جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

2 هفته تا نشست 2 جانبه بازرگانی افغانستان-پاکستان؛ چرا بازرگانان افغان نگران روابط وخیم کابل و اسلام آباد اند؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که تا دو هفته‌ی دیگر نشست دوجانبه میان افغانستان و پاکستان بخاطر حل مشکلات ترانزیتی و تجاری برگزار می‌شود.

آنان تاکید دارند که این نشست تمام مشکلات که در بخش های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی میان این دو کشور وجود دارد را به بحث خواهند گرفت.

مسوولان در وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند خواست حکومت افغانستان برقراری ارتباط نیک تجاری با تمام کشورها در منطقه می‌باشد. مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت: « ما تلاش داریم که در این نشست همه‌ی مشکلات حل نشده‌ بخش بازرگانی و اقتصادی را به بحث گرفته و روی آنها به توافق برسیم.»

مقام‌های حکومت افغانستان با اشاره به سیاست پاکستان در برابر بازرگانان افغان تاکید دارند که کابل خواهان سیاست های دوگانه در قبال کشورهای دیگر نیست. مسافر قوقندی در این زمینه تاکید کرد: «دید ما این است که همان سیاست که در برابر تجارت، اقتصاد، صادرات و ورادات ما داریم، کشور مقابل نیز همان سیاست را داشته باشد. کشور که سیاست دوگانه داشته باشد، خودش بیشتر متضرر می‌شود.»

این نشست در حالی میان دو کشور تنظیم می‌شود که در حال حاضر پاکستان شرایط دشواری را برای بازرگانان افغان در حوزه صادارت میوه و سبزی وضع کرده است. اسلام‌آباد اعلام کرده که تمام سبزی و میوه که از افغانستان وارد پاکستان می‌شود، باید دارای سرتفکیت باشد.

ACCI
مقام‌های حکومت افغانستان با اشاره به سیاست پاکستان در برابر بازرگانان افغان تاکید دارند که کابل خواهان سیاست های دوگانه در قبال کشورهای دیگر نیست

با این وجود مقام‌های حکومت افغانستان تاکید دارند که آنان در حال تهیه سرتفکیت برای میوه‌ها و سبزی این کشور است که این سرتفکت می‌تواند حتی در کشورهای اروپایی مدار اعتبار باشد.

از سوی هم مقام‌ها در وزارت سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت افغانستان تاکید دارند که این عمل باید دوطرفه باشد. به گفته‌ی آنان در حال حاضر میوه و سبزی پاکستان نیز بدون سرتفکت وارد افغانستان می‌شود.

رسیدن فصل میوه‌های تازه

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده‌اند که نباید تنش‌های سیاسی روی روابط بازرگانی میان دو کشور تاثیرگذار باشد. این مقام‌ها تأکید کرده‌اند باید تا یک ماه دیگر روابط بازرگانی میان این دو کشور از سرگرفته شود.

مسولان این اتاق تأکید می‌کنند که با رسیدن فصل میوه، اگر دولت افغانستان نتواند به مشکلات صادراتی با پاکستان و شرایطی که از سوی آن کشور وضع گردیده، رسیدگی کند، تمام میوه‌های تازه افغانستان فاسد خواهد شد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت: «از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ تن صادرات کشور، ۸۷۲ هزار تن آن‌را صادرات به پاکستان تشکیل می‌دهد که قسمت عمده‌ آن میوه تازه و سبزیجات می‌باشند. در این میان دو مشکل اساسی وجود دارد که یکی مشکل انتقال و ترانزیت بوده و دیگری موضع کنترول کیفیت و استندرد است»

آقای الکوزی مشکل به میان آمده از سوی بخش قرنطین پاکستان و ارایه تست یا آزمایش (پی.آر.ای) را در رابطه به اقلام صادراتی افغانستان ناممکن خوانده و خواهان حل این مشکل از سوی هر دو دولت می‌باشد.

با آن که صادرات افغانستان در مقایسه با واردات آن ناچیز بوده و آمار تجارت این کشور همه سالانه سیر نزولی داشته، اما در صورتی که به مشکلات موجود رسیدگی نشود، تجارت میان دو کشور شاهد کاهش هر چه بیشتر مبادلات تجارتی در آینده نیز خواهد بود.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان در طول سال 1395 مجموع واردات افغانستان از پاکستان حدود 1.2 میلیارد دالر و صادرت به آن کشور 283 میلیون دالر بوده است که در سال 1396 صادرات افغانستان با پاکستان 263 میلیون دالر و واردات از آن کشور پایین‌تر از سال قبل را نشان می‌دهد.

دهلیزهای هوایی ناکافی

با وجود این نگرانی بازرگانان افغان نسبت به روابط تنش آلود تجاری میان افغانستان و پاکستان، مقام‌های حکومت افغانستان اما تاکید دارند که در سال جدید خورشیدی اکثر صادرات میوه‌های تازه و خشک افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی صورت خواهد گرفت.

سمیر رسا، سخنگوی مشاور اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان گفت که افغانستان تا کنون چندین دهلیز هوایی با کشورهای منطقه ایجاد کرده است که این دهلیزها می‌تواند در سال جدید خورشیدی نقش موثری را در انتقال میوه‌های افغانستان به بازارهای جهانی بازی کند.

آقای رسا به خبرنامه گفت: «در کنار دهلیز هوایی هند، قرار است با پنج کشور دیگر نیز موافقت‌نامه دهلیز هوایی امضا شود. با ایجاد این دهلیزهای جدید صادرات میوه افغانستان به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.»

اخیرا دومین دهلیز هوایی افغانستان پس از مسیر دهلی-کابل، با قزاقستان افتتاح شد. به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان نخستین پرواز مسیر کابل-آلماتی حدود ۴ تُن سبزی و بیش از ۶۰۰ کیلوگرام قالین به قزاقستان انتقال داده شده است.

سمیر رسا، سخنگوی مشاوریت بخش اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان
سمیر رسا، سخنگوی مشاور اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان

به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، عربستان سعودی، امارات متحده عرب، آذربایجان واندونزی از جمله کشورهای اند که به‌تازگی افغانستان طرح ایجاد دهلیزهای هوایی با این کشورها را ریخته است.

با این حال شماری از بازرگانان اما دهلیزهای هوایی را ناکافی می‌دانند و تاکید دارند که در کنار این راه‌های ترانزیتی، برای صادرات به هند و کشورهای آسیای مرکزی باید تلاش صورت گیرد تا راه های زمینی ایجاد شده و صادرات بیشتر انجام شود.

وحید عالمی، یکی از صادرکنندگان میوه‌های تازه افغانستان به خبرنامه گفت: « اول این که پروازها خیلی طولانی است و از سوی دیگر میوه های همه یکجا می‌رسد و آنوقت پروازها خیلی کم است و نمی‌تواند همگی آن را انتقال دهد.»

این بازرگانان تاکید دارند که تاکنون حکومت افغانستان با بیشتر از دو کشور دهلیز هوایی ندارد و این دو کشور نمی‌تواند محصول آن ها را به موقع خریداری کند.

با این حال مقام‌ها در وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند که در بخش ترانزیت زمینی نیز حکومت این کشور در سال جدید خورشیدی موافقت‌نامه‌های که در بخش ترانزیتی با کشورهای منطقه دارد را دنبال کرده و آنها را توسعه می‌دهد.

به گفته‌ی این مقام‌ها تعقیب موافقت‌نامه های پنج‌جانبه لاجورد، سه‌جانبه بندر چابهار، دوجانبه با ترکمنستان و سایر برنامه‎‌های ترانزیتی ازجمله اولویت‌های افغانستان در بخش ترانزیت است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت به خبرنامه گفت: «موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجورد که در سال گذشته‌ی خورشیدی در نشست «ریکا ۷» در شهر عشق‌آباد ترکمنستان، میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه امضا شد، کارهای حقوقی و فنی این پروژه در حال اجرا است و سال جدید خورشیدی، کارهای اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.»

همزمان با این تلاش ها، اما نگرانی های گسترده نسبت به چالش بزرگ صادارت میوه افغانستان همچنان باقی است. برخی از گزارش ها اعلام داشته که راه های صادراتی زمینی برای بازرگانان افغان سودآوری داشته اما مسیرهای هوایی منفعت بازرگانان را در حوزه صادرات میوه و سبزیجات برآورده نمی سازد. این نگرانی ها زمانی مطرح می شود که حدود یک ماه دیگر فصل صادرات میوه افغانستان آغاز می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان