جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3
(2)

پیری می‌تواند بخش زیبایی از زندگی باشد اگر که به طور کامل توسط شما پذیرفته شود. این دوره از زندگی ما آدم‌ها با سال‌ها تجربه و خرد و در عین حال سرگرمی‌های جدید، اشتیاق، روابط خوب اجتماعی و شغلی همراه است. اما بخش‌هایی از افزایش سن وجود دارد که پذیرش آن‌ها کمی دشوارتر است. یک جزء نگران کننده در پیری وجود دارد: زوال و تحلیل تدریجی بدن. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است روی جنبه‌های فیزیکی پیری تمرکز کنند – مانند احساس خستگی بیشتر یا ابتلا به آرتریت – پیری با برخی اثرات ذهنی نیز همراه است مانند زوال شناختی. ما در این نوشتار ۶ عادت را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند مغزتان را جوان و سالم نگه دارند تا بتوانید با عوارض جانبی پیری مبارزه کنید.

واقعیت این است که در حال حاضر هیچ کاری نمی‌توانید برای بازگشت به گذشته انجام بدهید و سن واقعی خود را تغییر دهید، اما با نکات قید شده در این نوشتار می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغزتان را حفظ کنید و زندگی بهتری در دوران پیری داشته باشید.

جالب اینجاست که برخی از محققان بر این باورند که فعال نگه داشتن ذهن راهی موثر برای محافظت از آن در برابر آسیب و اثرات پیری است. هرچه ذخیره شناختی بالاتر باشد، زوال شناختی دیرتر شروع می‌شود یا اثرات زوال شناختی دیرتر خود را نشان می‌دهد. این بدان معناست که فعال نگه داشتن مغز و ایجاد ذخیره شناختی ممکن است به طور کامل از زوال عقل جلوگیری نکند، اما می‌تواند زمان قبل از مبتلا شدن به زوال عقل را تا حد زیادی افزایش دهد.

شما می‌توانید برای حفظ سلامت جسمانی و تقویت سلامت مغز خود کارهای مفید زیادی انجام دهید. داشتن برنامه برای فعالیت فیزیکی بخشی از قضیه استکه اثرات آن اثبات شده و قابل کتمان نیست. با این حال لازم است برای حفظ سلامت مغزتان هم برنامه‌هایی ترتیب بدهید. ۶ عادت قید شده در این مطالب قطعا در کنار فعالیت بدنی کمک می‌کنند که پیری شادی را سپری کنید.

یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید

حفظ یک رژیم غذایی مغذی نه تنها به کنترل و مدیریت وزن کمک می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که هر روز مقدار مناسبی از مواد مغذی و انرژی لازم را دریافت می‌کنید. چنانچه پزشکان و متخصصان تغذیه می‌گویند، مصرف کربوهیدرات های سالم (مانند غلات کامل) برای تامین گلوکز مغز – منبع اصلی انرژی آن – مهم است. به ویژه که خطر کمبود برخی مواد مغذی با افزایش سن افزایش می‌یابد و برخی از این مواد مغذی با عملکرد شناختی مرتبط هستند. بنابراین دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع دارای میوه ها و سبزیجات اهمیت زیادی دارد. البته، علاوه بر پروتئین‌های بدون چربی (مانند ماهی، مرغ و پروتئین‌های گیاهی) از چربی‌های سالم نیز (از جمله چربی‌های چند غیراشباع و تک غیراشباع) در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

هر هفته به میزان مناسبی فعالیت بدنی و ورزش داشته باشید

این نکته جدید نیست. در واقع داشتن فعالیت بدنی تاثیر بسزایی بر سلامتی و کیفیت زندگی ما می‌گذارد. اما به کسانی که دوست دارند در پیری همچنان ذهن و تن سالم داشته باشند توصیه می‌شود که حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط (یا 75 دقیقه به صورت شدید) هر هفته علاوه بر تمرینات قدرتی انجام دهند. ورزش برای داشتن مغز و رگ های خونی سالم ضروری است. به علاوه به دلیل جریان خون بهتر به مغز، احتمال کمتری برای بیماری میکروواسکولار وجود دارد.

خواب کافی

به طور معمول، افراد مسن نسبت به افراد جوان به خواب کمتری نیاز دارند. خواب کافی ضروری است زیرا در زمان خواب است که مغز شما بسیاری از عملکردهای ترمیمی را انجام می‌دهد. علاوه بر این، طبق گفته‌های پزشکان، استراحت کافی برای اینکه مغز بتواند با ورودی‌های جدید سازگار شود بسیار مهم است و احتمال ابتلا به خطرات سلامتی را کاهش می‌دهد. واقعا نیازی بر تاکید بیشتر نیست که خواب سالم و کافی برای حفظ سلامت مغز اهمیت بسیار زیادی دارد.

فعالیت‌هایی برای تحریک مغز ترتیب بدهید

فعالیت هایی را برای تحریک مغز خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال یاد گرفتن چیزهای جدید، کار کردن روی پازل‌ها، حل کردن معماهای سخت، حل کردن سودوکو و … همه و همه راه‌هایی برای به چالش کشیدن و درگیر نگه داشتن مغز و ساختن سیناپس‌های جدید (ارتباطات بین سلول‌های مغزی) هستند. از این رو توصیه می‌شود یکی از موارد مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و به طور مرتب آن را انجام بدهید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ثابت شده است که مدیتیشن و تمرکز حواس برخی از جنبه های شناخت را بهبود می‌بخشد و همچنین می‌تواند به مدیریت سلامت روان کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که تمرین تمرکز حواس با افزایش سن می‌تواند به شدت مفید باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه سان شاین کاست استرالیا، بزرگسالان سالم بالای 60 سال که به مدت شش ماه تمرین ذهن آگاهی داشتند، بهبود قابل توجهی را در زمینه تمرکز تجربه کردند.

 معاشرت و روابط اجتماعی

بیرون رفتن، ارتباط با آدم‌ها و معاشرت برای مغز معجزه می‌کند! به علاوه، تماس با دوستان و عزیزان می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اجتماعی بودن می‌تواند به سلامت مغز کمک کند و ممکن است خطر زوال عقل را تا حد زیادی کاهش دهد، بنابراین سعی کنید یک فعالیت اجتماعی را برنامه روزانه‌تان بگنجانید، حتی تماس تلفنی با یک دوست می‌تواند کمک کند. یادتان باشد که انسان یک موجود اجتماعی است و حضور در اجتماعات مناسب خودتان قطعا تاثیر به سزایی بر سلامتی شما خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان