جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دو درخواست متفاوت رهبران حکومت از سازمان ملل؛ وضع تحریم بر طالبان یا نشستن روی میز مذاکره؟

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

در گرماگرم قصه‌ی دنباله‌دار اما بی‌نتیجه صلح دولت افغانستان با طالبان و اندکی پس از نشست عمان، برخی از مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی افغان از «کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد» خواسته‌اند که گروه طالبان را به‌عنوان «گروه ترویستی» قلمداد کرده و نام ملا هبت‌الله، رهبر طالبان و سایر اعضای رهبری این گروه را شامل فهرست تحریم‌های سازمان ملل کند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان روز یک‌شنبه 7 عقرب، با غیرت عمروف، رییس و شماری از اعضای کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد در کابل دیدار کرده و علاوه بر درج نام رهبران طالبان در فهرست تحریم‌های این سازمان، از آقای عمروف خواسته که مکانیزم نظارتی کمیته تحریم‌های سازمان ملل نیز بهتر شود تا تحریم‌ها موثرتر باشد.

ریاست اجرایی افغانستان در خبرنامه‌ای نوشته است که رییس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته که برای جلوگیری از تهدیدهای امنیتی و آوردن صلح در کنار افغانستان است و درباره تقاضای حکومت افغانستان اقدام‌هایی را انجام خواهد داد.

رییس اجرایی افغانستان در دیدار با رییس کمیته تحریم‌های سازمان ملل خواهان وضع تحریم بر طالبان شده است

علاوه بر رییس اجرایی افغانستان، طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در دیدار جداگانه با غیرت عمروف از کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحده خواسته که گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان و کشورهای حامی آن‌ها را در فهرست تحریم‌های خود قرار بدهد.

سال گذشته نیز مقام‌های افغان اعلام کرده بودند که برای درج نام ملا هبت‌الله در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد سرگرم جمع‌آوری معلومات‌اند. تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در آن زمان گفته بود که این اقدام شامل حال مجموعه‌ای دیگر از رهبران گروه طالبان نیز می‌شود.

یک روز پس از این نشست‌ها رییس‌جمهور افغانستان اما موضع دیگری گرفته است. محمد اشرف غنی در دیدار با رییس کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد گفته است که مذاکرات صلح حکومت افغانستان در دو بعد، مذاکرات با پاکستان و مذاکرات با طالبان، متمرکز است و حکومت این کشور همیشه دروازه مذاکرات صلح  را باز گذاشته است.

آقای غنی بعد از ظهر روز دوشنبه(8 عقرب) در دیدار با آقای عمروف گفته است: «بُعد دیگر صلح حکومت افغانستان با طالبان است که از طریق مذاکرات بین‌الافغانی انجام می‌پذیرد. در گذشته مذاکرات بین‌الافغانی نتیجه بخش بوده است. طالبان باید عملکردهای هراس‌افگنانه‌ی شان را پایان دهند، زیرا عملکردهای آنان باعث فعالیت سایر گروه‌های تروریستی نیز می‌شود.»

رییس‌جمهور افغانستان از سازمان ملل خواسته که به‌خاطر شناسایی سرچشمه‌های تمویل و تجهیز تروریزم کار مشترک صورت بگیرد و برای خشکاندن منابع تمویل تروریزم به ‌شمول مواد مخدر گام‌های عملی برداشته شود.

رییس جمهور افغانستان در دیدار با رییس کمیته تحریم‌های سازمان ملل به گفت و گو با طالبان تاکید کرده است

اندکی پیش از این ملاقات، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش در «بنیاد بین‌المللی ویویک اناندا» در هند گفته بود که کشورش خواهان گفت‌وگوی بین‌الافغانی با گروه طالبان است و دولت افغانستان نیز اراده سیاسی و ظرفیت گفت‌وگو را دارا می‌باشد.

آقای غنی گفته بود که مشکل افغانستان دو بعد دارد، صلح داخلی که رویکرد دولت افغانستان به صلح یک رویکرد داخلی است که به رهبری حکومت افغانستان باشد و بعد دیگر صلح با پاکستان است. زیرا افغانستان از پاکستان می‌خواهد که در برابر طالبان فشار وارد کند نه اینکه کنترل صلح با طالبان را به‌ دست گیرد.

این درخواست مقامات افغان درحالی مطرح می‌شود که ششمین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه صلح افغانستان در اواخیر ماه میزان سال جاری در مسقط، پایتخت عمان، با تاکید بر اجرایی‌شدن تعهدات قبلی پاکستان و نقشه راهی که برای گفت‌وگوهای صلح ترسیم شده بود، برگزار شد.

مسأله داخلی

دولت افغانستان صلح با طالبان را یک مسأله داخلی میان افغان‌ها می‌خواند و به این باور است که صلح با این گروه باید از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صورت بگیرد.

اکرم خپلواک، مشاور ارشد رییس‌جمهور افغانستان در امور سیاسی و رییس دارالانشای شورای عالی صلح به این باور است که اول باید دولت افغانستان با طالبان روی میز مذاکره بنشیند تا یک راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور پیدا کنند.

Akram khpalwak
اکرم خپلواک، مشاور ارشد رییس‌جمهور افغانستان در امور سیاسی و رییس دبیرخانه شورای عالی صلح

آقای خپلواک در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون خصوصی یک گفته که در مورد مذاکرات بین‌الافغانی معتقد به این است که افغانستان نمی‌خواهد که پاکستان طالبان را روی میز مذاکره حاضر کند بلکه از پاکستان می‌خواهد که در آوردن طالبان روی میز مذاکره همکاری کرده و مانع ایجاد نکند.

او افزده که افغانستان به طالبان می‌گوید هرچه دارند با خود به میز مذاکره بیاورند و آن ‌را با مردم افغانستان شریک بسازند.. به گفته او حکومت افغانستان از طالبان می‌خواهد تا شرایط و پیشنهادهایی که می‌تواند منجر به برقراری صلح شود را نیز مطرح کنند.

پاسخ طالبان

اصرار دولت افغانستان برای برقراری صلح و ختم جنگ، حضور در نشست‌های منطقه‌ای و چند جانبه در راستای صلح این کشور چیزی جز جنگ‌های بیشتر برای افغانستان به ارمغان نیاورده است. تنها یک روز پس از نشست عمان در مورد صلح افغانستان، طالبان چندین حمله مرگبار تروریستی را بر پایگاه‌های نظامی و مراکز دولتی انجام دادند. به باور بسیاری از آگاهان، حملات هدفمند طالبان، یک روز پس از نشست عمان در واقع پاسخی واضع به پیام صلح‌خواهی افغانستان بود و نشان داد که شورشیان طالب حاضر به صلح نیستند.

علاوه بر این پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی که در آن فشار بیشتر بر طالبان و پاکستان مطرح گردیده، طالبان اعلام کردند که در برابر این استراتژی خواهند جنگید.

افغانستان ادعا دارد که طالبان در یک جنگ نیابتی با نیروهای نظامی افغان می‌جنگند و افزون بر این، پاکستان پشت ناامنی‌ها در این کشور دست دارد؛ ادعایی که پاکستان همواره آن ‌را رد کرده است.

taliban
تا به حال پاسخ طالبان به صلح خواهی افغانستان، جنگ بوده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا نیز در هنگام اعلام استراتژی جدیدش به پاکستان هشدار داد که به بازی دوگانه‌اش پایان بدهد زیرا وجود پناهگاه‌های امن تروریستان در خاک پاکستان برای امریکا دیگر قابل تحمل نیست.

پس از آن فشارها بر پاکستان افزایش یافت و رهبران حکومت افغانستان نیز گفتند که پاکستان در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته و باید از فرصت پیش آمده استفاده مثبت کرده و برعلیه طالبان اقدام کند.

یک هفته پیش سازمان استخبارات مرکزی امریکا یا سی‌آی‌ای اعلام کرد که شماری از افسران شبه نظامی و قراردادی‌هایش را برای هدف قرار دادن طالبان به افغانستان می‌فرستد. این تکنیک شامل ارسال تیم‌های کوچک از افسران با تجربه است که در کنار نظامیان افغان برای هدف قراردادن رهبران طالبان فعالیت خواهند کرد.

ناممکن

درحالی که درخواست برای صلح و همزمان با آن افزایش فشارهای نظامی و سیاسی بر گروه طالبان وجود دارد، پاکستانی‌ها اما به این باور‌اند که کاربرد این شیوه به ختم جنگ افغانستان یا کشاندن طالبان به میز مذاکره کمکی نمی‌کند.

روزنامه دیلی تایمز پاکستان به نقل از مقامات این کشور نوشته که هدف قرار دادن رهبران طالبان منجر به گسترش خشونت در افغانستان جنگ‌زده شده و فرصت‌های مصالحه با این گروه را از بین می‌برد.

tillerson
رسانه‌های پاکستانی گفته‌‌اند که تیلرسون از پاکستان خواسته است تا بر طالبان فشار بیشتری وارد کند

این روزنامه به نقل از یک مقام پاکستانی که در دیدار ریکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا با مقام‌های پاکستانی حضور داشته، نوشته: «ما اصرار داشتیم که از بین بردن رهبران طالبان یک امر غیر واقعی است. چگونه ممکن است که هم آن‌ها را بکشید و هم انتظار داشته باشید که با شما روی میز مذاکره حاضر شوند.»

این درحالی است که ریکس تیلرسون در سفرش به پاکستان از مقامات نظامی و سیاسی آن کشور خواسته که بر طالبان فشار بیاورند تا به میز مذاکره حاضر شوند و یا در صورت حاضر نبودن این گروه برای صلح، علیه‌شان اقدام کنند.

تضادها

دو درخواست همزمان، یکی صلح با طالبان و دیگری درج نام رهبران این گروه در فهرست تحریم‌های سازمان ملل به باور بسیاری‌ها نشان‌گر تفاوت دیدگاه در سطح رهبری حکومت افغانستان است. به این معنا که رییس جمهور این کشور خواهان صلح از طریق مذاکره بین‌الافغانی است ولی رییس اجرایی حکومت این کشور خواهان وضع تحریم.

اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید در حکومت دیدگاه واحد در مورد جنگ و صلح وجود دارد. دروازه صلح برای طالبانی که از جنگ دست بر می‌دارند و قانون اساسی افغانستان را می‌پذیرند باز است اما حکومت افغانستان در برابر گروه‌هایی که دست به جنایت زده و در خدمت برخی کشورهای منطقه قرار می‌گیرند،  فشارها را افزایش خواهد داد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت: «دیدگاه ما، شورای عالی صلح، رهبری حکومت، رییس‌جمهور و رییس اجراییه واحد است. هر گروه تروریستی که دست به جنایت و کشتار مردم بزند، ما در برابر آنان ایستاده و سرکوب می‌کنیم. اما هر گروهی که برای گفت‌وگو آماده باشد ما حاضر به گفت‌وگو هستیم.»

حکومت افغانستان در قبال گروه‌هایی که از جنگ دست بر نمی‌دارند، از هر ابزاری از قبیل تحریم، تعزیر و خشکاندن منابع تمویل آنان استفاده می‌کند. این کشور به این باور است که افغانستان شروع کننده جنگ نیست و طرفدار جنگ نیز نمی‌باشد. افغانستان مدعی است که جنگ جاری در این کشور تحمیل شده است و از سوی استخبارات کشورهای منطقه تمویل و رهبری می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان