کنفرانس بروکسل؛ 15 میلیارد دالر کمک جامعه جهانی برای افغانستان

حکومت افغانستان در دومین روز کنفرانس بروکسل نیز برنامه‌های خود را برای 4 سال آینده در مورد مبارزه با فساد اداری، آوردن اصلاحات در امور حکومت داری، حضور زنان، آموزش و پرورش و آوردن صلح ارایه کرد.

افغانستان در این نشست چند سند مهم به شمول استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توانمند سازی زنان افغانستان، توسعه شهری و میثاق شهروندی و سند پاسخ دهی متقابل افغانستان و جامعه جهانی را نیز پیشکش کرد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به پیشرفت ها و چالش ها در این کشور اشاره کرده گفت که افغانستان شاهد پیشرفت های زیادی بوده اما هنوز این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

nug
جامعه جهانی به شمول اتحادیه اروپا 15.2 میلیارد دالر برای چهار سال افغانستان تعهد کرد

آقای غنی گفت که افغانستان فقیر است، در آن شمار زیادی از کودکان بضاعت آموزش را ندارند، مرگ و میر مادران وجود دارد. او اما از اراده این کشور برای رفع این چالش ها سخن گفت.

رییس جمهور افغانستان به نا امنی‌های اخیر در ولایت‌های مختلف از جمله نا امنی‌های ولایت قندوز اشاره کرده گفت که “ما پیش‌بینی کرده بودیم که نیروهای مخالف افغانستان در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل بخاطر مختل کردن این نشست، حملات شان را گسترش می‌دهند. اما نیروی های امنیتی ما توانستند که آنان را دوباره از ساحه عقب برانند.”

آقای غنی به تعهدات منطقه‌ای اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت که پروژه های بزرگ منطقه‌ای با محوریت افغانستان در حال اجرا است.

ghani-speaks
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان به چالش ها و فرصت های این کشور پرداخت

از سوی هم اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان به پیشرفت های این کشور از نگاه اقتصادی و فناوری اشاره کرده گفت که در سال 2015، گردآوری عواید، 15 درصد کمتر از پیش‌بینی صندوق بین اللملی پول (IMF) بود، اما در سال جاری میلادی این کشور توانسته 20 درصد بالاتر از پیش بینی صندوق بین المللی عایدات ملی داشته باشد.

تعهدات جامعه بین المللی

جان کری وزیر امورخارجه امریکا گفت که تا سال 2020 آنان کمک های مساوی و یا هم نزدیک به میزان کمک‌های یک دهه اخیر به افغانستان خواهد داد.
اقای کری گفت که “حتی بعد از انتخابات در امریکا، ما متعهد به همکاری به افغانستان خواهیم بود. ”
او اضافه کرد که سخن ها و عملکرد دولت افغانستان ما را مطمین ساخته است که این کمک ها به گونه‌ی شفاف به مصرف خواهد رسید.

kerry
وزیر خارجه آمریکا بر تعهدات کشورش به صورت بلندمدت برای افغانستان تاکید کرد

آقای کری در ادامه گفت که ” ضرب المثل قدیمی افغانی است که هر کوه، قله خود را دارد، رسیدن به سعادت و ثبات افغانستان کوه بلندی است که ما آن را فتح خواهیم کرد.”

از سوی هم  فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در این نشست گفت که افغانستان در 15 سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است و اتحادیۀ اروپا برای تغییر و انکشاف هرچه بیشتر افغانستان از این کشور حمایت می‌کند.

15 میلیارد دالر تعهد

مقام‌های حکومت افغانستان پیش از کنفرانس بروکسل اعلام کرده بودند که انتظار دارند تعهدات مالی جامعه جهانی در کنفرانس بروکسل سالیانه 3.5 میلیارد دالر شود. در هماهنگی با این انتظار دولت افغانستان، حامیان مالی افغانستان تعهد نمودند که برای چهار سال آینده، 15.2 میلیارد دالر به این کشور بپردازند.

ghani-and-abdullah
جامعه جهانی به رهبران حکومت وحدت ملی از ادامه تعهدات خود در حوزه های مختلف از جمله صلح سازی اطمینان داد

صلح سازی

جامعه جهانی به‌خصوص ایالات متحده امریکا در این نشست برای دولت مردان افغان اطمینان داد که برای ایجاد صلح در افغانستان به آنان کمک خواهد کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفت که طالبان اگر منتظر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان است، به این آرزوی شان نخواهد رسید. او تاکید که ما دوستان افغانی خود را تنها نخواهیم گذاشت.

جان کری افزود که ” هدف طالبان برای خروج نیروهای خارجی از طریق جنگ نه، بلکه از طریق صلح برآورده می‌شود.” او در ادامه سخنانش از روسیه، چین، پاکستان و ایران نیز خواست که با افغانستان در روند صلح کمک کنند.

rabbani
جان کری وزیر خارجه آمریکا از کشورهای منطقه به شمول چین و روسیه خواست تا به صلح سازی در افغانستان کمک کنند

عواید داخلی

نت نیکسن، معاون بانک جهانی، گفت که تا سال 2030 عواید داخلی افغانستان بسیار محدود و متکی به کمک های مالی جهانی خواهد بود، او گفت که با این وجود کمک‌های جهانی تا زمان خود کفا نشدن افغانستان ادامه خواهد داشت.

آقای نیکسن افزود، فعلاً حدود 60 فیصد مصارف مالی دولت افغانستان متکی به کمک مالی جهانی است. رشد اقتصادی افغانستان در تمام حالات پیش بینی شده، آهسته خواهد بود. منابع جدید باید برای رشد اقتصادی مهیا شود تا معیار های زندگی مردم در درازمدت بهبود یابد.

او همچنان علاوه کرد که افزایش کمک های مالی جهانی (یا افزایش کمک ها از طریق بودجه ملی) لازم است تا سیر صعودی رشد اقتصادی پیموده شود.

ghani
نمایندگان جامعه جهانی از اقدامات حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد تقدیر کردند

سرمایه گذاری در بخش زراعت

نت نیکسن،معاون بانک جهانی گفت که سرمایه گذاری در زراعت و نیروی انسانی می تواند متضمن رشد فراگیر شود. او تاکید کرد که زراعت پوتانسیل بزرگی برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت دارد. به گفته آقای نیکسن مهاجرت های مدیریت شده در اقتصاد های بهتر می تواند برخی فشار ها روی بازار کار افغانستان را کاهش دهد.

مبارزه با فساد اداری

مقام‌های اشتراک کننده در کنفرانس بروکسل از تلاش‌های حکومت افغانستان برای زدودن فساد سپاس‌گذاری کرده و گفتندکه ساختن مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، نمونه ای از تلاش افغانستان برای از بین بردن و ریشه‌کن کردن فساد در این کشور است.

the-table
وزیر خارجه آمریکا خواهان تعیین مدت زمان اصلاحات انتخاباتی و انتخابات افغانستان شد

جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفت که ” برایم کشوری را نشان دهید که مشکل فساد و حکومت‌داری را نداشته باشد.”  

آقای کری از حکومت افغانستان خواست که زمان بندی واقع بینانه برای انتخابات را هر چه زودتر اعلان کند و مسوولان انتخاباتی را تعیین نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *