جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

خلیلزاد تصورات در باره قدرت طالبان را بدبینانه خواند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کابل: روز سه شنبه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه واشنگتن در امور صلح افغانستان، با مردود شمردن این انتقاد که طالبان به سرعت بر نیروهای حکومتی افغانستان غلبه و کابل را تسخیر می‌کنند، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: چنین اظهاراتی “به طور افراط آمیزی بدبینانه” است.

وی گفت: “من شخصاً معتقدم که این اظهارات که نیروهای آنها از هم پاشیده و طالبان به سرعت قدرت را به دست خواهند گرفت، اشتباه است.”

این در حالی است که خشونت‌ها در افغانستان حتی بعد از آتش بس سه روزه از 12 ماه می تا 15 می روند افزایشی داشته است. وزارت دفاع افغانستان فقط یک روز پس از پایان آتش بس درگیری‌هایی را در ۱۸ ولایت گزارش داد.

خلیلزاد در عین حال، با اشاره به اینکه حکومت افغانستان و طالبان باید سهم خود را در روند صلح به جا بیاورند اظهار داشت اهمیت زیادی دارد که پاکستان نقش خود را در روند صلح درک کند. وی ادامه داد: “ما ارتباط نزدیک خود را با رهبران پاکستان حفظ می‌کنیم و آنها را تحت فشار قرار می‌دهیم تا از نفوذ قابل ملاحظه‌ای شان بر طالبان جهتِ کاهش خشونت و حمایت از یک توافق مذاکره شده استفاده کنند. من باور دارم که پاکستان آگاه است که جنگ طولانی مدت در افغانستان به نفع‌اش نیست. “

یکی از منتقدان، جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش بود که پس از عقب نشینی نیروها، خواهان یک نیروی باقی مانده در این کشور جنگ زده بود. میلی به تاریخ دوم مِی گفت: از سویی نتایج واقعاً بد را به دست می‌آورید. از سوی دیگر، ارتشی به دست می‌آورید که منسجم و کنار هم هستند و حکومتی به دست می‌آورید که منسجم و کنار هم هستند.

اما در جلسه روز گذشته مایکل مک.‌کالِ جمهوریخواه، از تگزاس و منتقد خروج نیروهای آمریکایی، اظهار داشت که احتمال اینکه طالبان به تعهدات خود پایبند باشند،” صفر” است. مک.کال گفت: “تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که طالبان سعی می‌کنند این کشور را به دست بگیرند و آن را به کشور قبل از حادثه 11 سپتامبر برگردانند.” وی گفت: “آنها قبلاً حملات خود را افزایش داده و از زمان اعلام تصمیم آمریکا توسط (بایدن) سرزمین‌ها و پایگاههای جدیدی را تصرف كرده‌اند.

در عین حال، در زمینه صلح نیز تحولاتی رخ داده است؛ حنیف اتمر وزیر امور خارجه روز سه شنبه با الیسون بلیک، سفیر انگلیس در کابل گفتگوهایی داشته و با استفانو، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان، ملاقات کرده است.

اتمر در گفتگو با بلیک از جامعه جهانی به ویژه انگلیس درخواست کرد که در انجام تعهدات حکومت افغانستان در برابر دیوان کیفری بین المللی (ICC) در نیروبخشیِ مقامات مربوطه  و با در نظر داشتنِ خشونت فزاینده در افغانستان به محض آغاز خروج نیروهای آمریکا، با حکومت افغانستان همکاری کند. دو طرف همچنین در مورد برقراری صلح پایدار در این کشور، ادامه همکاری‌ها و تقویت بیشتر روابط دو کشور گفتگو کردند.

اتمر طی دیدار خود با نماینده غیرنظامی ناتو در مورد آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در افغانستان، گفتگوهای صلح و فصل جدیدی از روابط افغانستان و ناتو پس از خروج نیروهای حمایت قاطع، صحبت کرد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اراده قوی حکومت افغانستان برای پایان دادن به جنگ جاری و خاتمه بحران در کشور، ایجاد و تقویت اجماع و توافقِ ملی، و حمایت منطقه‌ای و جهانی از روند صلح را با توجه به عدم صداقت طالبان، حائز اهمیت زیاد خواند. وی از حکومت افغانستان خواست تا طالبان و حامیان منطقه‌ای آنها را تحت فشار قرار دهد تا با گفتگوهای صلح سازگار شوند، آتش بس را بپذیرند و به جنگ در این کشور پایان دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان