خواص انبه برای زنان باردار: ۹ فایده تایید شده انبه در دوران بارداری

توسطعارفه انصاری

خرداد ۳۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

مصرف انبه معمولا برای زنان باردار توصیه می‌شود چرا که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای زنان باردار ضرورت دارند؛ از جمله آهن، اسید فولیک، ویتامین  ث، ویتامین  A، ویتامین  B6، پتاسیم، و منیزیم. در این نوشتار با خبرنامه همراه باشید تا از خواص انبه برای زنان باردار و مواد مغذی موجود در آن آگاه شوید.

۱. از کم خونی در دوران بارداری پیشگیری می‌کند

کم خونی از جمله اختلالاتی است که معمولا زنان باردار تجربه می‌کنند. زنان باردار برای پیشگیری از بروز کم خونی باید از مکمل‌های آهن استفاده کنند؛ ولی به جای استفاده از مکمل‌ها، انبه می‌تواند رژیم غذایی زن باردار را غنی از آهن کند. مصرف مرتبا روزی دو عدد انبه باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون زنان باردار می‌شود؛ به این ترتیب، زنان باردار می‌توانند از فواید انبه برای پیشگیری از کم خونی بهره‌مند شوند.

۲. اسید فولیک دارد

از مهمترین فواید انبه در دوران بارداری که برای رشد جنین بسیار ضروری است، غنی بودن آن از اسید فولیک است. انبه غنی از اسید فولیک است که برای بهبود رشد مغز جنین و دستگاه عصبی آن در سه ماهه‌ نخست بارداری ضروری است. اسید فولیک به پیشگیری از بروز نقص لوله‌ی عصبی در جنین که ممکن است در مراحل اولیه‌ی بارداری ایجاد شود، کمک کند.

۳. مانع یبوست می‌شود

این میوه سرشار از فیبر غذایی، و برای سلامت کارکرد دستگاه گوارش ضروری است. انبه به دلیل میزان بالای فیبر موجود در خود، می‌تواند به غلبه بر علائم یبوست که معمولا زنان باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند. به این ترتیب، کارکرد دستگاه گوارشی با کمک انبه بهبود می‌یابد، و اجابت مزاج نیز بدون هیچ ناراحتی انجام می‌شود. با وجود این، زنان باردار نباید در یک وعده مقدار زیادی انبه مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث ایجاد گاز بیش از حد در معده، و بروز ناراحتی معده و احساس ناخوشایند شود. با مصرف مقدار مناسب انبه در دوران بارداری، از فواید آن سود ببرید.

۴. غنی از ویتامین C است

انبه دارای ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر بدن پیشگیری می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به دلیل اشعه‌ی خورشید، مصرف سیگرت، یا تاثیر هرگونه ماده‌ی شیمیایی در محیط زندگی ایجاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد علاوه بر افزایش احتمال بروز سرطان، می‌توانند فرایند رشد جنین را در دوران بارداری مختل کنند. مصرف ویتامین C به عنوان آنتی‌اکسیدان می‌تواند به رشد جنین و حفظ آن در وضعیت مناسب کمک کند. به علاوه، با مصرف انبه می‌توانید از خاصیت دیگر ویتامین C برای کاهش احتمال خطر زایمان زودرس نیز بهره‌مند شوید.

۵. خواص انبه برای زنان باردار؛ ویتامین A دارد

از دیگر خواص انبه برای دوران بارداری می‌توان به میزان ویتامین A موجود در این میوه اشاره کرد. ویتامین A یکی از ویتامین‌های مهمی است که می‌توانند تاثیر ویژه‌ای بر رشد جنین در دوران بارداری داشته باشند. این ویتامین به تشکیل استخوان‌ها و دندان‌‌های کودک کمک می‌کند و برای رشد مناسب و سلامت قوه‌ی بینایی و دستگاه ایمنی بدن کودک نیز ضروری است. اگر زنان باردار در دوران بارداری‌شان به اندازه‌ی کافی ویتامین A مصرف نکنند، کودک‌شان دچار مشکلات بینایی خواهد شد. با وجود این، به میزان مصرف ویتامین A نیز توجه کافی داشته باشید، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین A می‌تواند باعث مسمومیت کبدی کودک شود. چنان‌چه از مکمل‌های ویتامین A استفاده می‌کنید، باید درباره‌ی میزان مناسب مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

۶. به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین کمک می‌کند

دلیل خاصیت انبه در دوران بارداری در کمک به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین، علاوه بر غنی بودن آن از اسید فولیک، وجود مقادیری از ویتامین B6 در این میوه نیز هست. این ویتامین برای رشد دستگاه عصبی و هم‌چنین گلبول‌های قرمز خون جنین ضروری است.

۷. از بروز پری اکلامپسیا پیشگیری می‌کند

پری اکلامپسیا نوعی اختلال مربوط به فشار خون بالا در دوران بارداری است که می‌تواند به تشنج زن باردار منجر شود. انبه حاوی منیزیوم است که به عنوان یک داروی موثر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود. به علاوه، ویتامین E موجود در انبه نیز می‌تواند به تشکیل ماهیچه‌ی جنین کمک کند؛ این مورد نیز یکی دیگر از فواید انبه برای پیشگیری از پری اکلامپسیا در دوران بارداری به شمار می‌رود. چرا فشار خون بالا را قاتل خاموش می‌گویند؟

۸. به پیشگیری از تهوع بارداری کمک می‌کند

انبه با آن طعم تازه و دلپذیر به پیشگیری از بروز حالت تهوع بارداری یا ویار کمک می‌کند. ترکیب طعم شیرین و ترش این میوه برای زنان باردار دلپذیر است. این میوه، علاوه بر طعم تازه‌اش، حاوی ویتامین B6 نیز هست، و از این طریق نیز می‌تواند به کاهش علائم تهوع صبحگاهی کمک کند. بد نیست با ۱۲ درمان طبیعی حالت تهوع نیز آشنا شوید.

۹. به تعادل مایعات بدن زنان باردار کمک می‌کند

از دیگر خواص انبه برای زنان باردار تاثیر آن در برقراری تعادل مایعات است. انبه حاوی پتاسیم است؛ ماده‌ای که برای حفظ تعادل مایعات بدن موثر است. اگر میزان مایعات در بدن بیش از اندازه‌ باشد، سلامت زن باردار با خطر مواجه می‌شود. در این وضعیت، قلب دچار بار اضافه می‌شود و مایعات اضافه در پاها تجمع می‌کنند و باعث ایجاد ورم در پاها می‌شوند؛ این وضعیت راه رفتن زنان باردار را با مشکل مواجه می‌کند.

کلام پایانی

هرچند انبه برای زنان باردار مفید است اما باید این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که قند زیادی دارد. هر ۱۰۰ گرم انبه حاوی ۱۵ گرم قند است که این میوه را به طور طبیعی شیرین می‌کند. اگر دچار دیابت بارداری هستید باید از مصرف این میوه اجتناب کنید. اگر دچار دیابت بارداری نیستید، حداکثر می‌توانید روزی دو عدد انبه نوش جان کنید.

به علاوه، حتما انبه‌ی سالم و طبیعی خریداری کنید؛‌ برخی از انبه‌ها به صورت مصنوعی رسیده می‌شوند. در این فرایند از ماده‌ای به نام کلسیم کاربید استفاده می‌شود که برای مادر و نوزاد مضر است. به نشانه‌های انبه‌هایی که به صورت مصنوعی رسیده شده‌اند، دقت کنید؛ این نشانه‌ها شامل موارد ذیل هستند: بوی آن اندکی شبیه بوی سیر است، پودر سفید رنگی روی آن را پوشانده است، هنگامی که به آن دست می‌زنید احساس می‌کنید گوشته‌ی نرمی دارد، لایه‌ی بیرونی آن رسیده ولی داخل آن هنوز نرسیده است، و معمولا زودتر از انبه‌های طبیعی وارد بازار می‌شود. برای کاهش احتمال خرید انبه‌هایی که به طور مصنوعی رسیده شده‌اند، انبه را در فصل مخصوص آن، و از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *