جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چالش بزرگ انتخابات افغانستان؛ آیا نیروهای ناتو از پس تأمین امنیت برخواهند آمد؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های مأموریت حمایت قاطع در افغانستان گفته‌اند که برای تأمین امنیت انتخابات با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همکاری خواهند کرد.

با افزایش حملات نیروهای شورشی و حملات انتحاری در شهرها بخصوص کابل، پایتخت و شماری از شهرهای افغانستان از جمله جلال‌آباد در شرق این کشور؛ تأمین امنیت انتخابات یکی از چالش‌های مهم دولت افغانستان تلقی می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از خاک افغانستان در معرض تهدید طالبان قرار دارد.

با این حال مقام‌های ناتو در نشست امنیتی و دفاعی‌ که به هدف تأمین امنیت انتخابات با حضور رییس‌جمهور غنی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات و مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفته‌اند که از تمام امکانات خود برای تأمین امنیت انتخابات استفاده خواهند کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای به نقل از جنرال اندریو پوپاس، یک مقام ارشد نظامی مأموریت حمایت قاطع ناتو گفته است: «دشمنان زیادی هستند که می‌خواهند صدای مردم افغانستان را خفه کنند. به شکلی که ما دیدیم، مردم افغانستان و مسوولان این کشور، متعهد اند که انتخابات را برگزار کنند و این ستودنی است. هیچ شکی نیست که نتیجه انتخابات با امنیت خوبی به پیش خواهد رفت. تعهد مأموریت حمایت قاطع به شما این است که تمام منابعی را که ما در دسترس داریم، در اختیار شما می‌گذاریم.»

هم‌چنان جنرال پوپاس اطمینان داده که برای تطبیق پلان امنیتی انتخابات، به صورت «همه‌جانبه» همکاری می‌کنند.

جنرال اندریو پوپاس، یک مقام ارشد نظامی مأموریت حمایت قاطع ناتو
جنرال اندریو پوپاس، یک مقام ارشد نظامی مأموریت حمایت قاطع ناتو

محمداشرف غنی نیز انتخابات پیش رو را حیاتی خوانده و تأکید کرده که بدون برگزاری انتخابات، مشروعیت ملی و بین‌المللی حکومت تأمین نمی‌شود.

رییس‌جمهور غنی گفته: «تفاوت ما با طالبان در این است که ما به آرای مردم مراجعه و تکیه می‌کنیم، اما طالبان به تفنگ اتکا می‌کنند. هیچ شکی نیست که بدون انتخابات، مشروعیت ملی و بین‌المللی تأمین نمی‌شود. این انتخابات یک پروسه‌ی عادی نیست، این فوق‌العاده مهم و حیاتی است.»

رییس‌جمهور در این نشست به نیروهای امنیتی و دفاعی گفته که هیچ کس حق مداخله در روند انتخابات را ندارد.

بسته ماندن 7هزار مرکز رأیدهی

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید که به‌دلیل چالش‌های امنیتی، حدود یک سوم مراکز رأی‌دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان بسته خواهند ماند.

تادامیچی یاماموتو دوشنبه هفته‌ی گذشته (۲۶ سنبله) در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان گفت: «بدون شک انتخابات پارلمانی یک آزمون بزرگ در برابر اداره‌های دموکراتیک جوان افغانستان خواهد بود. یک سوم مراکز رأی‌دهی که شمارشان به ۷ هزار می‌رسد، در نتیجه ناامنی مسدود خواهد بود، و این مسأله نگرانی‌هایی را در مورد همه‌شمول بودن انتخابات به‌وجود آورده‌است. سؤال عمده این نیست که انتخابات نامناسب خواهد بود یا نه، پرسش این است که اداره‌های انتخاباتی افغانستان این محدودیت‌ها را چگونه مدیریت می‌کنند؟»

با این حال نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان نیز تأکید دارند که حکومت آمادگی‌های امنیتی که باید برای برگزاری انتخابات می‎‌گرفت، نگرفته است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) می‌گوید، رویدادهای پسین امنیتی در ولایت‌های بزرگ کشور نگرانی‌های جدی آنان را در پیوند به برگزاری انتخابات برانگیخته و از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا تلاش‌های‌شان را شتاب بخشند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)

وی تأکید می‌ورزد که «بر اساس یافته‌های ما، آماد‌گی‌هایی که باید برای برگزاری انتخابات گرفته می‌شد، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت محسوس نبوده ‌است.»

امیدواری به حکومت

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز چالش‌های امنیتی را یکی از نگرانی‌های بزرگ‌ خود در مورد برگزاری انتخابات می‌داند.

سید حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی این کمیسیون به خبرنامه گفت: «مسأله امنیت و چاپ اوراق از چالش‌های مهم ما است، اما تلاش ما این است که به کمک نهادهای دخیل در این روند و همکاران ما، بالای این مشکلات نیز فایق آییم.»

مقام‌های این کمیسیون می‌گویند که نیروهای امنیتی تعهد سپرده‌اند که امنیت ۵ هزار و ۱۰۰ مرکز رأی‌دهی را به کمک نیروهای خارجی در روز انتخابات تأمین خواهند کرد.

به گفته‌ی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در 5 هزار و 100 مرکز رأی‌دهی در سراسر افغانستان، ۲۱ هزار محل رأی‌دهی در نظر گرفته شده‌ است.

حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات
حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات

آقای هاشمی تاکید کرد: «در حدود ۲۱ هزار محل جور می‌شود که این لیست‌ها قبلا همراه نهادهای امنیتی شریک شده، پلان تدابیر امنیتی برای آن گرفته شده و اطمینان در این است که همین مراکز را در روز انتخابات به هرگونه‌ای که می‌شود، امنیت‌شان را تأمین بکنند. امیدوار استم به تعهدی که کرده‌اند، عمل کنند.»

نقش ناتو
مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان در نشست امنیتی و دفاعی‌ که به هدف تأمین امنیت انتخابات در ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزار شده بود، تأکید کردند که با طرح امنیتی که آنان با همکاری نیروهای خارجی برای انتخابات دارند، می‌توانند امنیت انتخابات را تأمین کنند.

اخترمحمد ابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و استرجنرال محمدشریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان، به رئیس‌جمهور و کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان داده‌اند که امنیت پروسه انتخابات با توجه به طرح و پیشنهادهای امنیتی، تأمین خواهد شد.

از سویی هم مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که ۱۲ عملیات نظامی را صرفا به منظور تأمین امنیت مراکز انتخاباتی در چندین ولایت به راه انداخته‌اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت: «عملیات‌های ما به منظور این است که شرایط را برای انتخابات آماده بسازیم. ما تاکنون تعداد زیادی از مراکز را تأمین امنیت کرده‌ایم و مصمم هستیم در این ارتباط کار ما نتایج مثبت داشته باشد.»

اخترمحمد ابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله
اخترمحمد ابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله

اما با این حال آگاهان سیاسی تأکید دارند که حکومت افغانستان اراده‌ جدی برای تأمین امنیت انتخابات ندارد.

اجمل بلوچ‌زاده، آگاه سیاسی می‌گوید که در حال حاضر عملا در 9 ولایت افغانستان جنگ جریان دارد. با این وجود افغانستان با دشمنی روبرو است که هر لحظه می‌خواهد این پروسه را مختل کند.

آقای بلوچ‌زاده به خبرنامه گفت: «در مقابل حکومت است که مجبور به انتقال پروسه مشروعیت سیاسی، چه در پارلمان و چه در ریاست جمهوری است، اما دیده می‌شود که حکومت همکار خوب در کنار کمیسیون نبوده، به خصوص در تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی و رأی‌دهندگان.»

این آگاه سیاسی به این باور است، در صورتی‌که حکومت اراده جدی برای تأمین امنیت انتخابات نداشته باشد، نیروهای ناتو نیز امنیت این پروسه را جدی نخواهند گرفت.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی نیز می‌گوید که از نگاه قدرت سیاسی و نظامی، افغانستان بزرگ‌ترین شریک را با خود دارد. او تأکید دارد که اگر اراده‌ای در حکومت برای تأمین امنیت این پروسه وجود داشته باشد، این کشور می‌تواند از طریق هم‌پیمان‌های خارجی خود بالای پاکستان فشار بیاورد که حداقل در روزهای انتخابات آتش‌بس باشد و انتخابات با امنیت کامل برگزار شود.

اما وی می‌گوید: «چون در حکومت افغانستان اراده‌ای وجود ندارد، خارجی‌ها چه، که فرشتگان آسمان هم با چنین شرایطی نمی‌تواند تأمین امنیت کنند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان