جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

آلزایمر: شایع ترین علل و عوامل خطر این بیماری کدام ها هستند؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

دانشمندان هنوز در تلاشند تا علل بیماری آلزایمر را بشناسند. هرچند معلوم شده که ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد، اما سیگرت، عدم سلامت قلبی عروقی و سایر عوامل خطر نیز می‌توانند موثر باشند.

علل شایع بروز آلزایمر

چندین عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر عبارتند از:

۱. علل بروز آلزایمر؛ سن

افزایش سن عامل خطر شماره یک ابتلا به بیماری آلزایمر است. احتمال ابتلا به آلزایمر پس از 65 سالگی هر 5 سال تقریباً دو برابر می‌شود.

مطلب مرتبط: اولین نشانه های آلزایمر کدام ها هستند؟

۲. ژنتیک

افرادی که والدین یا خواهر و برادرشان مبتلا به آلزایمر هستند، دو تا سه برابر بیشتر از کسانی که سابقه خانوادگی ندارند، دچار این بیماری می شوند.

احتمال بروز آلزایمر در افراد مبتلا به سندرم داون نیز بالاتر است و حتی 10 تا 20 سال زودتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۳. علل بروز آلزایمر؛ مشکلات قلبی عروقی

بین سلامت قلب و سلامت مغز ارتباط قوی وجود دارد. ریسک ابتلا به آلزایمر یا هر بیماری زوال عقلی در کسانی که فاقد بیماری قلبی هستند، نسبت به کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند، کمتر است.

اختلالاتی که به قلب و رگ‌های خونی آسیب می‌رساند، جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد و تصور بر این است که این روند، مشکلات شناختی را که ناشی از تجمع پلاک‌ها و درهم پیچیدگی‌های پروتئینی هستند، بدتر می‌کند. بیماری عروق کرونر، فیبریلاسیون دهلیزی ، بیماری دریچه‌های قلب و نارسایی قلبی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده، در تکام طول سال از قلب تان مراقبت کنید

پیشگیری از فشار خون بالا یا کنترل آن، کلسترول بالا ، دیابت و بیماری‌های قلبی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد زیرا همه این موارد منجر به آسیب رگ‌های خونی یا قلب می‌شوند. به علاوه، فشار خون بالا خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد، که می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

برخی شواهد نشان می‌دهند که این اختلالات به خودی خود می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را نیز افزایش دهند.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

عوامل خطر سبک زندگی

اگرچه سن و سابقه خانوادگی از کنترل شما خارج است، اما چندین عامل قابل اصلاح می‌توانند بر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر تأثیر بگذارند.

ارتباطی بین آسیب جدی سر و ابتلا به آلزایمر در آینده پیدا شده، بنابراین کسانی که اقدامات ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی و انجام فعالیت‌هایی را که خطر افتادن در آنها زیاد است انجام می‌دهند، در معرض این بیماری هستند. البته استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری، اسکی، اسکیت بورد یا ورزش ضروری و کمک‌کننده است.

شواهدی در مورد تاثیر ورزش و رژیم غذایی سالم در کاهش خطر آلزایمر و همچنین جلوگیری از مصرف دخانیات و محدود کردن مصرف الکل در حال اثبات هستند. اختلالات خواب یا آپنه خواب که منجر به خواب‌آلودگی در طور روز می‌شوند نیز می‌تواند خطر بروز این بیماری را افزایش دهد.

ثابت شده که فعال بودن در اجتماع و انجام فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن دارای اثر محافظتی در برابر بیماری آلزایمر هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

سطح تحصیلات پایین (کمتر از تحصیلات دبیرستان) مدت‌هاست که با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط داده شده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان