جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

آمادگی کابل برای کنفرانس ژنو؛ چند درصد از تعهدات بروکسل عملی شده است؟

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

قرار است تا سه هفته‌ی دیگر «کنفرانس ژنو» با محوریت افغانستان در سویس برگزار شود. در این نشست، حکومت افغانستان دست‌آورها و تعهدات دو ساله خود را پس از «کنفرانس بروکسل» به جامعه جهانی ارایه می‌کند.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که آمادگی‌ها برای این نشست جریان دارد و آنان در حال برگزاری نشست‌های مقدماتی این کنفرانس با کشورها و نماینده سازمان ملل هستند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به خبرنامه گفت: «قرار است این نشست به تاریخ 28 نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود، آمادگی‌ها و هماهنگی‌های ما در حال حاضر جریان دارد. ما چند تا نشست مقدماتی پیش از برگزاری کنفرانس با سفیرهای کشورها، نماینده سازمان ملل و نشست‌های داخلی داریم که بتوانیم با هماهنگی و آمادگی‌های بیشتر در این کنفرانس شرکت کنیم».

از سویی ‌هم شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به خبرنامه می‌گوید که تمام آمادگی‌ها برای این نشست گرفته شده و در حال حاضر حکومت افغانستان جلسه‌های قبل از این کنفرانس را با کشورهای مختلف دایر می‌کند.
آقای مسجدی گفت: «در حال حاضر نیز معین پالیسی وزارت مالیه در ژنو است که با دوست‌های بین‌المللی و با کشورهایی که در این کنفرانس شرکت می‌کنند، مجالس قبل از نشست داشته باشد.»

در نشست بروکسل که در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد، توافق شد که بعد از دو سال، حکومت افغانستان نتیجه تعهدات و دست‌آوردهای خود را در «کنفرانس ژنو» به جامعه جهانی گزارش دهد.

با این ‌وجود، مقام‌های حکومت افغانستان تأکید می‌کنند که در این دو سال، آنان برنامه‌های مؤثری در بخش اصلاحات مالی، کاهش فقر، مصونیت غذایی، توسعه نظام بانک‌داری، توسعه روستاها، توا‌ن‌مندی زنان و سایر تعهداتی که در کنفرانس بروکسل به جامعه جهانی داده بودند، انجام داده‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

از سویی هم محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز سه شنبه این هفته در یک نشست خبری همراه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کابل، تاکید کرد که در حال حاضر نشست ژنو، فراتر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اولویت حکومت افغانستان می‌باشد.
آقای غنی تأکید کرد: «برگزاری انتخابات به‌موقع ریاست جمهوری برای ما مهم است، اما در شرایط کنونی، اولویت حکومت، برگزاری کنفرانس ژنو در مورد افغانستان است.»

چند درصد تعهدات اجرایی شده؟

مقام‌های حکومت افغانستان تأکید دارند که بیشتر تعهدات بروکسل چهار ساله بوده و در این کنفرانس تنها پیشرفت‌های دو ساله را به جامعه بین‌المللی گزارش می‌دهند.

کنفرانس بروکسل یکی از کنفرانس‌های مهم بین‌المللی برای افغانستان بود که به تاریخ ۵ اکتوبر سال 2016 میلادی برگزار شد و در نتیجه آن، جامعه جهانی متعهد به کمک ۱۵ میلیارد دالری به افغانستان برای ۴ سال آینده شد.

اما تداوم حمایت‌های بین‌المللی از این کشور، مشروط به اجرای اصلاحات توسط حکومت افغانستان، به ویژه در چارچوب حساب‌‎دهی متقابل و چارچوب صلح و توسعه بوده است.

با این حال شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به‌خبرنامه می‌گوید که تمام وزارت‌ها و اداره‌های مسوول حکومتی و در رأس آن وزارت مالیه‌، گزارش‌های کاری خود را برای این نشست مبنی بر وعده‌هایی که از نشست بروکسل داشته‌اند، در بسته‌های صوتی و تصویری آماده کرده‌اند.

او تاکید کرد: «دولت افغانستان با آمادگی‌های کامل مبنی بر تعهداتی که با دنیا سپرده بود، در کنفرانس ژنیوا گزارش خواهد داد.»

سخنگوی وزارت مالیه‌ی افغانستان درصدی مشخصی از اجرای تعهدات بروکسل توسط حکومت ارایه نمی‌دهد، اما تاکید می‌کند که حکومت افغانستان از پیشرفت تعهدات خود راضی است.

شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

اصلاحات در بخش مالی، توسعه زیربناها، ازدیاد عواید ملی، پیشرفت‌های صلح، تلاش برای خودکفایی، مبارزه با فساد و حکومت‌داری خوب، پیشرفت زنان و موارد دیگر از این قبیل، از جمله تعهداتی است که حکومت افغانستان در کنفرانس بروکسل برای کشورهای حامی مالی خود سپرد.

با این حال مقام‌های حکومت افغانستان تأکید دارند که آنان پشرفت‌های زیادی در بخش تعهدات خود از جمله اصلاحات مالی داشته‌اند.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان، اصلاحات در بخش مالی سبب شده که از شروع حکومت وحدت ملی، درآمد داخلی سیر صعودی داشته باشد. به گفته‌ی او، هر سال به طور متوسط 15 تا 20 درصد درآمد داخلی این کشور افزایش یافته است.

او تأکید کرد که مبارزه با فساد، سیستم‌سازی در نهادهای درآمدزا و اصلاح و ساده‌سازی در شروع تجارت و کار و بار، از جمله تلاش‌های دیگر حکومت برای اجرای تعهداتش به جامعه‌ی جهانی می‌باشد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغانستان، این کشور اخیرا بر اساس شاخص‌های بانک جهانی، مقام نخست را در بین ده کشوری که بیشترین اصلاحات را در بخش تجارت و کار و بار انجام داده، از آن خود کرده است.

کنفرانس ژنو آغاز فصلی جدید میان افغانستان و جامعه جهانی

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در ماه میزان سال جاری خورشیدی در نشست معلوماتی در مورد کنفرانس ژنو در نیویورک، در حضور معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در افغانستان، تأکید کرد: «ظرفیت دولت افغانستان بلند رفته و نقش رهبری را در بخش‌های امنیت، اقتصاد و حکومت‌داری به دوش گرفته است. فلسفه پروسه کابل همین بود که در سال 2011 آغاز گردید تا انتقال در همین سه عرصه را تطبیق نماید. برجستگی کنفرانس ژنو در این است که آغاز یک مرحله جدید در مشارکت ما را رقم خواهد زد.»

وی افزود: در این خصوص، ما تحت چهارچوب حساب‌دهی مشترک ژنو، یک سلسله تعهدات جدید را خواهیم سپرد تا به گونه متقابل تطبیق گردند.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان
صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان

به گفته صلاح‌الدین ربانی، تعداد کثیری از دولت‌ها و سازمان‌هایی که امروز تحت این سقف گردهم آمده‌اند، در سال 2001 یک‌جا با افغانستان، سفری دشوار، اما استراتژیک را آغاز کردند و مقصد آن تأمین صلح و امنیت جهانی، با یک افغانستان با ثبات و سعادت‌مند بود.

وی خاطرنشان کرد: «کنفرانس ژنو یک در این مشارکت ما با جامعه جهانی، یک نقطه عطف دیگری خواهد بود. این نشست برای ما فرصتی خواهد بود تا دست‌آوردهای خویش را نسبت به مکلفیت‌های تعهد شده در کنفرانس بروکسل، تبارز دهیم. این مکلفیت‌ها عبارت بودند از: تقویت مؤثریت نهادهای دولتی، بهبود ارائه خدمات به مردم، و مهم‌تر از همه، کار در راستای تحکیم حاکمیت قانون به مثابه یک عنصر کلیدی برای تأمین ثبات».

از سوی دیگر آقای ربانی در مورد نشست ژنو افزود: “ما یک تصویری خواهیم گرفت که بدانیم همکاران بین‌المللی ما تا چه میزانی ماهیت کمک‌رسانی‌های‌شان را طوری عیار کرده‌اند که تأثیرات آن در راستای بهبود زندگی مردم ملموس‌تر و محسوس‌تر باشد. این بدین معنی بود که اقداماتی صورت گیرد تا برنامه‌های مساعدتی با برنامه‌های ملی دارای اولویت ما، طبق چهارچوب ملی صلح و توسعه افغانستان، هماهنگ ساخته شوند”.

وی تأکید کرد: “ما باورمندیم که مرحله جدیدی از همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه جهانی به شمول شرکای منطقوی در راستای هدف ما، که همانا رسیدن به یک ملت خودکفا در پایان دهه تحول است، از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود. موفقیت ما در این راستا همه آن‌چه را که با هم در این هفده سال گذشته برای امنیت و ثبات افغانستان، منطقه و جهان انجام داده‌ایم، به آزمایش خواهد گذاشت”.

به گفته سرپرست وزارت خارجه افغانستان، نشست ژنو هم‌چنان در این راستا است تا ماهیت همکاری‌های خود را با شرکای بین‌المللی، برای پیشبرد تطبیق آجندای خودکفایی و اصلاحات هم‌نوا سازند.

بر این اساس، وی تأکید کرد که تدابیر جدید طبق چارچوب حساب‌دهی جدید، به دو هدف مهم کمک خواهد کرد که ایجاد هم‌نوایی و کارایی بیشتر مساعدت‌های بین‌المللی، و بهبود پیشرفت‌ها در تطبیق چارچوب ملی صلح و توسعه و برنامه‌های ملی دارای اولویت است.

آقای ربانی تصریح کرده که تشدید کوشش‌های قبلی در راستای اصلاحات، برای بقیه دهه تحول یک اولویت کلیدی دولت افغانستان خواهد بود.

از سوی دیگر، به گفته وی، کنفرانس پیش‌رو در ژنو هم‌چنان پیشرفت‌هایی در خصوص اتصال منطقه‌ای افغانستان را مورد بررسی قرار خواهد داد که یکی از برجسته‌ترین دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی طی چهار سال اخیر می‌باشد؛ برنامه‌های اقتصادی همچون کاسا 1000، تاپی و پروژۀ خط آهن پنج کشوری، که همه زمانی فقط در حد یک نظریه بودند، حالا به یک واقعیت مبدل گشته‌اند. هم‌چنین دهلیزهای هوایی که با کشورهای هندوستان، قزاقستان و در همین اواخر با ترکیه تأسیس گردیده، باعث افزایش چشم‌گیری در حجم صادرات به خارج شده است. ما اکنون در حال فعال‌سازی دهلیزهای هوایی با کشورهای دیگر در منطقه هستیم. ما همچنان از پروژۀ راه لاجورد توقعات بلندی داریم و زمانی‌که فعال گردد، در هم‌گرایی اقتصادی منطقه‌ای نقطه عطف چشم‌گیری خواهد بود.

یاماموتو: نشست ژنو آینده افغانستان را رقم می‌زند

با این حال، تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در ماه سرطان سال جاری خورشید، در یک نشست مشترک با وزارت مالیه افغانستان در کابل، اعلام کرد که نشست ژنو برای آینده افغانستان مهم بوده و می‌تواند آینده این کشور را قم برند.

تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان

به گفته وی، در نشست ناتو در بروکسل، جامعه جهانی حمایت‌شان را از افغانستان اعلام کردند و در نشست ژنو قرار است این حمایت تداوم یابد.

آقای یاماماتو تأکید کرد که حکومت وحدت ملی در زمینه برگزاری انتخابات، مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات کارهای خوبی انجام داده ‌است؛ اما مشکلاتی هنوز وجود دارد که امیدواریم به آن‌ها رسیدگی شود.

نماینده ویژه سازمان‌ ملل در افغانستان، نشست ژنو را بسیار مهم خواند و گفت که این نشست در دهه تحول برگزار می‌شود و باید افغانستان به طرف خودکفایی حرکت کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در نشست ژنو نوید صلح و ثبات در افغانستان رونما شود و مردم شاهد برقراری صلح دایمی باشد.

آقای یاماماتو خاطرنشان کرد که دولت افغانستان قوانین رشد بخش خصوصی را تصویب نماید و مبارزه جدی با فساد اداری را روی دست بگیرد.

به گفته او، در نشست ژنو تمرکز روی آینده افغانستان خواهد بود و جامعه جهانی می‌خواهد به مردم این کشور کمک کند.

وی در بخشی از گفته‌های خود پیرامون اصلاحات و مبارزه با فساد، گفت که افغانستان در بخش اصلاحات و مبارزه با فساد اداری کارهای خوبی انجام داده‌ و دادگاه ویژه رسیدگی به فساد اداری را ایجاد نموده ‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان