جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

رقابت بر سر واشنگتن؛ آیا کابل در دوستی با آمریکا بر اسلام آباد پیشی خواهد گرفت؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوی آمریکا، شب گذشته (جمعه، 12هم ماه قوس) با رییس‌جمهور غنی، تماس تلفنی داشته است.

در بیانیه‌ای که از جانب تیم مطبوعاتی ترامپ منتشر شده، آمده است که دو طرف در باره تهدیدات جدی تروریزم که هردو کشور با آن مواجه هستند، صحبت کردند و وعده همکاری‌های نزدیک برای برخورد با این تهدیدات را به یک‌دیگر دادند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز دقایقی قبل در اعلامیه‌ای، گفت‌وگوی ترامپ و آقای غنی را تایید می‌کند. در اعلامیه‌ای ارگ آمده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شب گذشته با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا گفتگوی تیلفونی نمود.

ترامپ پیش از این با نواز شریف نیز صحبت تلفنی داشته است
ترامپ به رییس جمهور غنی گفته است که او آماده است تا مردم افغانستان و دولت این کشور را برای استفاده موثر در عرصه‌ای استفاده از منابع طبیعی افغانستان، کمک کند

در ادامه آمده است که رئیس جمهور به ترامپ گفته است که “رابطه میان افغانستان و ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع مشترک استراتژیک دو ملت استوار بوده و انتظار می رود که این رابطه در دورۀ ریاست جمهوری شما بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.”

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از زبان دونالد ترامپ، نیز نگاشته است که ” منابع طبیعی افغانستان قابل ملاحظه می باشد و اداره وی آماده است که مردم و دولت افغانستان را برای استفاده مؤثر در این عرصه کمک کند.”

در ادامه ترامپ گفته است که “افغانستان پتانسیل مناسب در انکشاف اقتصادی داشته و منابع طبیعی اش می تواند از عناصر کلیدی این امر محسوب گردد.”

رییس جمهور غنی
ترامپ برعلاوه رییس جمهور غنی با نخست وزیر سنگاپور نیز صحبت داشته است

این نخستین گفت‌وگوی آقای غنی و رییس جمهور منتخب آمریکا، پس از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات ماه گذشته‌ی ایالات متحده بوده است.

دونالد ترامپ در این روز با «لی هسین لونگ»، نخست وزیر سنگارپور نیز گفت‌وشنود تلفنی داشته است.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رییس‌جمهور افغانستان در شرایطی صورت می‌گیرد که دستگاه دیپلوماسی و حکومت افغانستان، به شدت از سردی روابط میان رییس‌جمهور این کشور و پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مورد انتقاد بوده است.

گفت‌وگوی ترامپ و نواز شریف

پیش از این، روز چهار شبنه هفته‌ی گذشته (31م ماه نوامبر) دونالد ترامپ با نخست وزیر پاکستان نیز تماس تیلیفونی برقرار کرده بود.

ترامپ پیش از رییس جمهور افغانستان با نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته است
ترامپ پیش از رییس جمهور افغانستان با نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته است

بر اساس متنی که دولت پاکستان از جریان گفت‌وگوی این دو مقام ارشد، منتشر کرده‌بود؛ گفت‌وگوی آنان را طولانی و صمیمی عنوان کرده بود.

بی بی سی نگاشته است که؛ در بخشی از این بیانیه‎ای که پاکستان به نقل از آقای ترامپ منتشر کرده نوشته است: “شما اعتبار بسیار خوبی دارید. شما آدم فوق‌العاده‌ای هستید. پاکستان کشور محشری است، در کشور شما فرصت‎های بسیار زیادی هست و مردم آن از باهوشترین انسان‎ها هستند.”

از آنجایی که تنها متن مکالمه بین این دو مقام ارشد منتشر شده است، نمی‎توان حدس زد که این نقل قول‎ها تا چه حد مستقیم هستند.

در جای دیگر این متن آمده است: “لطفا پیام مرا به مردم پاکستان برسانید. آنها انسان‌های شگفت‌انگیزی هستند و هر پاکستانی که من شناخته‎ام منحصر به فرد بوده است.”

https://www.youtube.com/watch?v=4_DzrhH83m8

یک ساعت پس از پایان این مکالمه، دفتر آقای ترامپ نیز با انتشار بیانیه‎ای مختصر این گفت‌وگو را “سازنده” توصیف کرد و نوشت که این دو، در باره آن‌که آمریکا و پاکستان چگونه می‌توانند برای “تحکیم روابط” در آینده همکاری کنند، صحبت کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: “رئیس جمهور منتخب آمریکا نسبت به ایجاد روابط شخصی و بادوام با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان ابراز علاقه کرد.”

گفت‌وگوی این دو مقام در شرایطی سر خط رسانه‌های جهان شد، که آقای ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی چندین بار با اصطلاح «پاکستان دوست ما نیست»، این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌ و به نحوی حامی تروریزم خوانده بود.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/144148110799675392?ref_src=twsrc%5Etfw

ضعف سیاست خارجی افغانستان

افغانستان پس از حادثه‌ی 11 سبتامبر، در دوران ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» و در دو دور ریاست جمهوری «باراک اوباما» نقطه‌ی عطفی در سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رفت. حالا با پیروزی آقای ترامپ و واکنش‌های تند او در دوران کارزارهای انتخاباتی اش نسبت به پاکستان، پیش‌بینی می‌شد تا دکترین سیاست خارجی افغانستان، از این فرصت طلایی، بهترین استفاده را ببرد و این کشور را بیش‌تر از پیش منزوی بسازد.

اما استفاده مکرر از صفات تجلیل‌آمیز در متنی که دولت پاکستان و تیم مطبوعاتی آقای ترامپ از گفت‌وگوی نخست وزیر آن کشور و پیروز انتخابات آمریکا منتشر کرده، بیشتر از هر چیزی توجه رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی را به خود جلب کرده و یک روز تمام، سرخط رسانه‌های جهان بود.

گفت‌وگوی ترامپ و شریف و نواقص که در اعلامیه‌های آنان آمده است
گفت‌وگوی ترامپ و شریف و نواقص که در اعلامیه‌های آنان آمده است

باورها این است که صحبت مقامات پاکستانی با تیم ترامپ در تغییر ذهنیت او نسبت به پاکستان، کارساز بوده است.

کارشناسان اما به این باور اند که دکترین سیاست خارجی و سیاست خارجی منسجم و متمرکز پاکستان همواره در بازی‌های بزرگ بین‌المللی، یک قدم از افغانستان پیش‌تر بوده است و جلب اعتماد ترامپ و تغییر ذهنیت او نسبت به پاکستان، بیان‌گر دقت و تمرکز این کشور در حوزه سیاست خارجی و لابی‌گری‌های سیاسی است.

آقای غنی اما از نخستین سران کشورها بود که اندکی پس از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات امسال آمریکا، به او تبریک گفت.

https://twitter.com/ARG_AFG/status/796286493593653248

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان