درس اخلاق رونالدو به مسی

توسطعبدالله رحمانی

اسفند ۲۹, ۱۳۹۴ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , , ,

مرتضی با آرزوهای نگفته اش به خانه بازگشت

داستان از آن جا آغاز شد که تصویری از پسر کم سن و سال در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف منتشر شد. او مرتضی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی بود که به نام مسی کوچک مشهور شد. مرتضی از پلاستیک آبی‌ و سفید برای خود پیراهن شماره 10 تیم ملی آرژانتین را که متعلق به مسی است، ساخته و آن را پوشیده بود. پس از دست به دست شدن تصاویر مرتضی در صفحات اجتماعی، یک شبکه عراقی گزارشی را نشر کرد که گویا این کودک از کردستان عراق است و این مساله در حساب توییتر لیونل مسی نیز منتشر شد و این هوادار مسی را کودکی از کردستان عراق معرفی کرد.

1

اما این داستان زمانی روشن شد که عکس‌های بیشتر از او در صفحات اجتماعی انتشار یافت، و سپس آژانس خبری فرانسه نوشت که این معما حل شد. همزمان چندین رسانه بزرگ جهان مانند الجزیره، بی بی سی و شماری دیگر گزارش دادند که کوچکترین هوادار لیونل مسی پسری است پنج ساله، اهل افغانستان که با پدر دهقان‌اش در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی زندگی می‌کند.

Murtaza messi

پس از نشر گزارش‌ها، خورخه میسی، پدر بازیکن آرژانتینی بارسلونا در گفت‌ و گو با آژانس خبری فرانسه عنوان کرد که میسی از ماجرای این کودک با خبر است و می‌خواهد برای این هوادار خردسال خود، کاری کند. و این گونه بود که مسی افغانی، به یک‌بارگی تبدیل به یک چهره جهانی شد و همه از ابتکار این کودک خردسال شگفت‌زده شدند.

این خبر در چندین شبکه تلویزیونی بزرگ جهان پخش شد از آن جمله شبکه تلویزیونی سى اِن اِن در خبری گزارش داد که تیم مسى از این ابتکار کودک افغان مطلع شده و به دنبال این کودک است تا کمکی به او نماید.

سر انجام، مرتضی به دعوت فدراسیون فوتبال افغانستان به کابل آمد تا برای تحقق آرزوهایش زمینه ملاقات او و مسی را فراهم کنند. سپس مقام‌های فدراسیون فوتبال افغانستان نیز تایید کردند که مسی می‌خواهد او را ببیند اما از زمان و مکان دقیق آن هیچ گزارشی نشر نشد.

Afghan messi in AFF

این داستان ادامه دار شد و مرتضی کوچک هیجان زده منتظر جواب این فوق ستاره آرژانتینی بود تا او را ببیند و از آرزوهایش که ساختن یک میدان فوتبال در جاغوری بود به او بگوید. در این مدت شمارِ زیادی از بزرگان سیاسی افغانستان با مرتضی دیدار کرد و با او عکس یادگاری گرفتند. مرتضی میسی، در مدتی کمی آنقدر مشهور شده بود که یک خبرنگار افغان در حساب توییتراش نوشت، برای مصاحبه از نزدیک با مرتضی باید از پیش وقت گرفت. مسی کوچک به یک‌باره منشی شخصی برای تنظیم زمان ملاقات‌اش پیدا کرد.

اما پس از حدود یک ماه انتظار، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در کمال ناباوری خبر داد که لیونل مسی سفیر این سازمان، به کودک هوادارش توپ و پیراهن فرستاده است. مرتضی اما با آرزوهای نگفته‌اش به کسی که به فرشته‌ای اخلاق و مهربانی مشهور شده است، دوباره به ملک پدری باز گشت.

Murtaza with the signed jursey by messi

در مقابل اما رونالدو چه کرد؟

رونالدو رقیب سرسخت فوتبالی مسی اما با یک حرکت خیلی جالب به هواداران مسی فهماند که او جوان‌مردیی به زیبایی خودش را دارد. او یک هوادار کوچک فلسطینی خود را از نزدیک ملاقات کرد. این کودک در 31 جولای سال گذشته 60 درصد بدن‌اش سوخت. چند ماه پیش اسرائیلی‌ها اقدام به سوزاندن خانه و خانواده‌اش‌ کرده بودند. احمد دوابشه، پسر بچه‌ای پنج ساله فسطینی که تنها نجات‌یافته حادثه آتش گرفتن خانه و خانواده‌اش در شمال کرانه باختری به‌وسیله شهرک‌نشینان اسراییلی، است. سعد و ریحام والدین‌اش را به همراه برادر 18 ماهه خود علی، در آن حملات از دست داده است.

Ahmad

این کودک فلسطینی وقتی برای مداوا به بیمارستان برده شد لباس فوق ستاره پرتگالی باشگاه رئال مادرید را بر تن داشت. داستان او نیز شباهتی به مرتضی دارد. عکس احمد در حالی که لباس کریستیانو رونالدو را بر تن داشت و عکس او را به دست گرفته بود در فضای مجازی منتشر شد و خیلی سریع سران این باشگاه اسپانیایی در جریان این رویداد گذاشته شدند. اطرافیان او می‌گویند که علاقه زیادی به ابرستاره این تیم و باشگاه ریال مادرید دارد. می‌گویند: یک بار برای او لباس بارسلونا را آوردند اما او آن لباس را سفید رنگ کرده بود.
Ahamd dowabasha in Madrid

رونالدو و باشگاه ریال مادرید، از احمد برای سفر به اسپانیا دعوت کردند و با هواپیمای اختصاصی، این کودک فلسطینی را به اسپانیا منتقل کردند. احمد دوابشه پنج شنبه هفته قبل در 16 مارچ به مادرید سفر کرد و با کریستیانو رونالدویی دیدار کرد که سه هفته پیش خواهان ملاقات این کودک از نزدیک شده بود.

Ahmad dowabasha with cristiano ronaldo

این نخستین بار نیست که این فوق ستاره پرتگالیِ رئال مادرید از کودکان این‌گونه حمایت و آن‌ها را استقبال می‌کند. سه ماه قبل نیز تصاویری از پسربچه‌ای خوردسالی توسط خبرنگار لبنانی رعنا هربی در تویترش منتشر شد و نوشته بود: “آیا می توانیم حیدر (کسی که در حملات تروریستی بیروت پدر و مادرش را از دست داده بود) را کمک کنیم؟” و در آن حساب تویتری کریستیانو و باشگاه ریال مادرید را نیز تگ کرده بود.

twit of Rana Haidar

رونالدو اما یک ماه پس از نشر این تویت از داستان مطلع شد به بیمارستانِ محلِ بستری شدنِ این پسر در لبنان تماس گرفت و به او وعده داد که در اولین فرصت با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. سپس او حیدر را به مادرید خواست و نه تنها بزرگترین آرزوی او که ملاقات با قهرمان‌اش بود را برآورده ساخت که او را برای بازی روز بعد ریال مادرید و رایو وایکانو نیز در اسپانیا نگه داشت.

ronaldo-with-haidar in Madrid

ظاهرا شواهد و مدارک اثبات کننده‌ برتری اخلاقی رونالدو بر مسی تمامی ندارد. بارها و بارها ثابت شده رونالدو از مسی انسان‌دوست‌تر است اما همچنان دیگران قیافه این دو را ملاک قضاوت در مورد اخلاق‌شان قرار می‌دهند. با همه این‌ها شاید یکی از دلایل اصلی انسان دوستی رونالد به رشد و نمو وی در حوزه جغرافیایی‌اش باشد. رونالدو شهروند پرتگال در غرب اروپا است. این جغرافیا به بشردوستی مشهور است. با این حال شاید همین مساله برای هواداران میسی کافی باشد که محبوبیت تنها در توب طلا نیست که چند سال پی هم میسی آن‌را دریافت کرده است. افرادی محبوب واقعی اند که در کنار شهرت و هنر، جوان‌مردی نیز داشته باشند و در این مسابقه اخلاقی، مسی به رونالدو باخت…..

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *