جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

فاجعه اقتصادی؛ فاسد شدن 50 درصد میوه تازه افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بیش از 50 درصد میوه‌های تازه افغانستان به دلیل نبود راه‌های مناسب برای صادرات و کمبود سردخانه‌ها در داخل این کشور، فاسد شده است.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که بازرگانان افغان برای ترانزیت میوه‌های تازه‌شان به خارج از این کشور با چالش‌های فراوانی روبرو اند. او تاکید کرد که دهلیزهوایی افغانستان-هند که در ماه جوازی سال جاری خورشیدی آغاز به کار کرد، در حال حاضر به‌دلیل مشکلات فنی، متوقف شده است.

اقای پسرلی گفت که “در مزارشریف، قندز، نیمروز، فراه، لغمان، ننگرهار، کنر و سایر ولایت‌های دیگر میوه‌های تازه به ثمر رسیده اما برای این میوه‌ها نه راه مناسب برای صادر کردن در خارج از کشور را دارد و نه سردخانه‌ی برای نگهداری در داخل کشور.”

با این وجود نهادهای بازرگانی می‌گویند که کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان و ایران از این وضعیت افغانستان سود برده و میوه افغانستان را به نازلترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند در صورتی که راه‌حل مناسبی برای صادرات میوه تازه افغانستان صورت نگیرد، میوه‌های این کشور فاسد خواهد شد.

fruits2
بازرگانان افغان برای ترانزیت میوه‌های تازه‌شان به خارج از این کشور با چالش‌های فراوانی روبرو اند

آقای پسرلی گفت که ” پاکستان و ایران چون می‌فهمند که افغانستان راه جز این دوکشور برای انتقال میوه‌های تازه شان ندارد، از این وضعیت افغانستان استفاده کرده و میوه‌های تازه این کشور را به قیمتی می‌خرد که هیچ نفعی برای تاجر افغان باقی نمی‌ماند. “

از سوی هم روز سه‌شنبه این هفته آتش‌سوزی در مارکیت میوه کابل صورت گرفت که به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان در آن بیش از 15 مغازه میوه سوخت و بازرگانان افغان حدود 10میلیون افغانی متضرر شدند.

چالش‌بهای ترانزیتی

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان ‌از وجود مشکلات فنی در دهلیز تازه‌تاسیس هواپیمایی افغانستان و هند خبر می‌دهند. آنان تاکید دارند که مقداری از میوه‌های که از دو هفته به این‌سو از سوی بازرگانان افغان آماده انتقال گردیده، اما اقدامی در راستای صادرات آن به هند صورت نگرفته است.

آذرخش حافظی، رییس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان پیش از این به خبرنامه گفته بود که “قرار بود که در دوهفته گذشته میوه‌های تازه بازرگانان افغان از میدان‌های هوایی قندهار، هرات و کابل به هند انتقال داده شود، اما حالا دو هفته از وقت انتقال آن می‌گذرد و هنوز هیچ پروازی صورت نگرفته است. بازرگان ما از دو هفته پیش میوه‌های تازه‌شان‌را در نزدیکی این میدان‌های هوایی انتقال داده‌اند و این میوه‌ها در حال خراب شدن است.”

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی، رییس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

از سوی هم برخی از بازرگانان افغان نگرانی شان را نسبت به خطر فاسد شدن میوه‌های تازه‌شان ابراز کرده و گفته اند که آنان بر اساس برنامه که حکومت افغانستان برای انتقال این میوه‌ها به هند اعلام کرده بود، محصولات زراعتی‌شان را در نزدیکی برخی از فرودگاه‌ها انتقال داده و با وجود گرمای موجود، محصولات شان در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

برخی از مسوولان اتاق تجارت و صنایع این کشور، حکومت افغانستان را به عوام‌فریبی متهم می‌کنند و می‌گویند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمادگی عملی برای تداوم این طرح ندارد.

آذرخش حافظی در زمره این افراد است. او که مسوول روابط بین المللی اتاق تجارت است گفت که “انتقالات از طریق دهلیز هوایی به هند با مشکلات جدی تخنیکی مواجه است. میدان‌های هوایی ما، آمادگی تخلیه و بارگیری میوه‌جات تازه و محصولات که مانند میوه در وقت کم خراب می‌شود، را ندارد. این خط هوایی به‌صورت سمبولیک آغاز شده، اما هنوز هیچ‌چیز به صورت عملی وجود ندارد، نه سیستم گمرکات هنوز درک دارد، نه ماشین‌های اسکن دارد که این بسته بندی‌ها را بررسی کند و نه …”

با گزارش‌های توقف انتقالات از طریق مسیر هوایی کابل-دهلی، برخی از بازرگانان افغان اراده حکومت افغانستان را در باره اجرای موفقانه و تداوم انتقال اموال بازرگانی از این مسیرهای ترانزیتی را زیر سوال می‌برند.

air-cargo-india1
آقای حافظی می‌گوید انتقالات از طریق دهلیز هوایی به هند با مشکلات جدی تخنیکی مواجه است

خوشبینی ریاست جمهوری

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با خوشبینی تمام این دهلیز را طرح جدید دانسته و آن را در راستای ایجاد تسهیلات بیشتر برای بازرگانان افغان می‌گوید. یکی از سخنگویان رییس جمهور افغانستان تاکید دارد که نهادهای مرتبط دولت افغانستان مکلف به ایجاد این تسهیلات برای انتقال میوه‌های تازه از طریق دهلیز هوایی به هند می‌باشد.

شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پیش از این به خبرنامه گفته بود که “هدف از ایجاد دهلیز هوایی افغانستان-هند این است که ما سهولت‌های ترانزیتی را برای بازرگانان افغانستان ایجاد کنیم و نگذاریم که بازرگانان ما متکی به یک کشور خاص باشد. ما انتظار داریم که مطابق برنامه که در نظر گرفته شده است از میدان‌های هوایی مزارشریف، قندهار، هرات و کابل انتقالات صورت بگیرد و نهادهای دولتی موظف است که تمام سهولت‌ها را در این قسمت فراهم کنند.”

آقای مرتضوی تاکید کرد که به نسبت مشکلات فنی در هواپیمای شرکت هوایی آریانا پیش آمده بود، انتقالات از طریق هوا به تعویق افتاده بود. او می‌گوید که در حال حاضر این مشکلات حل شده و قرار است در روزهای نزدیک یک هواپیما از فرودگاه کابل در حدود 60 تُن اموال بازرگانی تاجران افغان را به هند انتقال دهد. به گفته‌ی این سخنگوی حکومت افغانستان بیشتر این اموال شامل میوه‌های تازه و سبزی می‌شود.

murtazavi
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

کاهش صادرات میوه

نهادهای بازرگانی افغانستان می‌گویند که بازرگانان افغان به امید شروع فعالیت‌های دهلیزهای هوایی از افغانستان به هند، هنوز از راه زمینی ترانزیت قابل توجهی نداشته اند.

بر اساس گفته‌های مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکنون، تنها ۶۰ تُن میوه و سبزی به ارزش ۵ میلیون دالر از طریق اولین پرواز به هند انتقال داده شده است. مقام‌های افغان در جریان بازگشایی این مسیر هواپیمایی به بازرگانان افغان وعده داد بودند که با فرا رسیدن حاصلات میوه، پروازها از این طریق افزایش خواهد یافت.

اما اکنون آذرخش حافظی، رییس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که فصل حاصلات میوه در حال پایان است و بازرگانان افغان از این طریق، تنها ۴۰ تا ۶۰ تُن میوه صادر کرده اند. آقای حافظی تاکید کرد که ” 40 تا ۶۰ تُن میوه فیصدی خیلی کمی است در حالی که ما سال گذشته با شرایط دشواری که داشتیم، از طریق ترانزیت زمینی حدود ۱۴۱هزار تن میوه تازه را به کشورهای مختلف صادرات داشتیم.”

fruits
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بازرگانان افغان تا کنون تنها 60 تن میوه و سبزی با ارزش 5 میلیون دالر از طریق اولین پرواز به هند انتقال داده اند

آغاز به کار

دهلیزهوایی افغانستان-هند ماه جوزای سال جاری خورشیدی به‌گونه‌ی رسمی با حضور رییس جمهوری افغانستان، بازرگانان این کشور و مقام‌های هندی گشایش یافت. نخستین هواپیمای حامل کالاهای بازرگانی افغانستان در این ماه، کابل را به ‌سوی هند ترک کرد.

صدیق الله مجددی، مسوول پروژه دهلیزهای هوایی افغانستان-هند گفته بود که گسترش مبادلات بازرگانی میان افغانستان و هند و برچیدن موانع انتقال کالاهای بازرگانی افغانستان از جمله اهداف این مسیر جدید است.

من‌پریت وهورا، سفیر هند در این برنامه که در فرودگاه حامد کرزی برگزار شده بود گفته بود که هدف از تأسیس این دهلیز هوایی توسعه‌ی مناسبات اقتصادی و تجارتی بین دو کشور است. او تاکید کرده بود که اموال از این طریق بدون چالش و با کمترین زمان انتقال داده خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان