دیگر جان باختند. همچنین در منطقه “بوم شیر” این ولسوالی دو خانه زیر برفکوچ شد که تلفات جانی نداشت، اما شماری از مواشی زیر برف شدند.

معاون والی دایکندی ادامه داد، شب گذشته نیز در روستای “دهن اوبه چرخ برگر” ولسوالی میرامور یک خانواده 11 نفری زیر برفکوچ شدند که تاکنون فعلا ده جسد از زیر برف بیرون شده و یک تن دیگر مفقود است و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.

او اضافه کرد: “روز گذشته یک تن در منطقه پای کوتل قوناق همراه با مواشی اش در داخل یک خانه زیر برف شده که از روز گذشته تا کنون عملیات نجات جریان دارد. در همین دقیقه تماس گرفتم و گفتند که تازه 15 متر ارتقاع برف را پس زده به یک گوش خانه رسیده اند. هنوز از سرنوشت مواشی و شخص گیر مانده در زیر برف چیزی در دست نیست.”

به گفته او، دو روز قبل نیز در ولسوالی “سنگ تخت بند” یک تن در اثر برف کوج جان داده است.

مشکلات صحی

معاون والی دایکندی همچنان گفت، چندی قبل یک خانم حامله در لسوالی اشترلی به دلیل ولادت جان داده و هنوز مردم محل نتوانسته به دلیل ضخامت برف، او را دفن کنند.

معاون والی دایکندی تاکید کرد: “فعلا دو مریض عملیاتی بطن حاد در ولسوالی میرامور وجود دارد که امکان انتقال آن از راه زمین وجود ندارد و مقام ولایت در حال هماهنگی با قول اردوی اتل و همچنان کابل است تا انتقال این دو مریض از طریق هوا به کابل میسر شود”.

اعلان وضعیت اضطرار

معاون والی دایکندی گفت که از 24 ساعت گذشته به این‌سو وضعیت اضطرار در این ولایت اعلان شده؛ به خاطر این که پیش بینی واضح می سازد که احتمال برف کوچ زیاد است تا مردم متوجه باشند از ولسوالی به مرکز و همچنان ولسوالی های دیگر مسافرت نکنند.

مسدود بودن شاهراه ها

محمد علی ارزگانی در خصوص شاهراه ها و مسیرهای عبور و مرور ولایت دایکندی نیز گفت که فقط مسیرهایی که مرکز ولایت را به مرکز ولسوالی شهرستان و همچنان مرکز ولایت را به مرکز ولسوالی میرامور وصل می کند، به روی عبور و مرور باز است و سایر راه مواصلاتی از مرکز دایکندی و سایر ولایت‌ها به ولسوالی‌های دایکندی و همچنان روستاهای بزرگ به مراکز ولسوالی ها به روی ترافیک مسدود است.

ارزگانی تاکید کرد، تیم های کاری فعلا در ساحه فعالیت دارد و مقامات دایکندی از طریق شرکت های قراردادی، انکشاف دهات و ریاست مبارزه با حوادث، که با شوراهای محلی قرار داد، دارد تلاش می کنند مسیرها را به روی ترافیک باز کرده،  دسترسی مردم را به خدمات صحی زیادتر سازند.

ضخامت برف

معاون والی دایکندی می گوید، ولایت دایکندی دارای سه اقلیم متفاوت است که شامل ساحه گرم، ساحه معتدل و ساحه سرد می‌شود که در ساحات مختلف از 20 الی 70 سانتی متر برف باریده دارد.

از سویی هم اسدالله سروری، رییس ریاست حوادث ولایت دایکندی به خبرنامه گفت از سه روز گذشته به این طرف، حدود 30 برف کوج در ولایت دایکندی سرازیر شده که در نتیجه آن 9 تن کشته، 15 تن مفقود  و 6 تن دیگر زخمی شده‌اند. همچنین برفکوچ ها بیش از 20 خانه را تخریب کرده است.

ولایت دایکندی از جمله ولایت های کوهستانی، سردسیر و محروم افغانستان است که زمستان و ریزش برفکوچ در آن، همه ساله از مردم در‌ زمستان ها قربانی می گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان