جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

حمله تروریستی کابل؛ 60 کشته و زخمی در حمله برعزاداران عاشورا در کابل

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

وزارت داخله افغانستان اعلام داشته که بر اثر حمله تروریستی شب گذشته به عزاداران در زیارت سخی شهر کابل 16 تن شهید شده و بیش از 50 تن مجروح شده اند. اگر چه بیم از افزایش این آمارها می رود.

مراسم عزاداری شب عاشورا در زیارت سخی شهر کابل شب گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفت. حوالی ساعت 7:30 شب گذشته مردمی که برای گرامیداشت از شب عاشورا گرد هم آمده بودند مورد حمله تروریستی فرد مسلح قرار گرفتند.

شاهدان عینی گفته اند تروریست مسلح با ورود به این محل به سوی مردان، زنان و کودکانی در داخل این زیارت و حویلی آن بودند اقدام به تیر اندازی کرده است.

عکس هایی که از این حمله در صفحات اجتماعی منتشر شده، تکان دهنده است. در بین این شهدا کودکان نیز دیده می شوند.

1
زیارت سخی در غرب کابل جایی که شب گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفت

مردی با چشمانی اشکبار دختر کوچکش را که غرق در خون است در بغل گرفته است. زنی هم بالای پیکر مردی که به زمین افتاده نشسته و در حال گریه است. دیوارهای زیارت پر خون است و آثار گلوله در جای جای آن به خوبی دیده می شود.

درگیری میان مهاجم تروریست و نیروهای امنیتی تا ساعاتی بعد ادامه داشت تا در نهایت از پای در آمد.

حمله تروریستی دوم

تنها ساعتی پس از حمله به عزاداران در زیارت سخی، گزارش شد که حمله ای دیگر در منطقه کارته چهار کابل در مسجد چهار یار صورت گرفته است.

تا نیمه های شب از این محل نیز صدای تیراندازی شدید به گوش می رسید.

صدیق صدیقی در صفحه کاربری فیس بوک خود نوشته بود که نیروهای امنیتی برای نابودی تروریستانی که به این مسجد حمله کرده اند به محل رفته اند.

نیروهای امنیتی توانستند فرد مهاجم را از پای در آورند.

8
در حمله تروریستی کابل بیش از 60 تن کشته و زخمی شده اند

 

شب گذشته پس از حمله تروریستی در منطقه کارته سخی، مردم برای تامین امنیت و جلوگیری از حملات دیگر در کنار نیروهای پلیس، در اطراف مساجد شهر کابل ایستاده و اقدام به تلاشی افرادی می کردند که وارد مساجد می شدند.

تهدیدهای امنیتی

هفته گذشته گارنیزیون کابل و وزارت حج با انتشار بیانیه ای مشترک، نسبت به امکان حملات تروریستی به عزاداران هشدار داده  و از عزاداران خواسته بودند تا از تجمع در خیابان ها خودداری کنند. آنان از احتمال حملات تروریستی در این روزها خبر داده بودند.

در بیانیه گارنیزیون کابل آمده بود که”به منظور جلوگیری از حوادث امنیتی، مراسم عزاداری در داخل مساجد و حسینیه ها صورت گرفته و از عبور و مرور دسته جات سینه زنی و راهپیمایی های خیابانی جلوگیری شود.”

با وجود این که نهادهای امنیتی افغانستان نسبت به احتمال حمله های تروریستی به مراسم های عزاداری هشدار داده بودند اما باز هم تروریستان توانستند با حمله های دیشب و تیراندازی به غیر نظامیان، نگرانی هایی را در جامعه افغانستان ایجاد کنند. نگرانی از حملات تروریستی هدفمند که به صورت مشخص تر، اهدافی در سطح کلان را نشانه گرفته اند. “دامن زدن به اختلاف مذهبی میان مردم افغانستان”

10
پیش از این نهادهای امنیتی نسبت به احتمال وقوع حمله تروریستی بر مراسم عزاداری شیعیان هشدار داده بودند

ارگ ریاست جمهوری شب گذشته با انتشار بیانیه ای حملات تروریستی به عزاداران را محکوم کرد.

در قسمتی از این اعلامیه آمده است “این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان (تروریستان) با وحدت میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان می باشد. پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملا مسالمت آمیز به سر برده و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند.”

دشمنی با وحدت و همدلی پیروان مذاهب

رییس جمهور اشرف غنی امروز با حضور در یکی از مساجد شهر کابل حملات شب گذشته را حملات تروریستی و جنایت بشری خواند و گفت که این اقدام “نشانه آشکار دشمنی با وحدت و همدلی پیروان مذاهب در افغانستان است.”

رییس جمهور افغانستان شرایط این کشور را بسیار حساس دانست که دشمنان برای برهم زدن فضای مسالمت آمیزی که میان مردم وجود دارد در کمین نشسته اند.

9
رییس جمهور افغانستان نیز با اشتراک در مراسم عاشورای امروز حمله تروریستی شب گذشته را جنایت بشری خواند

محمد اشرف غنی با اشاره به وحدت شیعه و سنی در کشورش گفت که “دشمنان برای ناکام ساختن ما به راه های مختلف متوسل می شوند تا با ایجاد شکاف میان مردم  فضای وحدت، همدلی و مدارای موجود در جامعه را خدشه دار سازند.”

رییس جمهور افغانستان از علمای شیعه و سنی خواست که در خنثی ساختن “حرکات تفرقه افکنانه دشمنان”  نقش آفرینی کنند.

عاشورای 1390

عاشورای سال 90 در افغانستان خونین بود. زنان و مردان عزادار در شهر های کابل، مزار شریف و قندهار مورد حملات تروریستی قرار گرفتند.

در کابل دسته های عزاداری که در مقابل زیارتگاهی موسوم به ابوالفضل گرد هم آمده بودند، مورد حمله فردی انتحاری قرار گرفتند. در آن حمله انتحاری که در میان انبوه عزاداران صورت گرفت نزدیک به 60 تن به شهادت رسیدند و بیش از 150 تن دیگر مجروح شدند.

3
حمله انتحاری در سال 2011 بر عزاداران عاشورا در کابل 60 تن کشته بر جای گذاشته بود

همزمان با کابل در شهر مزار شریف هم دسته های عزادار هدف یک حمله انفجاری قرار گرفتند که 6 تن شهید شده و بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند.

حمله تروریستی در شهر قندهار هم چندین زخمی بر جای گذاشت.

مقام های محلی در هرات هم در همان سال گفته بودند که ” از وقوع چندین حمله تروریستی و انفجار در روز عاشورا در شهر هرات جلوگیری کرده اند.”

پس از حمله تروریستی در عاشورای 1390 نیز موجی از تنفر از سوی مردم، مقامات دولتی و رهبران در جامعه شکل گرفت که حمله به غیرنظامیان عزادار را به شدت محکوم کردند.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین در آن زمان، حمله انتحاری به عزاداران را کار دشمنان مردم افغانستان دانست  که می خواهند آرامش میان مردم را بر هم بزنند.

لشکر جنگوی که در پاکستان فعالیت دارد مسوولیت حملات آن سال را بر عهده گرفته بودند.

4
جنبش روشنایی نیز که از هزاره های افغانستان تشکیل شده است هدف حملات مرگبار تروریستی قرار گرفته است

پس از حمله به عزاداران در عاشورای سال 90، حمله انتحاری به تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی نیز یکی از رخدادهایی بود که تعداد زیادی از غیرنظامیان به صورت هدفمند مورد حمله قرار گرفتند.

در تظاهرات جنبش روشنایی که یکی از مدنی ترین نشانه های اعتراض جمعی مردم بود بیش از 80 نفر کشته شدند و نزدیک به 250 زخمی شدند.

رییس جمهور پس از حمله به تظاهرات جنبش روشنایی یک روز ماتم ملی اعلام کرد.

به باور برخی از آگاهان افغان حمله های دیشب تروریستان به مکان هایی که مردم به عزاداری مشغول بودند نیز بار دیگر نشان می دهد که دشمنان همچنان در کمین نشسته اند؛ دشمنانی که اگر نتوانسته اند تا کنون با نفاق اندازی میان اقوام، به اهداف شان برسند این بار شانس خود را در میدان تفرقه اندازی مذهبی میان مردم افغانستان به آزمایش گرفته اند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان