جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

بی‌جا شدن هزاران خانواده در اثر جنگ هلمند؛‌ سازمان عفو بین‌الملل خواهان خروج گیرماندگان در جنگ شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

با ادامه درگیری‌ها در هلمند سازمان عفو بین الملل می‌گوید در جریان جنگ در این ولایت نزدیک به ۳۵ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده اند و برای آنان باید اجازه خروج از شهر به گونه “امن” داده شود.

عفو بین الملل امروز پنج‌شنبه (۲۴میزان) گفته است که جنگ سه روز اخیر، میان حکومت افغانستان و طالبان در لشکرگاه مرکز هلمند، سبب شده است که تمام مسیرهای رفت و آمد به این شهر مسدود و هزاران خانواده بی‌جا شوند.

این سازمان تاکید کرده که شدت جنگ و تلاش نیروهای امنیتی افغانستان برای حفظ شهر با حمایت هوایی نیروهای امریکایی سبب قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی و برق شده است.

عمر وریچ، مسوول سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «شرایط برای غیرنظامیان در لشکرگاه وخیم است و این وضعیت می‌تواند در روزهای آینده به سرعت وخیم‌تر شود. ده‌ها هزار تن در میان جنگ خونین ‌گیر مانده ‌اند و هیچ نشانه‌‌ای از فروکش آن وجود ندارد.»

وریچ با بیان اینکه تا کنون حکومت افغانستان جهت حمایت از بیجاشدگان هیچ صحبتی نکرده، خاطرنشان کرده است که با کمک جامعه جهانی باید برای آواره‌گان جنگی خدمات صحی، غذا و متباقی کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

این سازمان تاکید کرده که برای جلوگیری از وقوع «فاجعه انسانی» باید طرف‌های درگیری مطمین شوند که غیرنظامیان محافظت می‌شوند و به گونه مطمین از محل درگیری خارج می‌گردند.

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد (اوچا) گفته است که هزاران نفر در ولایت هلمند که مکانی برای بود و باش ندارند مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده و صدها تن از آنان زخمی شده اند.

شماری زیادی از غیرنظامیان در هلمند کشته و زخمی شده اند

در این میان، هیئت معاونیت ملل متحد نیز با نشر اعلامیه گفته است: «درگیری های این هفته در هلمند، هزاران تن از افراد ملکی را مجبور به ترک خانه های‌شان نموده است و گزارش های ابتدایی نشان می‌دهد که افراد ملکی به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند.»

یوناما تاکید کرده که خشونت ها فقط سختی ها و بدبختی‌های بیشتری را برای مردم عادی افغان به بار می‌آورد و تلاش‌ها را برای پیشرفت در گفتگوی تاریخی صلح افغانستان در دوحه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هیئت معاونیت ملل متحد با بیان اینکه به نظر می‌رسد در هفته های اخیر تغییرات نگران کننده ای در حال رخ دادن است خاطرنشان کرده: «افراد ملکی به صورت منظم در منازعات مسلحانه کشته یا زخمی می شوند. بیشترین تلفات افراد ملکی به شمول اطفال، در اثر سلاح‌های غیر مستقیم، هاوان، راکت و نارنجک بوده است. افراد ملکی باید در برابر آسیب محفاظت شوند. و تنها راه برای محافظت از افراد ملکی توقف خشونت‌ها در افغانستان است.»

بریتانیا حمله طالبان بر هلمند را محکوم کرد

سفارت برتانیا در کابل با نشر اعلامیه گفته است که حمله طالبان بر هلمند را که شمار نگران کننده ای از غیرنظامیان را آواره، زخمی و کشته است محکوم می‌کند.

برتانیا تاکید کرده که درگیری های هلمند گفتگوهای مهم صلح را تضعیف و به چالش می کشد و همه طرف‌های درگیر در جنگ باید فوراً از خشونت‌ها بکاهند و برای تامین آتش بس به خاطر مردم «رنج دیده» افغانستان تلاش کنند.

از سویی، راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل امروز در توییتی ضمن حمایت از تقاضای یوناما برای محافظت از غیرنظامیان گفته است که طالبان با ادامه خشونت‌های بی‌مورد، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهند.
ویلسون افزوده: «این غیرقابل دفاع است که طالبان همچنان از طریق خشونت‌های بی‌مورد، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. افغانستان اکنون به صلح احتیاج دارد»

کاردار سفارت امریکا تاکید کرده که به غیرنظامیان اجازه داده شود به گونه مصون مناطق خطرناک را ترک کنند.

جنگ در هلمند

ولایت جنوبی هلمند از چندی پیش گواه درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده اما در چهار روز گذشته این درگیری‌ها شدت گرفته و علاوه بر بیجا شدن شماری زیادی از غیرنظامیان، بیش از ۳ هزار دانش آموز نیز از آموزش بازمانده اند.

اما در این سو اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع که به آن ولایت رفته است از آغاز عملیات تصفیوی و پاکسازی نواحی و ولسوالی های هلمند از وجود طالبان خبر می دهد.

تاکنون شمار تلفات از درگیری‌های ولایت هلمند مشخص نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان