جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

فعالیت پنچ‌ماهه دهلیزهوایی؛ 20 پرواز و انتقال بیش از 1500 تُن میوه افغانستان به هند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که در طول پنج ماه فعالیت دهلیز هوایی افغانستان-هند، تاکنون بیش از 20 پرواز از این طریق صورت گرفته است که در هر پرواز حدود 40 تا 80 تُن میوه‌ی تازه افغانستان به دهلی نو انتقال داده شده است.

در این پروازها که از میدان‌های هوایی کابل و قندهار صورت گرفته تاکنون بیش از 1 هزار و 500 تن، میوه و سبزی افغانستان به بازارهای هند فرستاده شده است.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به‌ خبرنامه گفت: “پروازهای ما به هندوستان از طریق دهلیز هوایی، به خوبی جریان دارد و در حال حاضر بدون کدام مشکل می‌باشد. مارکیت خوبی برای میوه‌جات ما در هند وجود دارد و از سویی هم کشور هند برخورد خوبی با تاجران افغان دارد.”

با این وجود مقام‌های حکومت افغانستان تاکید دارند که این کشور صادرات خود را از این طریق به هند گسترش خواهند داد.

از سویی هم ایجاد برخی از سهولت‌ها توسط حکومت افغانستان برای بازرگانان این کشور سبب شده است که انتقالات از این مسیر برای این بازرگانان اقتصادی‌تر باشد. مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که با وضع سهولت‌هایی از سوی حکومت این کشور، صادرات از این مسیر برای بازرگانان افغانستان پرمنفعت می‌باشد.

سخنگوی اتاق تجارت وصنایع افغانستان افزود : “پیش از این انتقالات از طریق زمین خیلی مشکل تمام می‌شد و میوه‌ها به وقتش نمی‌رسید. در ابتدا از طریق این دهلیز هوایی نیز برای تاجران قیمت تمام می‌شد اما حکومت در این بخش با ما کمک کرد و اعانه داد.”

به گفته‌ی آقای پسرلی در حال حاضر بازرگانان افغان، فقط هزینه‌ی انتقال حدود 15 تُن میوه را می‌پردازند و هزینه باقی مانده آن به ‌دوش حکومت افغانستان است. میوه تازه، سبزی و نباتات طبی از جمله محصولات بازرگانی است که از طریق دهلیز هوایی افغانستان-هند انتقال داده شده است.

رفع مشکلات

دهلیز هوایی افغانستان-هند بعد از اولین انتقالات به‌ دلیل مشکلات فنی برای چند ماه متوقف شد. این توقف سبب شد که درصد زیادی از میوه‌های تازه بازرگانان افغان فاسد شده و زیان هنگفتی به آنان وارد شود.

مسوولان اتاق تجارت وصنایع افغانستان در حال حاضر اما تاکید می‌کنند که این مشکلات رفع شده و انتقال محصولات در زمان معین، صورت می‌گیرد.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به ‌خبرنامه گفت: “پیش از این مشکلات در مورد انتقالات وجود داشت چون مسوولیت انتقال را شرکت هوایی آریانا به عهده داشت و این شرکت با کمبود طیاره مواجه بود. اما در قرارداد تازه که با شرکت هوایی کام‌ایر امضا شده است، مشکلی در انتقالات وجود ندارد و میوه‌های تاجران به وقت معین به بازارهای هند انتقال داده می‌شود.”

به گفته معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، بازرگانان از ایجاد این دهلیز و سهولت‌هایی که برای آنان در نظر گرفته شده است، راضی هستند. این مقام اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر اگر بندر تورخم و اسپین بولدک نیز بسته شود، بازارهای افغانستان با مشکل خاصی دچار نخواهند شد.

با این وجود مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان این راه انتقالاتی را یک طرح موفق و اقتصادی می‌دانند و تاکید دارند که آنان به کمک حکومت این کشور در تلاش‌اند که این طرح انتقالاتی را با سایر کشورها نیز توسعه دهند.

آقای الکوزی گفت: ” قرار است ما با کشورهای سریلانکا، ترکیه و روسیه نیز در آینده نزدیک از طریق هوا صادرات داشته باشیم، این طرح تابحال نهایی نشده اما تلاش می‎کنیم که بتوانیم در زودترین فرصت با این کشورها نیز از طریق هوا انتقالات داشته باشیم.”

افزایش صادرات میوه

نهادهای بازرگانی افغانستان صادارت میوه این کشور را در سال جاری خورشیدی بیشتر از سال قبل می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که صادرات میوه تازه سال جاری خورشیدی، حدود 25 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: “ما از طریق هوا تنها به هند صادرات داشته‌ایم، اما از طریق زمین به کشورهای مختلف میوه صادر کرده‌ایم. تاکنون افغانستان بیش از 145هزار تُن میوه تازه را به کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی صادر کرده است.”

air-corridor2
به گفته مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان صادرات میوه‌ی تازه‌ی امسال این کشور تاکنون حدود 145 هزار تن بوده است

به گفته‏‏ی مقام‎های اتاق تجارت و صنایع افغانستان صادرات میوه افغانستان در سال گذشته‎‏ی خورشیدی حدود 148 هزار تن میوه بوده در حالی که صادرات میوه امسال افغانستان در سال جاری تنها در هفت ماه گذشته، حدود 145 هزار تُن بوده است.

دهلیز هوایی افغانستان-هند ماه جوزای سال جاری خورشیدی به‌گونه‌ی رسمی با حضور رییس‌جمهور افغانستان، بازرگانان این کشور و مقام‌های هندی گشایش یافت. نخستین هواپیمای حامل کالاهای بازرگانی افغانستان در این ماه، کابل را به ‌سوی هند ترک کرد.

صدیق الله مجددی، مسوول پروژه دهلیزهای هوایی افغانستان-هند گفته بود که گسترش مبادلات بازرگانی میان افغانستان و هند و برچیدن موانع انتقال کالاهای بازرگانی افغانستان از جمله اهداف این مسیر جدید است.

من‌پریت وهورا، سفیر هند در این برنامه که در فرودگاه حامد کرزی برگزار شده بود گفته بود که هدف از تأسیس این دهلیز هوایی توسعه‌ی مناسبات اقتصادی و تجارتی بین دو کشور است. او تاکید کرده بود که اموال از این طریق بدون چالش و با کمترین زمان انتقال داده خواهد شد.

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‏گوید: ” ما امسال در بخش میوه‌های تازه تولیدات خوبی داشته‌ایم، توقع می‌رود صادرات میوه ما تا آخر سال به بیش از 170 هزار تن برسد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان