جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

انگشت نگاری رای دهندگان؛ استقبال مجلس و مهلت آخر هفته کمیسیون

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان، با استقال از انگشت نگاری در انتخابات افغانستان می‌گوید، انتظار مردم این است که کمیسیون نتیجه انتخابات پارلمانی را نیز شفاف اعلام کند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید هنوز دستگاهای بیومتریک بدست آنها نرسیده و قرار است تا آخر هفته جاری نهایی شود.

امروز شنبه (31سنبله) مجلس نمایندگان افغانستان از طرح انگشت نگاری در انتخابات پارلمانی این کشور استقال کرد.

عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس می‌گوید دایر شدن انتخابات شفاف از رسالت کمیسیون انتخابات است و انتظار مردم افغانستان این است که در پایان رای گیری نیز نتیجه انتخابات پارلمانی شفاف اعلام شود.

در همین راستا، شماری از نمایندگان نیز از طرح بیومتریک سازی انتخابات توهم با نگرانی استقبال کردند.

به گفته، عثمانی فراهی نماینده ولایت فراه در مجلس، طرح بیومتریک برای دایر شدن انتخابات معقول و یگانه راه شفاف سازی انتخابات است اما تطبیق آن در مدت زمان باقی مانده غیر ممکن است. او علاوه می‌کند از آنجایی که قرار است انتخابات در 28 ماه دیگر دایر شود، کمیسیون در این مدت کوتاه چگونه به کارمندانش برای استفاده از سیستیم بیومتریک آموزش می دهد و دستگاه ها را در مکانهای دور افتاده انتقال می دهد؟

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

صادقی زاده نیلی، نماینده ولایت دایکندی نیز در مجلس می‌گوید، بیومتریک شدن انتخابات در افغانستان از آرزوهای دیرینه مردم است و امید واریم که با اجرای این سیستم، انتخابات در کشور به صورت شفاف دایر شود.

وی علاوه کرد، که اگر از این سیستم به صورت آنلاین در راستای شفاف سازی انتخابات هر فرد یک رای باشد گام خوبی است، در غیر آن نتیجه انتخابات با ورق‌های اضافه که چاب شده و تقلب استکر و تذکره فرقی نخواهد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات

این درحالی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری استفاده از بیومتریک در انتخابات پارلمانی را رسما اعلام کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید، هنوز دستگاهای بیومتریک در افغانستان نرسیده است اما تا آخر هفته جاری نهایی می‌شود.

به گفته حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به دنبال خواست احزاب و زیر سوال رفتن توزیع شناسنامه ها و استیکر، کمیسیون تصمیم است که انتخابات پارلمانی را بیومتریکی کند.

 در حال حاضر ۷۰ درصد مطالعات کمیسیون در مورد بایومتریک سازی انتخابات پارلمانی تکمیل شده است و با رسیدن ماشین بیومتریک و صحبت با احزاب ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز تکمیل خواهد شد.

قرار است سیستیم بیومتریک برای روند انتخابات افغانستان توسط یک شرکت المانی بنام ” دارمالوک” تهیه شود و به گفته‌ی کمیسیون انتخابات، این شرکت در 20 کشور جهان تجربه کاری دارد.

حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

سخنگوی کمیسیون انتخابات تاکید دارد که از این سیستیم قرار است در انتخابات ریاست جمهوری نیز استفاده شود.

آقای هاشمی در کنفرانس خبری امرو ( شنبه 31 سنبله) در مورد کارزارهای انتخاباتی نیز گفت: «نامزدان که به فهرست نهایی انتخابات پارلمانی راه‌یافته‌اند، می‌توانند سر از ۶ میزان تا ۲۶ این ماه کمپاین کنند، اما کارزارهای کاندیدان باید مطابق به قانون انتخابات و دستورالعمل کمیسیون باشد.»

براساس جدول زمان‌بندی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ میزان ماه آینده دایر شود.

عبدالله عبدالله ریاست اجرایه

قبل از این، عبدالله عبدالله، رییس اجرایه حکومت وحدت نیز گفته بود، استفاده از سیستم بیومتریک در روز انتخابات نگرانی‌ عمده مردم و احزاب سیاسی در باره شفافیت را رفع می‌کند.

آقای عبدالله روز گذشته (جمعه، ۳۰ سنبله) در مراسم یادبود از هفتمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری سابق افغانستان و از رهبران جهادی گفت: “تصمیمی که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد کرد مبنی بر رای‌دهی یا استفاده از بیومتریک در روز انتخابات”، یک نگرانی مردم و احزاب سیاسی در خصوص تقلب را رفع خواهد کرد.”

آقای عبدالله با اشاره به گمانه زنی‌ها درباره چگونگی مشارکت‌اش در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری افغانستان، احتمال حضورش در تیم‌های انتخاباتی را رد نکرد.

رییس اجرایه حکومت وحدت ملی گفت: “چون تبصره‌های مختلف در این شب و روزها می‌شود که چه کسی معاون ‌شود کی معاون معاون می‌شود، اگر تصمیمی بگیریم در جریان انتخابات، تصمیم ناقص نخواهد بود.”

عبدالله عبدالله، رییس اجرایه حکومت وحدت نیز گفته بود، استفاده از سیستم بیومتریک در روز انتخابات نگرانی‌ عمده مردم و احزاب سیاسی در باره شفافیت را رفع می‌کند
عبدالله عبدالله، رییس اجرایه حکومت وحدت نیز گفته بود، استفاده از سیستم بیومتریک در روز انتخابات نگرانی‌ عمده مردم و احزاب سیاسی در باره شفافیت را رفع می‌کند

آقای عبدالله تصریح کرد که به عنوان معاون جز یک تیکت انتخاباتی نمی‌شود و افزود که “این را کلان‌کاری تلقی نکنید و بی‌تفاوتی هم نیست”.

پیشتر گزارش‌های منتشر شده بود مبنی بر اینکه آقای عبدلله به عنوان معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کارزارهای انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

احزاب

در حالیکه به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان کم‌تر از یک‌ماه باقی مانده است، احزاب سیاسی نیز همچنان به مخالفت در برابر راهکارهای انتخاباتی و چگونگی برگزاری آن تاکید دارند.

در مراسم یادبود از سالگرد ترور آقای ربانی، صلاح‌الدین ربانی،رئیس حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان به برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات تاکید کرد.

آقای ربانی گفت:”ممکن است برخی‌ها تصور و یا استدلال کنند که یک انتخابات نمایشی بهتراز برگزار نشدن آن است، اما انتخابات غیر شفاف به معنی نابودسازی اعتماد مردم است.”

صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی
صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان هم در این مراسم گفت که عدم برگزاری شفاف انتخابات جامعه را به “بحران” می‌کشاند.

قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان در تاریخ ۲۸ میزان، یعنی ماه اینده دایر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان