جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

عبدالله در پاکستان؛ چشم به راه گام‌های عملی مشترک در مسیر صلح هستیم!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه که در سفر سه روز در اسلام آباد پاکستان بسر می برد می گوید افغانستان چشم به راه گام‌های عملی مشترک با پاکستان در مسیر صلح است و اکنون فرصت آن رسیده تا از شعارها و بیانه‌های کهنه و تکراری و تیوری‌های «توطیه‌ای» عبور و فصل تازه‌ای رقم بخورد.

آقای عبدالله امروز سه‌شنبه (۸میزان) همراه با شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان در انستیوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت که مردم افغانستان در آرزوی آینده‌ی صلح‌آمیز و مرفه برای دو کشور است و «مطمینم که ما در آستانه‌ی رقم‌زدن دور جدیدی از روابط دوجانبه و منطقه‌ای استوار براحترام متقابل و افزایش همکاری‌ها و رفاه مشترک قرار داریم.»

او افزود در حالی‌ از پاکستان دیدن می‌کند که آینده‌ی صلح‌آمیزی برای افغانستان به چشم می‌خورد و اکنون تیم مذاکره کننده‌ی صلح در دوحه دور یک میز قراردارند.

رییس شورای مصالحه تاکید کرد که پاکستان در زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات نقش عمده‌ای بازی کرده و اکنون نقش مهم‌تری نه تنها در کمک به پایان رسانیدن موفقانه‌ی این فرایند بلکه در ایستادن در کنار مردم و حکومت افغانستان در ساختن منطقه‌ای صلح‌آمیز و مرفه دارد.

او تصریح کرد که این به نفع نیست تا وضعیت موجود ادامه داده شود و مردم این‌ را توقع دارند و می‌خواهند. بیش‌تر از هرزمانی نیازمندی وجو دارد تا به منطقه‌ی خود به عنوان یک منطقه‌ی واحد ببینیم.

رییس شورای مصالحه اضافه کرد: «باید به واقعیت‌های منطقه‌ی خود در ۳۰ سال گذشته نگاه نماییم و تغییرات جغرافیای-سیاسی و جغرافیای-اقتصادی را در نظر بگیریم. سپس باید درس‌های لازم را از سود و زیان خود و تهدیدها و فرصت‌ها بگیریم. به این باید توجه نماییم که اگر ما راه‌حل‌های استوار بر برد-برد، تنش‌زدایی، میانه‌روی، اتصال منطقه‌ای بیش‌تر، تجارت‌، ترانزیت، همگرایی اقتصادی و تعامل موثر و بیش‌ترمیان تاجران و مردم را دنبال می‌کردیم امروز در کجا قرار می‌داشتیم.»

عبدالله با بیان اینکه «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» گفت باورمند است که زمینه‌ها و فرصت‌های فراوانی برای همکاری‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی وجود دارند و دو کشور بیش‌تر از هرزمانی به همکاری مشترک و تعامل بیش‌تر برای همز‌یستی مسالمت‌آمیز و مرفه نیازدارند.

او همچنان افزود که اکنون فرصت آن رسیده است تا دو ملت افغانستان و پاکستان در انتخاب‌های استراتیژیک خود تجدید نظر کنند چشم‌اندازه‌ تازه‌ای را به معرفی بگیرند و مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند.

رییس شورای مصالحه تاکید کرد که افغانستان امروز افغانستان ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست. او گفت که افغانستان امروز جوان و متکثراست و ملت ما بیش‌تر از هر زمانی مصمم اند تا خود آزادانه در باره‌ی حکومت و نظام هم‌خوان با وحدت و تنوع جامعه‌ی خود تصمیم بگیرند.

به گفته او افغانستان نمی خواهد دهشت‌افگنی در این کشور حضور داشته باشد و اجازه نمی‌دهد هیچ گروه و شبکه‌ای تهدیدی برای ملت دیگری باشد.

عبدالله در ادامه همچنان گفت که توقع دارد تا در مذاکرات بین‌الافغانی در باره‌ی کارشیوه‌ی رفتاری و پس از آن روی دستورکار توافق شود و طرف‌ها خشونت را به صورت جدی کاهش دهند و در حرکت به سوی یک آتش بس جامع و دایمی از آسیب‌رسانیدن به غیرنظامیان خود داری کنند.

غنی به زودی پاکستان می رود

از سوی هم شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام‌آباد گفت که یک صلح پایدار در افغانستان تنها توسط افغان‌ها می‌تواند حاصل شود نه این‌که از خارج بر آن تحمیل گردد.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم در امور داخلی شما مداخله کنیم. پیام من به شما این است که ما به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی شما احترام می‌گذاریم و می‌خواهیم احترام بگذاریم.»

قریشی آغاز مذاکرات بین الافغانی را گام مهم خوانده ادامه داد که تمام طرف‌ها باید برای یک افغانستان صلح آمیز، موفق و با ثبات که خواست پاکستان است، کار کنند.

شاه‌‌محمود قریشی در سخنرانی همچنان از سفر رییس جمهور غنی به زودی به پاکستان خبر داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان