جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

عبدالله: افزایش خشونت ها در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خبر منفی است/ کشتار مردم افغانستان توجیه مذهبی و سیاسی ندارد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه می گوید تیم مذاکره‌کننده دولت برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی آماد‌گی دارند و افزایش خشونت در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی یک خبر مثبت نیست.

 آقای عبدالله عصر روز گذشته چهارشنبه (۴سرطان) در سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس در نشست به میزبانی انستیتوت صلح امریکا زیر عنوان «چالش‌ها و فرصت‌های مذاکره با طالبان» فرصت پیش‌آمده برای برقراری صلح در افغانستان را بی‌نظیر و تاریخی خوانده از دو طرف خواسته است که موانع و چالش‌ها را از پیش رو بردارند و به مذاکرات مستقیم روی آورند.

او تاکید کرده که اکنون تلاش‌ها برای رهایی زندانیان، آماده‌سازی هیأت مذاکره‌کننده، به حداقل رساندن خشونت‌ و رسیدگی به بحران ناشی از ویروس کرونا و جلب توجه کشورهای منطقه و جهان برای موفقیت روند صلح متمرکز است.

رییس شورای مصالحه افزوده که با توجه به متغیرهای مختلف داخلی، منطقه‌ای و جهانی، همه طرف‌ها اجماع دارند که بحران فعلی راه‌حل نظامی ندارد و پایان درگیری و کشتار نیازمند یک توافق سیاسی جامع و پایدار است.

عبدالله با اشاره به افزایش خشونت ها خاطرنشان کرده: «با صراحت می‌گویم که کشتار مردم افغانستان به‌ویژه زنان، جوانان و کودکان در میدان جنگ، روستاها، شهرها، مساجد و حتا شفاخانه‌‌ها، هیچ توجیه مذهبی و سیاسی ندارد. »

او با بیان اینکه افغانستان در شهر کابل و اقلیت کوچکی از نخبگان عمدتاً دولتی و سیاسی خلاصه نمی‌شود تصریح کرده که تلاش کرده از حلقه کوچک بیرون شده و با نگاه وسیع‌تر واقعیت‌های پیچیدۀ اجتماعی در شهرها و روستاها را درک کند.

رییس شورای مصالحه با بیان اینکه پروسۀ صلح با تلاش یک فرد و جناح به نتیجه نمی‌رسد و نیازمند اجماع و ارادۀ سیاسی، هماهنگی و عمل در عرصۀ کلان ملی است تصریح کرده که روند صلح با انعطاف‌پذیری و گذشت یک طرف منازعه به نتیجه نمی‌رسد، بلکه ضروری است که دوطرف خویشتن‌داری و انعطاف نشان دهند و افزایش خشونت در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را یک خبر مثبت نیست.

عبدالله در خصوص ترکیب شورای عالی مصالحه گفته است که این ترکیب ملی و همه‌شمول خواهد بود و در آن زنان، جوانان و جامعۀ مدنی نقش اثرگذار خواهند داشت و نیز تصمیم‌گیری در شورای مصالحه جمعی خواهد بود.

او در پیوند به دیدگاه طالبان دربارۀ جمهوریت همچنان افزوده که امیدوار است طالبان با اصل یک فرد یک رأی مخالفت نکنند و این اصل عمدۀ نظام جمهوری است و افغانستان در مذاکرات صلح هیچ پیش‌شرطی نمی‌گذارد.

آقای عبدالله روز گذشته با رییس جمهور غنی نیز دیدار و مورد روند رهایی زندانیان طالبان و اغاز گفتگو های بین الافغانی گفتگو کرده بود.

افزایش خشونت ها

عبدالله عبدالله در حالی افزایش خشونت ها در آستانه گفتگوهای صلح را خبر منفی می دانند که گروه طالبان از دوهفته بدینسو حملات شان بالای نیروهای دولتی در روستاها، ولسوالی ها و ولایت ها را نه تنها از سر گرفته اند بلکه افزایش داده اند. چنانچه روزانه دها تن از نیروهای دولتی در این حملات کشته می شوند.

پیش از این ریاست جمهوری نیز خواهان کاهش خشونت از سوی طالبان شده گفته بود که ادامه خشونت ها به روند صلح افغانستان آسیب می رساند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان