جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

شمارش معکوس انتخاباتی؛ آیا انتخابات ریاست جمهوری تا 70 روز دیگر برگزار می شود؟

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

در تازه ترین مورد برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ایالات متحده امریکا مبلع 29 میلیون دالر را برای برگزاری این انتخابات پرداخت می کند.

سفیر امریکا در کابل روز چهارشنبه(۲۶ سرطان) در صحبت با رسانه‌ها گفته است که او از نهایی شدن بودجه انتخابات از سوی وزارت مالیه و کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می‌کند. به گفته وی، این امر ایالات متحده امریکا را قادر می‌سازد که ۲۹ میلیون دالر را برای موفقیت روند انتخابات ریاست جمهوری فراهم کند.

جان بس فراهم‌سازی بودجه انتخابات ریاست جمهوری را یک گام مهم دانسته و افزوده است که گام‌های دیگری نیز وجود دارد که باید از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و وزارت‌های مرتبط برداشته شود تا اطمینان حاصل شود که انتخابات در زمان مشخص و بر اساس جدول زمانی از پیش اعلام شده، برگزار می‌شود.

در تازه‌ترین گزارش‌ها از فعالیت کمیسیون، نهایی سازی بودجه انتخابات و توزیع اعتبارنامه‌ها به 18 کاندیدای ریاست جمهوری می‌باشد.

این کمیسیون روز دوشنبه(۲۴سرطان) در یک نشست خبری با حضور رسانه‌ها، اعتبارنامه ۱۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را توزیع کرد اما در میان ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، غلام فاروق نجرابی در اعتراض به ادامه کار و فعالیت حکومت، از گرفتن اعتبارنامه کمیسیون مستقل انتخابات خودداری نمود.

جان بس، سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان
جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان

اعتراضات نامزدان انتخابات ریاست جمهوری

در حالی که تنها کمتر از 70 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده تعدادی از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از ادامه کار و فعالیت حکومت ابراز نارضایتی کرده و نگرانی‌های خود را در این قسمت بیان نموده که به گفته خودشان از سوی کمیسیون‌ها و حکومت هیچ پاسخ و واکنشی دریافت نکرده‌اند.

آنان کلیدی ترین مشکلات فراراه شفافیت و عدالت پروسه انتخابات ریاست جمهوری را مسدود شدن قسمی منفذ‎‌‌های انتقال قدرت از جانب حکومت، نگاه ابزار گرایانه حکومت به روند انتخابات، عدم استقالیت کمیسیون‌های انتخاباتی، و استفاده سوء سران حکومتی از امکانات دولتی در کارزارهای پیش از وقت، نبود امنیت، معلوم نبودن مراکز محلات رای دهی، عدم توجه، و شفاف نبودن بودجه انتخابات و توزیع استیکرهای جعلی در روند پیش رو عنوان کرده‌اند.

اما آن چه کمیسیون مستقل انتخابات از آن صحبت می‌کند پس از ثبت نام‌های تقویتی، این کمیسیون بودجه مربوط به انتخابات را نهایی کرده و همچنان لیست مراکز رای دهی را به دست نیروهای امنیتی سپرده‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در گفتگو به خبرنامه گفت: “بودجه انتخابات نهایی شده است. جامعه جهانی و حکومت تعهد سپردند که هزینه را فراهم کنند. وزارت مالیه نیز یک اعلامیه پخش کرد که هر زمانی که کمیسیون انتخابات مطابق به پلان عملیاتی کمیسیون به پول نیاز داشته باشند برایشان مهیا خواهد بود.”

در مجموع بودجه مورد نیاز کمیسیون انتخابات ۱۱.۳ میلیارد افغانی می‌باشد که از این میان ۶.۹ میلیارد آن را وزارت مالیه پرداخت می‌کند و ۴.۴ میلیارد دیگر از سوی جامعه جهانی پرداخت می‌شود.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

پیش از این 90 درصد هزینه انتخابات به دوش جامعه جهانی بود اما اکنون 36 درصد آن از سوی جامعه جهانی و 64 درصد آن از طرف حکومت افغانستان پرداخت می‌شود که این بودجه برای هزینه‌های کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین شده است.

امنیت مراکز و نامزدان انتخابات

همزمان با تحولات دیگر اما برخی از کمپ های انتخاباتی از آنچه که بی توجهی حکومت به تامین امنیت این نامزدان می نامند، شاکی اند. عارف کیانی، سخنگوی تیم انتخاباتی امنیت و عدالت، گروه انتخاباتی آقای نبیل در این زمینه گفت: ” نامزدهای ریاست جمهوری نه موتر و وسایط دارند و نه امکانات، تعدادی از کاندیدها نمی‌توانند در زمان کمپاین‌ها به ولایات بروند و امنیت شان در خطر است.”

اما در واکنش به گفته های آقای کیانی، سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که: “تسهیل کننده پروسه انتخابات حکومت و جامعه جهانی است و ما نیز به خاطر امنیت آنان روز گذشته با نهادهای امنیتی جلسه داشتیم که در این جلسه حدود 400 نیروی امنیتی موظف شدند تا در روزهای کمپاین و روز رای دهی نامزدان با آنان همراه باشند.”

همچنان کمیسیون انتخابات ابراز نگرانی خود را نه تنها برای تامین امنیت نامزدان انتخاباتی بلکه برای برگزاری انتخابات بیان کرده یادآور شد که با نیروهای امنیتی نهایت هماهنگی‌ها صورت گرفته است.  اما این مسئله تنها مشکل نامزدان انتخابات و کمیسیون مستقل انتخابات نیست.

شک و تردیدها

در سوی دیگر، اما نهادهای ناظر انتخابات نگرانی های خود را دارند. برخی از این نهادها از کمپاین های پیش از وقت ابراز نگرانی می کنند. محمد یوسف رشید، رئیس فیفا در گفتگو با خبرنامه در این مورد گفت: “متاسفانه قانون و مقررات انتخاباتی از سوی کاندیدا جدی گرفته نشده است و شماری از نامزدان انتخابات کمپاین‌های قبل از وقت را شروع کرده‌اند در کنار آن کمیسیون انتخابات نیز نتوانسته است تا فضای اعتماد را شکل داده بتواند کنترول شرایط را به دست بگیرد.”

در همین حال وحید مژده، آگاه مسائل سیاسی نیز در گفتگو با خبرنامه می گوید که بسیاری ها نگران تقلب در روند انتخابات اند و شفافیت انتخابات زیر سوال می باشد. آقای مژده تصریح کرد که: “در برگزاری انتخابات تا جایی که من میبینم در بین خود کاندیدا نیز شک و تردید وجود دارد. از سویی مسئله صلح است و اکثر آنان به این باوراند که در صورتی که توافق صلحی بین آمریکا و طالبان امضا شود، انتخابات به معنای دوام جنگ خواهد بود اما عده‌یی نیز با توجه به عملکردهای اشرف غنی که به صورت یک جانبه صورت گرفته و به کمپاین‌های پیش از وقت دست زده است  به فکر تقلبی گسترده انداخته که رئیس جمهور به نفع خود بیشترین آرا را جمع آوری خواهد کرد و این نه تنها راه حلی برای انتخابات شفاف نیست بلکه کشور  و انتخابات را به سوی بحران خواهد برد.”

وحید مژده، آگاه مسائل سیاسی
وحید مژده، آگاه مسائل سیاسی

برخی از نهادهای ناظر نیز این برخورد‌ها و عملکردهای کاندیدا و رئیس جمهور را برای انتخابات مشکل زا می دانند. آقای رشید در این زمینه تاکید کرد که: “عملکرد هر دو بخش، کمیسیون و کاندیدا موردی برای نگرانی است. از سویی کمیسیون نتوانست و نمی‌تواند فضا را با ایجاد اعتماد کنترول کند و قوانین را تطبیق نماید و از طرفی دیگر تعدادی از کاندیدا یا به صورت جدی و یا هم به صورت نسبی و پایین در حال کمپاین هستند و این خود باعث بروز مشکلات شده است.

او یادآور شد: “اگر ما بحث سیاسی انتخابات را به درستی مدیریت نکنیم به هر اندازه در مسائل تخنیکی به درستی پیش برویم باز هم انتخابات را به سوی بحران سوق خواهد داد.”

شروع کمپاین‌های انتخاباتی و بررسی تذکره‌ها

با این که شماری از نامزدان انتخاباتی و برخی از نهادهای ناظر انتخابات نگرانی های جدی خود را در زمینه برگزاری انتخابات جمهوری بیان می کنند اما کمیسیون انتخابات می گوید که از تاریخ 6 اسد کمپاین های انتخاباتی به صورت رسمی آغاز می گردد و تا 2 ماه این کمپاین ها ادامه خواهد داشت.

این کمیسیون همچنان با هماهنگی مرکز احصائیه کشور 9 میلیون تذکره استیکر زده شده را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از اصلی و جعلی بودن آن اطیمنان حاصل نماید.

قرار است که تهیه لیست تذکره‌ها و تحویل آن به کمیسیون انتخابات تا تاریخ 28 اسد ماه جاری انجام شود.

اما تعدادی از نهادهای ناظر انتخابات از بررسی تمام تذکره‌های استیکر زده ابراز ناامیدی کرده می گویند با این که این بخش خیلی مهم است و به اعتبار، قانونمندی و شفافیت انتخابات کمک می‌کند اما کار ساده‌یی نخواهد بود.

رئیس فیفا در این زمینه گفت: “معلومات کمیسیون انتخابات که در اختیار اداره احصائیه قرار گرفته است تا حدودی رضایت بخش می‌باشد اما این تذکره‌ها امکان دارد بیشتر از 9 میلیون باشد که هنوز هم اطلاعات کافی آن در دسترس مرکز احصائیه نیست. مگر این که کمیسیون با قرار دادن معلومات بتواند به این اداره در بررسی هر چه زودتر این تذکره‌ها کمک کند.”

کمیسیون انتخابات در کنار بررسی تذکره‌ها همچنان در پی آماده سازی مواد انتخاباتی است که تا کنون به 21600 هزار داستگاه بایومتریک دست پیدا کرده و در حدود 18 هزار پایه با تعهد حکومت از طریق تدارکات ملی خریداری شده و قرار است به دسترس آنان قرار گیرد.

با همه این ها، اما قرار است که انتخابات در شش ماه میزان برگزار شود. با آن که کمیسیون های انتخاباتی از برگزاری انتخابات به موقع اطمینان می دهند اما برخی از کمپ های انتخاباتی نسبت به توانایی ها و آمادگی های کمیسیون انتخابات ابراز شک و تردید می کنند. عارف کیانی از سخنگویان تیم انتخاباتی رحمت الله نبیل می گوید که “اگر این روند درست مدیریت شود، حکومت مداخله خود را از بدن کمیسیون ها قطع کند و کمیسیون‌ها استقلالیت خود را در آیینه عملکرد حفظ کند و بر سر تطبیق قانون بر کمیسیون‌ها و نامزدان انتخاباتی بیشتر توجه شود، می‌توان از این فرصت استفاده کرد و شاهد انتخابات شفاف با توجه به نظارت نهادهای ناظر شاهد انتخابات در ششم میزان بود اما از شواهد چنین انستنباط می‌شود که کمیسیون انتخابات شرایط برگزاری انتخابات شفاف برای حکومت و شرکای انتخاباتی را در 6 میزان ندارد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان