جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تاختن ترامپ به پاکستان؛ استقبال افغانستان و احتمال کاهش کمک های واشنگتن به اسلام آباد

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

چهار ماه از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا می‌گذرد. او در زمان اعلام این استراتژی بر پاکستان، متحد امریکا در جنوب آسیا به شدت تاخت و گفت که دیگر واشنگتن نمی‌تواند موجودیت پناهگاه‌های تروریزم را در خاک پاکستان تحمل کند.

اکنون و در نخستین تویت سال 2018 خود آقای ترامپ بار دیگر به شدت بر پاکستان تاخته و گفته اسلام‌آباد در بدل کمک‌های امریکا در 15 سال گذشته دروغ گفته است.

آقای ترامپ در توییتر خود نوشته که «ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته ساده‌لوحانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان مساعدت کرده است و آنان (پاکستان) جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده‌اند. آنان به آن دهشت‌افگنانی پناهگاه امن داده‌اند که ما با همکاری کم آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است!»

در چند ماه اخیر دولت ترامپ بارها به‌صورت واضح پاکستان را در امر مبارزه با هراس‌افگنی مقصر خوانده و گفته که اسلام‌آباد همکاری لازم برای مقابله با تروریزم در منطقه انجام نداده است. پیشتر آقای ترامپ از پاکستان خواسته بود که سیاست خود را در قبال تروریزم تغییر دهد اما پاکستان همواره ادعای پناه دادن به گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/947802588174577664

ترامپ درحالی در نخستین تویت سال نو خود بر پاکستان تاخته که چندی پیش معاون او نیز در سفری به افغانستان به پاکستان هشدار داده بود که از پناه دادن به گروه‌های تروریستی که با دولت افغانستان می‌جنگند، خودداری کند.

پاکستان همواره ادعا کرده که خود قربانی تروریزم است و این افغانستان می‌باشد که به تروریستان فعال در خاک پاکستان پناه داده و رهبران این گروه‌ها از خاک افغانستان بر علیه پاکستان فعالیت‌های شان را رهبری می‌کنند. در سوی دیگر افغانستان سال‌هاست که مدعی است تروریزم در آن سوی خط دیورند پایگاه و جایگاه دارد و از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

تیرگی روابط پاکستان و ایالات متحده باعث شده که دولت افغانستان در چانه‌زنی‌هایش بیشتر روی ادعای خود تاکید کند. حکومت اشرف غنی این را دستاورد سیاست خارجی خود می‌داند و به این باور است که تلاش‌های حکومت او باعث شده تا جهان متوجه شود که لانه‌های اصلی تروریزم در کجا قرار دارد.

استقبال افغانستان

موضع‌گیری تازه ترامپ در قبال پاکستان با استقبال مقام‌های برحال و پیشین حکومت افغانستان روبرو شده است. به باور این مقام‌ها، اکنون امریکا متوجه شده که ادعای افغانستان بر حق است و باید تروریزم را در بیرون از مرزهای افغانستان جست‌وجو کرد.

حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن موضع‌گیری تازه ترامپ را یک پیام امیدوارکننده برای افغان‌ها خوانده و گفته که مردم افغانستان از دست تروریست‌های مستقر در خاک پاکستان رنج‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند.

https://twitter.com/hmohib/status/947816606213734401

او همچنان به رسانه‌ها گفته که اسلام‌آباد در مبارزه با تروریزم از امریکا کمک می‌گیرد اما تا حالا لانه‌های تروریستان را از بین نبرده و این تروریستان حملات تروریستی دوامدار را در افغانستان انجام می‌دهند. آقای محب گفته که توقف کمک‌های امریکا به پاکستان برای مبارزه با تروریزم فشار مستقیم بر پاکستان را بیشتر می‌سازد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با استقبال از موضع‌گیری آقای ترامپ قدردانی کرده و گفته است که سخنان ترامپ نشان می‌دهد که جنگ علیه تروریزم بمباران روستاها و خانه‌های افغان‌ها نیست بلکه در پناهگاه‌های فراتر از افغانستان است.

آقای کرزی پیشنهاد کرده که یک ائتلاف مشترک امریکا-منطقه ایجاد شود تا بر پاکستان فشار بیاورد که برای آوردن صلح در افغانستان و منطقه کمک کند.

https://twitter.com/KarzaiH/status/947882396334149638

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز با ابراز تشکر از ترامپ نوشته که افغانستان به‌خاطر دروغ و فریب پاکستان به شدت رنج برده و هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخته است.

https://twitter.com/RahmatullahN/status/947922024164233216

امرالله صالح، یکی دیگر از رییسان پیشین امنیت ملی افغانستان خطاب به پاکستان نوشته که «تویت تاریخی ترامپ را دیده‌اید که به شما گفته که از تروریزم حمایت می‌کنید. او شما را دروغگو و فریبنده و طرفدار تروریزم نامیده است.»

آقای صالح همچنان گفته که پاکستانی‌ها دیگر نمی‌توانند امریکا را گول بزنند زیرا اکنون ترامپ به‌طور آشکار حقیقت را بیان کرده است. او در ادامه افزوده: «آیا تصور کرده‌اید که ما افغان‌ها چقدر درد و رنج را به‌عنوان یک ملت از سوی شما متحمل شده‌ایم؟ پس حمایت از تروریزم را متوقف کنید. همین کافیست.»

پاسخ پاکستان

در پاسخ به گفته‌های آقای ترامپ، خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان گفته است که به‌زودی به تویت آقای ترامپ پاسخ خواهند داد و به دنیا حقیقت را نشان خواهند داد. او در توییتر خود نوشته است: «… به دنیا حقیقت را نشان می‌دهیم… تفاوت بین واقعیت و خیال‌پردازی.»

پیش از این نیز وزارت خارجه پاکستان با بیان این‌که متحدین هرگز به یکدیگر هشدار نمی‌دهند، گفته بود که امریکا باید عواملی را در افغانستان تنبیه کند که به‌طور تصاعدی مسئول افزایش تولید مواد مخدر، فساد گسترده و فراهم کردن زمینه برای نفوذ داعش هستند.

https://twitter.com/KhawajaMAsif/status/947816295738863616

از سوی هم پاکستان مدعی است که در پی انتقادهای امریکا، عملیات نظامی را برای برای مقابله با گروه‌های تروریستی آغاز کرده تا بتواند این گروه‌ها را از خاک خود بیرون کند. افزون بر این اسلام آباد خود را قربانی تروریزم می‌داند و می‌گوید که از سال 2001 تاکنون نزدیک به 17 هزار پاکستانی در مبارزه با تروریزم، بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری کشته شده‌اند.

مایکل کوگلمن، صاحب‌نظر در امور جنوب آسیا در مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن به این باور است که نباید درباره اهمیت تویت دونالد ترامپ زیاده‌روی نمود زیرا به گفته‌ی او در ماه اکتوبر سال گذشته ترامپ در تویت دیگری گفته بود که روابط امریکا با پاکستان در حال بهبود است، این درحالی بود که متخصصان باور داشتند که روابط دو کشور بدتر شده بود.

با همه این‌ها او گفته که اداره دونالد ترامپ به احتمال زیاد در کمک‌های واشنگن به اسلام‌آباد کاهش جدی را به میان می‌آورد.

micheal
مایکل کوگلمن، صاحب‌نظر در امور جنوب آسیا در مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن

پیشتر رسانه‌ها به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده بودند که واشنگتن خواستار دسترسی به مقامات بازداشت شده‌ی شبکه حقانی بوده‌اند اما پاکستان از این موضوع امتناع نموده درحالی که مقامات امریکایی باور داشتند با دسترسی به این اعضای شبکه حقانی، ممکن است به اطلاعاتی درباره یک امریکایی ربوده شده دست یابند.

یک مقام شورای امنیت ملی امریکا به نیویورک تایمز نیز گفته که کاخ سفید طرحی برای فرستادن 250 میلیون دالر امریکایی برای پاکستان در شرایط کنونی را ندارد و تاکید کرده که حکومت امریکا میزان همکاری پاکستان را بررسی می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان