جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

مزخرف‏ترین انتخابات در 18 سال گذشته

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

انتخابات پارلمانی 2018 افغانستان، به یقین مزخرف‏ترین انتخابات کشور در 18 سال گذشته بود. استدلالی که در پشتیبانی از این گزاره می‏توان آورد، فقط این نیست که امسال استقبال شهروندان از روند ثبت‌نام ناچیز و علاقه عمومی آن‌ها به مشارکت در انتخابات پارلمانی کاهش یافته است، بلکه مساله اصلی مدیریت ضعیف و آمیخته به فساد حکومت اشرف غنی و کمیسیون انتخابات او در امر برگزاری انتخابات است که بیش از گذشته سلامت و مشروعیت آن را زیر سؤال برده است.

در حالی که مقامات ارشد حکومتی و اعضای طبقه حاکم که در رأس آن شخص اشرف غنی قرار دارد، با شور و شعف تصنعی از مشارکت مردم در انتخابات سخن می‏گویند، شهروندان را به شرکت در آن تشویق می‏کنند و حضور آن‌ها را نشانه دموکراسی و ضامن آینده کشور می‏دانند؛ شهروندان واجد شرایط شرکت در انتخابات به شدت از نحوه برگزاری آن و کاستی‏های آشکارش شکایت دارند. بنا به گزارش‏های رسانه‏ها، شکایات مردم به هزاران مورد می‏رسد. فضای مجازی فیس‌بوک نیز مملو از اعتراضات و شکایت‏های شهروندان پایتخت و ولایات راجع به نارسایی‏ها، تقلب‏ها و مشکلات مربوط به روند رأی‏گیری در مراکز جمع‏آوری آراء می‏باشد.

از همان ساعات آغازین رأی‌دهی، ابتدا مردم اعتراض خود را به بسته بودن محل‏های اخذ رأی و عدم حضور کارمندان کمیسیون انتخابات در محل رأی‏دهی نشان دادند. بنا به گزارش‏های مستقیم شهروندان و رسانه‏های حاضر در این محل‏ها، بسیاری از مراکز اخذ رأی تا ساعت 10 صبح به روی مراجعه‌کنندگان بسته بوده‏اند و در مواردی از بسته بودن آن‌ها تا ساعت 12 ظهر و حتی تا 2 عصر نیز گزارش شد. اما مشکلات فقط به همین مورد محدود نبوده است. مردم به شدت از چگونگی روند برگزاری انتخابات شکایت داشتند. مطابق گزارش‏های مستقیم مراجعه‌کنندگان به مراکز مختلف اخذ رأی، مهم‏ترین مشکلات و چالش‏های موجود عبارت بودند از تأخیر در باز شدن محل‏های اخذ رأی، کمبود تعداد اوراق رأی‏دهی، شلوغی و بی‏نظمی، نبود یا خرابی و کار نکردن درست دستگاه‏های انگشت‏نگاری الکترونیک، ارسال اشتباهی اوراق رأی‏دهی یک ولایت به ولایت دیگر، تقلب گسترده در بعضی محل‏ها به نفع نامزدهای قدرتمند و نزدیک به جناح‏های حاکم، راه ندادن ناظران متعلق به نامزدهای انتخاباتی به داخل محل‏های اخذ رأی یا اخراج آن‌ها از محل توسط عوامل مربوط به نامزدهای قدرت‌مند، خشونت پلیس و روند طولانی و وقت‌گیر رأی دادن که سبب محروم شدن بسیاری از شهروندان از مشارکت در انتخابات پارلمانی گردید.

بنا به گزارش‏های موثق مردم، بی‏نظمی، ازدحام و وقت‌گیر بودن روند رأی‌دهی به حدی بوده که بسیاری از شهروندان پس از چند بار مراجعه پیاپی باز هم موفق به رأی دادن نشدند. در همین رابطه، یکی از افراد ساکن منطقه بهادرخان واقع در غرب کابل در ساعت 4 عصر در فیس‌بوک خود نوشته است که برای چهارمین بار بدون رأی دادن به خانه بازگشته است. او همچنین از ازدحام، خستگی و عصبانیت مردم، وقوع درگیری فیزیکی میان آن‌ها در محل رأی‏دهی، ناقص بودن لیست ثبت‌نام و عدم حضور ناظران انتخاباتی در محل یاد کرده است. شهروند دیگری که به یکی از محل‏های اخذ رأی در ناحیه سوم کابل مراجع کرده است، نوشته که در آن محل لیست رأی‌دهندگان و برگه‏های رأی‏دهی به ولایات دیگر ارسال شده و دستگاه‏های بایومتریک هم شارژ ندارند. شهروند دیگری از لیسه رابعه بلخی واقع در کارته چهار خبر داده که در جریان رأی‏دهی اصلا بایومتریک انجام نمی‏شده است. کسان دیگری نیز از محل‏های گوناگون در سطح شهر گزارش کرده‏اند که علی‌رغم این‌که تذکره‏های آنها دارای برچسب ثبت‌نام بوده، اما نام‏های آن‌ها در لیست ثبت‌نام‌کنندگان یافت نشده است. طبق گزارش مراجعه‌کننده‏ای از مسجد باقرالعلوم واقع در سرک کاتب در غرب کابل، لیست رأی‌دهندگان موجود نبوده، دستگاه‏های انگشت‏نگاری به درستی کار نمی‏کرده، کارمندان در محل حضور نداشته و زمان اخذ رأی هم بسیار طولانی بوده است.

در رابطه با تقلب انتخاباتی، شهروندی گزارش کرده است که در دو محل اخذ رأی واقع در دو مکتب محمدیه و زینب کبری در ناحیه سیزده شهر کابل، افراد وابسته به چهار نامزد قدرت‌مند که دو نفرشان فرزندان دو رهبر جهادی، یکی‏شان نماینده دوره کنونی و فرد چهارم تاجری بانفوذ بوده، دروازه‏های محل را بسته و به ناظران نامزدهای دیگر اجازه ورود نداده‌اند.

گزارش‌های رسیده از ولایات نیز از مشکلات، نارسایی‏های مشابه از قبیل دیر باز شدن محل‏ها، آشوب و بی‏نظمی و تقلب و موارد مشابه دیگر حکایت دارند.

مطابق مشاهدات نگارنده که می‏بایست در مسجد محمدیه واقع در کارته سه شهر کابل رأی می‏دادم، ساعت 11 صبح به محل مراجعه کردم. به دلیل ازدحام و بی‏نظمی، پس از حدود بیست دقیقه انتظار محل را ترک کردم تا در زمان دیگر مراجعه کنم. در طی این مدت با انبوهی از ناظران در جلوی محل مواجه شدم که از این‌که به آن‌ها اجازه ورود به داخل را نمی‏دهند، شکایت داشتند و حتی گفته شد که یکی از ناظران با خشونت پلیس مواجه شده است. در مراجعه دوم در ساعت 1:30 دقیقه عصر مجدد با ازدحام و روند وقت‌گیر رأی‏دهی مواجه شده و پس از مدتی انتظار، بدون رأی دادن محل را ترک کردم. تعداد موارد مشابه من که از رأی‌دادن بازماندند در خوش‌بینانه‏ترین حالت، به نظر می‌رسد صدها نفر باشد.

آن‌چه که آشکار است و به عنوان نتیجه از چگونگی برگزاری انتخابات می‏توان یاد کرد، این است که تمام مشکلات، ضعف‏ها و تقلب‏های صورت گرفته در این روز، در درجه نخست گواه بی‏کفایتی، سوء‌مدیریت، فساد گسترده مسئولان حکومتی و باندبازی و ملاحظات قومی و سیاسی در روند استخدام مسئولان کمیسیون انتخابات است و از اداره فاسد اشرف غنی و شرکایش عملا مشروعیت‏زدایی می‏نماید.

این مقاله برای خبرنامه نگاشته شده و دیدگاه های که در آن آمده، مختص نویسنده آن می‌باشد و لزوما بازتاب سیاست نشراتی خبرنامه نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان