جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

هرات در محور توجه؛ راه‌آهن داخلی این ولایت ساخته می‌شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت فواید عامه از آغاز به کار راه آهن هرات- چشت خبر داده اند. آنان می‌گویند که رییس جمهور غنی در سفرش به هرات بخاطر افتتاح بند سلما، از این راه آهن دیدن کرده و گفته است که کار این خط آهن به زودی آغاز خواهد شد.

رییس جمهور در سفرش به ولسوالی چشت گفته است که احداث این راه آهن می‌تواند به رشد سکتور معادن در مناطق مرکزی افغانستان کمک کند. در همین حال مقام‌های وزارت معادن و پترولیم  افغانستان نیز تاکید دارند که این خط آهن می‌تواند به توسعه معادن در مناطق مرکزی افغانستان کمک کند.

رییس جمهور در آستانه افتتاح بند سلما از راه آهن هرات-چشت نیز دیدن کرد
رییس جمهور در آستانه افتتاح بند سلما از راه آهن هرات-چشت نیز دیدن کرد

توسعه معادن

محی الدین نوری، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان در گفتگو باخبرنامه گفت که با احداث این راه آهن، زمینه استخراج معادن سنگ چشت مساعد شده و همچنان سنگ مرمر به سادگی می‌تواند از طریق بنادر ترکمنستان و ایران به کشورهای مختلف صادر شود. او اضافه کرد که ساخت این راه آهن کمک بزرگی به اقتصاد افغانستان خواهد بود و زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را نیز مساعد می‌کند.

معدن آهن غوریان، معدن سمنت هرات، معدن ذغال سبزک و معادن سنگ مرمر از جمله معادنی است که در این مسیر واقع شده و انتظار می رود با ساخت راه آهن هرات-چشت فعالیت آن ها رونق یابد.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان در گفتگو باخبرنامه گفت که در ماه حمل سال جاری خورشیدی پاولو چین تی لونی وزیر خارجه ایتالیا در سفرش به هرات تعهد کرد که کشورش ۹۲ میلیون دالر را برای احداث راه آهن هرات – چشت کمک می‌کند.

با این حال در ماه اکتوبر سال گذشته‌ی میلادی لوچینیو پیزوتی سفیر ایتالیا مقیم کابل نیز در دیدار با عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان، بر ادامه همکاری‌های ایتالیا با کابل از جمله ادامه و تکمیل برنامه‌های انکشافی در ولایت هرات خبر داده بود.

سفیر ایتالیا در دیدار با دکتر عبدالله گفته است که ایتالیا 92 میلیون دالر را روی راه آهن هرات-چشت سرمایه گذاری می‌کند
سفیر ایتالیا در دیدار با دکتر عبدالله: ایتالیا 92 میلیون دالر را روی راه آهن هرات-چشت سرمایه گذاری می‌کند

زمینه‌های اقتصادی

ریس جمهور افغانستان در سفر اخیرش به هرات از معادن سنگ این ولایت بازدید نمود و تاکید کرد که راه آهن چشت شریف ساخته شود تا این سنگ قیمتی هرات به صورت مستقیم به کشورهای مختلف نظیر روسیه ، ترکمنستان و شرق میانه صادر شود. در صورت ساخت این راه آهن، انتظار می رود تا سنگ های گران قیمت با قطع بزرگ و استندرد صادر گردد.

این موضوع با استقبال کارخانه داران و استخراج کنندگان معادن سنگ مرمر در ولایت هرات روبرو شده است.

مسوولان اتحادیه معدن‌داران در غرب افغانستان گفته اند که جاده‌های ناهموار در مسیر این معادن سبب افزایش بهای ترانسپورت برای شان گردیده و بیشتر درآمدهای آن ها، در این زمینه مصرف می‌شود.

به گفته‌ی مقام های وزارت معادن و پترولیم در ولایت هرات ۱۷ معدن استخراج سنگ مرمر و رخام و نزدیک به ۵۰ کارخانه پروسس آن  وجود دارد.

سنگ مرمر هرات ۹۹ فيصد كلسيم دارد که یکی از با كيفيت ترين سنگ های مرمر در جهان بشمار مي رود. صادارت سنگ مرمر افغانستان به کشور های ترکمنستان، ایران، هندوستان، ‌امارات متحده عرب و ایتالیا جریان دارد.

نصیر فیضی هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان