جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

24 ساعت در افغانستان؛ از کشته شدن رییس شورای علمای پروان تا از بین رفتن 71 تروریست

24 ساعت در افغانستان؛ از کشته شدن رییس شورای علمای پروان تا از بین رفتن 71 تروریست
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های محلی ولایت پروان گفته اند که در نتیجه انفجاری در این ولایت در یک مدرسه صبح امروز، مولوی عبدالرحیم حنفی، رییس شورای علمای پروان کشته و 8 دانش آموز دیگر زخمی شده اند.

این انفجار در داخل مدرسه دارالعلوم مرکزی، در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در شمال کابل رخ داده است.

مقام های محلی پروان می گویند که مواد انفجاری در زیر تُشک رییس شورای علمای این ولایت در داخل مدرسه دارالعلوم جاسازی شده بود. این انفجار هنگامی که دانش آموزان سرگرم آموزش  بود صورت گرفته است.

در این رویداد عبدالرحیم حنفی، رییس شورای علمای پروان از استادان این دارالعلوم کشته و 8 دانش آموز دیگر زخمی شده اند، وضعیت یکی از دانش آموزان وخیم گزارش شده اند.

ولایت پروان یکی از ولایت های امن افغانستان گزارش می شود که برای نخستین بار وقوع این انفجار باشندگان این ولایت را شوکه کرده است. در این مدرسه دانش آموزان، قرآن کریم و اصول دین را می آموزند.

عبدالرحیم حنفی، رییس شورای علمای پروان
عبدالرحیم حنفی، رییس شورای علمای پروان

هنوز فرد یا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان، در اعلامیه‎های این رویداد را محکوم کرده و گفته اند که تروریستان بار دیگر دست به جنایت زده اند.

5 درصد

هم‏زمان با این، شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی گفته است که دولت افغانستان از آغاز سال جاری میلادی کنترول خود را بر 5 درصد دیگر خاک این کشور از دست داده است.

به باور الجزیره، طالبان از آغاز عملیات بهاری “منصوری” خود تا کنون چند شهرستان و روستا قلعه زال را تصرف کرده اند و این گروه بر منطقه نسبتا وسیعی در جنوب لشکرگاه حکمرانی می کند.

بر بنیاد این گزارش، بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی و سرنگونی رژیم طالبان، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 طالبان مجددا توانسته قدرت خود را بازیابی کند و علیه نیروهای این کشور وارد جنگ شوند.

taliban in ghazni
مقام‌های وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 71 تروریست در یک شبانه روز گذشته در ولایت‌های مختلف این کشور خبر داده اند

اما وزارت داخله افغانستان با رد این خبر، گفته است که نیروهای امنیتی این کشور در حال جنگ با شورشیان قرار دارند.

با این حال “حشمت مصلح” کارشناس مسایل سیاسی الجزیره نیز در این رابطه گفته است که دولت افغانستان واقعیت ها را نمی بیند. طالبان در حال حاضر در مناطقی از جنوب افغانستان حضور دارند که قبلن در آنجا نبوده است و واقعیت این است که دولت افغانستان در حال از دست دادن مناطق خود است.

شورشیان طالب

با این حال، مقام‌های وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 71 تروریست در یک شبانه روز گذشته در ولایت های مختلف این کشور خبر داده اند.

مقام های وزارت دفاع افغانستان گفته اند که در نتیجه عملیات نظامیان افغان در ولایت های ننگرهار، قندوز، فاریاب، تخار، بدخشان، کاپیسا، غزنی، میدان وردک، لوگر، قندهار، ارزگان، هرات و هلمند 71 تروریست کشته و و 35 تن دیگر زخمی شده اند.

جنگجویان طالب هدف حمله نیروهای امینتی افغان قرار گرفته که در نتیجه 15 تن در پکتیا، 19 تن در قندوز و 8 تن دیگر در ولایت غزنی توسط نیروهای امنیتی این کشتور کشته شده اند.

نیروهای امنیتی افغان 8 فرد وابسته به گروه طالبان را در سرپل و 6 تن دیگر را در بدخشان از بین برده اند
نیروهای امنیتی افغان 8 فرد وابسته به گروه طالبان را در سرپل و 6 تن دیگر را در بدخشان از بین برده اند

وزرات دفاع افغانستان هم‎چنین، از کشته شدن 4 جنگجوی طالب در ولایت ارزگان خبر داده است.

شاهراه خان آباد-قندوز

هم‌زمان با این تحولات، وزارت داخله افغانستان نیز از کشته و زخمی شدن 34 تروریست در ولایت قندوز خبر داده است.

وزارت داخله افغانستان گفته است که در عملیات بازپس گیری شاهراه قندوز – خان آباد شب گذشته 19 تروریست کشته و 13 تن دیگر زخمی شده اند

مسیر خان آباد- قندوز در جریان حملات اخیر طالبان ماین گذاری شده بود و عبور و مرور میان پایگاه های ارتش افغانستان را مسدوددساخته بود. اما وزارت داخله این کشور از وصل شدن تعدادی از این پایگاه ها خبر داده و گفته اند که عملیات خنثی سازی ماین ها جریان دارد.

هم‌چنین، مقام های این وزرات از بازشدن این مسیر به زودی به روی ترافیک خبر داده اند.

با این حال، دفتر مطبوعاتی فرماندهی پولیس ننگرهار از کشته شدن 6 جنگجوی طالب در این ولایت خبر می دهد.

وزارت داخله افغانستان از کشف انبار اسلحه و مهمات در ولایت غزنی خبر داده است
وزارت داخله افغانستان از کشف انبار اسلحه و مهمات در ولایت غزنی خبر داده است

غزنی

در یک خبر دیگر، وزارت داخله افغانستان از کشف انبار اسلحه و مهمات در ولایت غزنی خبر داده است.

بر اساس اعلامیه این وزارت نیروهای امنیتی افغان در نتیجه یک عملیاتی در شهرستان اجرستان غزنی انباری از اسلحه و مهمات را از داخل یک مسجد کشف و خثی کرده است.

در این عملیات مقداری از مهمات به دست نیروهای افغان قرار گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان