جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تأیید سازمان ملل بر جعل سازماندهی‌شده؛ آیا روند برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان به بن‌بست رسیده است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به بسته‌شدن دروازه‌های دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر دروازه رأی‌دادن و انتخابات به روی مردم بسته شود، همه راه‌های زندگی صلح‌آمیز نیز بسته خواهد شد.

آقای دانش که امروز سه‌شنبه(27 سنبله) در محفل تجلیل از عاشورای حسینی در وزارت تحصیلات عالی سخنرانی می‌کرد، افزود: «بزرگان سیاسی ما نباید کوشش کنند که ما را به عقب برگردانند و در تداوم ثبات و پیشرفت کشور، انقطاع ایجاد کرده و بازهم پروسه دولت‌سازی را از صفر آغاز کنند».

 او خاطرنشان کرد: انتخابات یک پدیده حکومتی نیست، این یک پروسه‌ی ملی، یک وجیبه و مسوولیت کلان ملی و مربوط به سرنوشت همه‌ی شهروندان کشور است و «هر نوع اخلال» در مقابل آن «خیانت» به ملت بزرگ افغانستان است.

معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به اقدامات و خواسته‌های اپوزیسیون حکومت نیز گفت: «همگی باید بدانند که در مقابل حکومت هر نوع انتقاد و اعتراضی که دارند، مجاز هستند و حکومت هم تاب شنیدن همه‌ی انتقادات را دارد؛ اما انتقاد بر حکومت، غیر از به گروگان گرفتن سرنوشت تمام مردم افغانستان است».

به دنبال بسته‌شدن دروازه‌های کمیسیون انتخابات در هرات و ننگرهار، این دروازه‌ها توسط نیروهای امنیتی باز شده است، اما دروازه دفاتر کمیسیون انتخابات در بلخ و قندهار، هم‌چنان مسدود می‌باشد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به بسته‌شدن دروازه‌های دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر دروازه رأی‌دادن و انتخابات به روی مردم بسته شود، همه راه‌های زندگی صلح‌آمیز نیز بسته خواهد شد
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به بسته‌شدن دروازه‌های دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر دروازه رأی‌دادن و انتخابات به روی مردم بسته شود، همه راه‌های زندگی صلح‌آمیز نیز بسته خواهد شد

سازمان ملل: از تقلب تاکتیکی انتخابات آگاهیم!

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در مورد امنیت و چالش‌های سیاسی نخستین انتخابات پارلمانی بعد از ۲۰۱۰ که به تاریخ ۲۰ ماه اکتوبر برگزار می‌شود، نگران است.

تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان دیروز دوشنبه (۲۶ سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته، از نظر عملیاتی و فنی آمادگی برای برگزاری انتخابات گرفته شده است، اما اگر رهبران سیاسی برای برگزاری به موقع انتخابات نقش سازنده نگیرند، چالش‌های سیاسی می‌تواند برگزاری انتخابات را به بحران ببرد.

یاماموتو تأکید کرد که ملل متحد «از تقلب واقعی که ممکن در انتخابات صورت بگیرد و هم‌چنین از اتهامات تقلب که ممکن است به صورت تاکتیکی برای بی‌اعتبار ساختن این انتخابات دشوار، وارد شده باشد»، آگاهی دارد.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از احتمال تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده و گفت، احتمال دارد مسایل سیاسی و امنیتی، زمان‌بندی‌های انتخابات پارلمانی را تغییر داده و آن‌را از مسیر اصلی‌اش خارج کند.

وی هشدار داد که بستن دفترهای کمیسیون انتخابات از سوی ایتلاف بزرگ ملی می‌تواند مانعی در برابر برگزاری انتخابات باشد و آن را به تأخیر بیاندازد.

اوخاطر نشان کرد، زمانی برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی تضمین می‌شود که همه‌ی رهبران سیاسی افغانستان به گونه‌ی مسالمت‌آمیز و سازنده در کنار هم کار کنند.

تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان

تکرار سرنوشت غزنی در ولایاتی که دروازه کمیسیون بسته بماند

در حالی که حدود یک ماه دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی باقی مانده است، اختلاف بین کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی هر روز تشدید می‌شود.
ائتلاف بزرگ ملی تأکید کرده که انتخابات پارلمانی تنها در صورتی قابل قبول است که رأی‌دهندگان پیش از استعمال رأی‌شان بایومتریک شوند، ولی کمیسیون انتخابات این خواست را رد کرده و گفته که زمان کافی برای استفاده از این سیستم را در اختیار ندارد.

با این وجود، طرفداران این ایتلاف روز شنبه این هفته، دفاتر انتخاباتی را در ولایت‌های قندهار، هرات و بلخ مسدود کردند، اما کمیسیون از حکومت افغانستان خواست که با استفاده از هر شیوه‌ای، باید دروازه‌های دفاتر ولایتی این کمیسیون را به روی کارمندان‌شان دوباره بازکند. با این حال حکومت با استفاده از نیروهای امنیتی تا کنون موفق شده دروازه‌های دفاتر ولایتی این کمیسیون را در ولایت‌های هرات و ننگرهار دوباره باز کند.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات با این حال تاکید دارند که اگر کدام دفتر ولایتی این کمیسیون بسته بماند و کارمندان آن نتواند کارهای خود را پیش ببرند، آنان انتخابات را مانند ولایت غزنی به تعویق خواهند انداخت.

حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات به خبرنامه می‌گوید: «اگر معترضان اجازه کار برای کارمندان ما در ولایات ندهند و روند به همین قسم به پیش برود، براساس ماده ۱۰۴ قانون انتخابات، در همان ولایت‌ها انتخابات به تعویق خواهد افتاد و مسوولیت آن هم به دوش مخالفان این روند می‌باشد.»

او افزود که گزارش‌هایی از شمولیت برخی نامزدان انتخابات در مسدود کردن دفاتر انتخاباتی وجود دارد و این نامزدان بعد از شناسایی مورد پی‌گرد قرار گرفته و نام‌شان از لیست نامزدان حذف خواهد شد.

حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات
حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات

بسته ماندن یک سوم مراکز رأی‌دهی

تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید که به‌دلیل چالش‌های امنیتی، حدود یک سوم مراکز رأی‌دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان بسته خواهند ماند.

تادامیچی یاماموتو دیروز دوشنبه (۲۶ سنبله) در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان، گفت: «بدون شک انتخابات پارلمانی یک آزمون بزرگ در برابر اداره‌های دموکراتیک جوان افغانستان خواهد بود. یک سوم مراکز رأی‌دهی که شمارشان به ۷ هزار می‌رسد، در نتیجه ناامنی مسدود خواهد بود. و این مسأله نگرانی‌هایی را در مورد همه‌شمول بودن انتخابات به‌وجود آورده‌است. سؤال عمده این نیست که انتخابات نامناسب خواهد بود یا نه. پرسش این است که اداره‌های انتخاباتی افغانستان این محدودیت‌ها را چگونه مدیریت می‌کنند؟»

با این حال این مقام‌های سازمان ملل متحد، ناامنی و ایجاد اختلاف‌های شدید میان حکومت و شرکای انتخاباتی را چالش‌های اصلی سر راه انتخابات می‌دانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت به اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر آوردن اصلاحات در پروسه انتخابات اشاره کرده است.

دبیرکل سازمان ملل گفته: «احزاب سیاسی به خواست‌شان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اصرار می‌ورزند و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرفته نشدن خواست‌شان، این روند را تحریم خواهند کرد.»

او با اشاره به تعهدات کشورها و نهادهای‌کمک کننده به روند انتخابات افغانستان، گفته که این نهادها ۵۷ میلیون دالر کمک مالی اضافی برای برگزاری انتخابات افغانستان را تعهد کرده‌اند.

هم‌زمان با شدت گرفتن اختلافات میان احزاب سیاسی و کمیسیون مستقل انتخابات، اتحادیه نهادهای ناظر انتخابات افغانستان با ابراز نگرانی از احتمال تأخیر انتخابات پارلمانی، از سازمان ملل متحد خواستند که برای شکستن بن‌بست انتخاباتی میان ایتلاف احزاب سیاسی، حکومت و کمیسیون انتخابات اقدام کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

این نهادهای ناظر بر انتخابات که به منظور ایجاد یک مکانیزم مشترک نظارتی در انتخابات باهم متحد شده‌اند، دیروز دوشنبه (۲۶ سنبله) در یک نشست خبری مشترک در کابل اعلام کردند: «با بن‌بستی که در حال حاضر در برابر انتخابات به وجود آمده، ممکن است انتخابات پارلمانی به تأخیر بیافتد».

اتحادیه نهادها ناظر انتخاباتی ضمن درخواست همکاری از احزاب سیاسی، حکومت و کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع، از سازمان ملل نیز خواسته که برای شکستن بن‌بست به وجود آمده وارد عمل شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان