جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آغاز دهلیز هوایی کابل – آلماتی و آینده‌ی روابط تجاری افغانستان-قزاقستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دومین دهلیز هوایی افغانستان پس از مسیر دهلی-کابل، روز شنبه‌ی این هفته با قزاقستان افتتاح شد. مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که در نخستین پرواز مسیر کابل-آلماتی حدود 4 تُن سبزی و بیش از 600 کیلوگرام قالین به قزاقستان انتقال داده شده است.

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، هزینه انتقال اموال بازرگانی از این طریق این دهلیز، کم‌تر از هزینه‌ای است که برای انتقال کالاها از طریق دهلیز کابل-دهلی گرفته می‌شود.

بر اساس توافق‌نامه میان حکومت افغانستان، قزاقستان و شرکت هوایی خصوصی «کام‌ایر» صورت گرفته است، هزینه انتقال هر کیلوگرام اموال صادراتی از میدان‌هوایی کابل به میدان هوایی آلماتی حدود 20 سنت تعیین شده است.

از سوی هم اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده است که با آغاز صادرات کالاهای افغانستان از راه دهلیز هوایی به شهر آلماتی، تلاش می‌شود که در آینده‌های نزدیک، دهلیزهای هوایی افغانستان – سنگاپور و افغانستان- اندونزی نیز گشایش یابد.

در ماه دلو سال جاری خورشیدی مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کردند که در کنار دهلیز هوایی هند، قرار است با پنج کشور دیگر نیز موافقت‌نامه دهلیز هوایی امضا شود. این مقام‌ها تاکید دارند که با ایجاد این دهلیزهای جدید صادرات افغانستان به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی، امارات متحده عرب، قزاقستان، آذربایجان و اندونزی از جمله کشورهایی‌اند که به‌تازگی افغانستان طرح ایجاد دهلیزهای هوایی با این کشورها را ریخته است.

با این‌حال مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که دهلیز هوایی هند نتیجه‌ی خوبی داده و این وزارت در تلاش است که با کشورهایی که بیشترین روابط بازرگانی دارد، دهلیز هوایی ایجاد کند. به گفته‌ی آنان حمل‌ونقل هوایی می‌تواند برای انتقال به‌موقع میوه‌های تازه و سبزی نقش موثری داشته باشد.

بعد از گذشت نزدیک به یک سال فعالیت دهلیز هوایی افغانستان-هند، نهادهای بازرگانی افغانستان نتیجه‌ی کارکرد این دهلیز را مثبت ارزیابی می‌کنند و حکومت افغانستان در مدت یک سال توانسته است دو مسیر انتقالات هوایی را به هند فعال کند.

بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تاکنون 65 پرواز از این طریق به هند انجام‌شده که در نتیجه این پروازها مقدار 2 هزار تن اموال صادراتی به شمول میوه تازه و خشک، نباتات طبی، زعفران و قالین به ارزش 30 میلیون دالر به هند انتقال داده شده است.

توسعه روابط بازرگانی

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در سفری که در ماه اسد سال جاری به قزاقستان داشت، در دیدار با شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران و هم‌چنان مسئولان اتاق تجارت این کشور، خواهان گسترش و تقویت روابط بازرگانی و ترانزیتی میان افغانستان و قزاقستان شد.

آقای عبدالله از بازرگانان و سرمایه‌گذاران قزاقستان نیز خواست که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. رییس اجرایی گفت: «حکومت افغانستان برای تأمین امنیت بازرگانان و سرمایه‌گذاران قزاقستان آمادگی دارند و حتا برای ایجاد سهولت آنان امتیازهای ویژه‌‎ای را در نظر خواهد گرفت، تا آنان بتوانند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.»

رییس اجرایی افغانستان در دیدار با معاون اول نخست وزیر پاکستان گفته است که دو کشور دارای فرصت ها و تهدید های مشترک هست
آقای عبدالله از بازرگانان و سرمایه‌گذاران قزاقستان نیز خواست که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند

در عین‌حال، ایان ایرینوف، رییس اتاق جهانی تجارت قزاقستان، در این دیدار گفت که افغانستان و قزاقستان هم‌اکنون به پیمانه 50 میلیون دالر دادوستد تجاری دارند، اما این اندازه کافی نیست و باید تلاش شود که این مقدار افزایش یابد.

از سوی هم، مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته‌اند که به‌زودی اتشه تجارتی افغانستان در آستانه را معرفی خواهد کرد. آنان تاکید می‌کنند که معرفی اتشه تجارتی در این کشور، بتواند در بخش فروش صادرات افغانستان کمک کند.

پیش از این قزاقستان سالانه به ارزش 400 میلیون دالر کالاهای بازرگانی به افغانستان صادر می‌کرد و میزان صادرات افغانستان به قزاقستان 9.2 میلیون دالر می‌رسید.

اما در حال حاضر مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حجم تجاری این کشور با قزاقستان گسترش یافته و نزدیک به 5 میلیون دالر رسیده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده‌ که صادرات این کشور به قزاقستان از ۹ میلیون دالر در سال گذشته به ۱۱ میلیون دالر درسال جاری میلادی رسیده است. هم‌زمان با این، حجم واردات افغانستان نیز از  قزاقستان افزایش داشته و به ۴۲۶ میلیون دالر رسیده است.

بازار مناسب

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند که قزاقستان بازار خوبی برای محصولات بازرگانی افغانستان است. کابل سالانه مقدار زیادی گندم، آرد، آهن و مواد ساختمانی از قزاقستان وارد می‌کند و قزاقستان نیز بازار خوبی برای میوه خشک و تازه و هم‌چنان زعفران افغانستان است.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که قزاقستان بدیل خوبی برای کشورهایی است که برای افغانستان در برخی موارد مثل ترانزیت، مشکل ایجاد می‌کند.

آقای پسرلی تاکید کرد که افغانستان تلاش دارد در سه حوزه ترانزیت، سرمایه‌گذاری و تجارت با قزاقستان گفت‌وگوهای بیشتری نماید.

acci3
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند که قزاقستان بازار خوبی برای محصولات بازرگانی افغانستان است

صادرات عمده افغانستان به قزاقستان سنگ مرمر، تولیدات کشاورزی، میوه خشک و قالی اعلام شده‌ است. افغانستان نیز از قزاقستان مواد سوخت، آرد، گاز، آهن و دارو وارد می‌کند.

بر اساس آمارهای وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان تاکنون ۴۴ شرکت سرمایه‌گذاری قزاقستانی به ارزش ۳۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بااین‌وجود مقام‌های افغان گفته‌اند که آنان در تلاش‌اند تا توجه این کشور را برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن و زراعت نیز جلب کند.

در عین‌حال با به میان آمدن تنش‌های سیاسی میان افغانستان و پاکستان، مقام‌های اداره احصاییه مرکزی افغانستان می‌گویند که محصولات و مواد خوراکی قزاقی از جمله آرد این کشور بخش عمده‌ای بازار افغانستان را در اختیار گرفته است.

دهلیز وصل

مقام‌های افغانستان به این باورند که با احداث راه لاجورد که افغانستان را به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند، زمینه تجارت با این کشورها بیشتر خواهد شد.

به باور مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، قزاقستان حلقه مهم برای اتصال این کشور به چین و روسیه به‌حساب می‌آید و کابل از این طریق به دریای سیاه وصل خواهد شد.

بر همین اساس، در نشست مشترک بازرگانان افغانستان و قزاقستان که در ماه حمل سال جاری خورشیدی در کابل برگزار شد، مقام‌های افغانستان اعلام کردند که در صدد توسعه روابط تجاری با قزاقستان می‌باشند و می‌خواهند تا آستانه به مسیر بازرگانی افغانستان به کشورهای چین و روسیه تبدیل شود.

مقام‌های افعانستان می‌گویند که با احداث راه لاجورد، روابط این کشور با ممالک آسیای میانه کسترش خواهد یافت
راه لاجورد

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که کابل در تلاش است تا با گسترش روابط تجاری با قزاقستان بازار بدیل قابل‌اعتماد برای محصولات و مواد خوراکی پاکستان پیدا نماید. به باور آنان موقعیت افغانستان نیز برای قزاقستان استراتژیک می‌باشد و این کشور می‌خواهد از طریق افغانستان به کشورهای جنوب آسیا وصل شود.

از سوی هم اومِرتای باتیموف، سفیر قزاقستان در افغانستان در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای با روزنامه اطلاعات روز گفته بود که «افغانستان قلب آسیا است و این کشور، برای قزاقستان خیلی اهمیت دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، تجارت و ترانزیت ما می‌توانیم همکاران خوبی برای هم‌دیگر باشیم. اقلامی که در قزاقستان تولید می‌شود، افغانستان به آن نیاز دار‌د و برعکس، اقلامی که در افغانستان تولید می‌شود قزاقستان به آن نیاز دارد… دو کشور یک ارتباط محکم در تمام زمینه‌ها و به‌خصوص زمینه‌های اقتصادی داشته باشند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان