جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
0
(0)

بازارهای مالی فرصت خرید و فروش جفت ارزهای مختلف را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. شما می‌توانید یک ارز را با یک ارز دیگر عوض کنید. قیمت هر ارز نسبت به ارز دیگری مشخص می‌شود. اسپرد در واقع اختلاف قیمت بین خرید و فروش یک ارز است. قوانین خرید و فروش و کسب سود در دنیای بازارهای مالی نیز وجود دارد به همین جهت بروکرها نیز این اجازه را دارند تا برای کسب سود، جفت ارزها را با قیمت بالاتری بفروشند و با قیمت پایین‌تری بخرند. البته اختلاف بین قیمت خرید و فروش یک جفت ارز باید منصفانه باشد. در این مقاله قصد داریم تا شیوه محاسبه اسپرد را بررسی کنیم.

اسپرد چیست؟

اسپرد یک مفهوم مهم در بازار جفت ارزها است که باید با آن آشنا باشید. اسپرد به اختلاف قیمت خرید و فروش یک جفت ارز اطلاق می‌شود. قیمت خرید Ask قیمتی است که شما می‌توانید یک جفت ارز را از بروکر مورد نظر خود بخرید و قیمت فروش Bid قیمتی است که شما می‌توانید یک جفت ارز را به کارگزاری خود بفروشید. اسپرد نشان‌دهنده هزینه‌ای است که شما برای انجام یک معامله به کارگزاری پرداخت می‌کنید. برای محاسبه اسپرد باید به مقادیر Ask و Bid توجه کنید.

نحوه محاسبه اسپرد در بازار فارکس

در این بخش به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید محاسبه اسپرد ارزهای مختلف را در بازارهای مالی انجام دهید. اسپرد یک عامل مهم در تعیین سود و زیان شما از معاملات است. برای این کار، شما باید با مفاهیم قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی آشنا باشید. قیمت پیشنهادی یا  bid price، قیمتی است که کارگزاری حاضر است ارز پایه را مثلاً دلار آمریکا در برابر ارز متقابل مثلاً دلار کانادا بخرد. در حالی که قیمت درخواستی یا ask price، قیمتی است که کارگزاری می‌خواهد ارز پایه را در برابر ارز متقابل بفروشد. Spread در واقع به تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی اشاره دارد. این تفاوت نشان‌دهنده هزینه معامله با کارگزاری است. بنابراین، اگر شما بخواهید یک ارز را بخرید، باید قیمت درخواستی را پرداخت کنید. اگر شما بخواهید یک ارز را بفروشید، شما باید قیمت پیشنهادی را دریافت کنید.

برای درک بهتر اسپرد، می‌توانید این مثال را در نظر بگیرید. فرض کنید که قیمت خرید و فروش برای جفت ارز EUR/USD به ترتیب برابر با 1.2004 و 1.2002 باشد. در این صورت، اسپرد برابر با به 0.0002 دلار یا 2 پیپ خواهد بود. این بدان معناست که اگر شما بخواهید EUR/USD را بخرید، برای هر یورو باید 1.2004 دلار بپردازید و اگر بخواهید EUR/USD را بفروشید، برای هر یورو 1.2002 دلار دریافت خواهید کرد. در هر دو صورت، شما 2 پیپ از مبلغ معامله خود را به کارگزاری می‌دهید.

Spread= Ask-Bid

Spread= 1.2004-1.002= 0.0002

اسپرد در بازار فارکس

آیا اسپرد تابع عرضه و تقاضا در بازار است؟

برای درک بهتر موضوع، حالتی را در نظر بگیرید که ماریا و الکس دو معامله‌گری هستند که محاسبه اسپرد را جدی نمی‌گیرند. این دو می‌خواهند سهام  شرکت Z را خرید و فروش کنند. ماریا مایل است تا 10 دلار برای هر سهم بپردازد، در حالی که الکس حاضر است سهام خود را حداقل به ازای هر سهم 11 دلار بفروشد. تفاوت بین قیمت آن‌ها، پرداخت قیمت پیشنهادی نامیده می‌شود و نشان‌دهنده هزینه معاملات در بازار است. هرچه اسپرد کم‌تر باشد، بازار نقدشوندگی و کارآمدی بیش‌تری دارد.

یک روز، یک گزارش خبری منتشر می شود که شرکت Z  قصد دارد محصول جدیدی را عرضه کند که می‌تواند از طریق آن فروش و سود خود را افزایش دهد. ماریا و الکس هر دو اخبار را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند تا قیمت‌های خود را تغییر دهند. ماریا فکر می‌کند که Z اکنون ارزش بیش‌تری دارد، بنابراین قیمت پیشنهادی خود را به 10.50 دلار برای هر سهم افزایش می‌دهد. الکس همچنین فکر می‌کند که Z ارزشمندتر است، اما او همچنان می‌خواهد سهام خود را بفروشد و مقداری سود بگیرد، بنابراین قیمت درخواستی خود را به 10.75 دلار برای هر سهم کاهش می‌دهد. اسپرد بین آنها اکنون به 0.25 دلار به ازای هر سهم یا 2.38 درصد از قیمت متوسط کاهش یافته است. این بدان معناست که بازار برای سایر معامله‌گران نیز رقابتی‌تر و جذاب‌تر شده است.

با این حال، گزارش خبری نادرست است و محصول جدید  Z در واقع یک شکست بری آن شرکت به بار آورده است. ماریا و الکس هر دو متوجه اشتباه خود می‌شوند و می‌خواهند موقعیت خود را برعکس کنند. ماریا اکنون می‌خواهد سهام خود را بفروشد، در حالی که الکس می‌خواهد آن‌ها را بازخرید کند. با این حال، آن‌ها با مشکلی روبرو هستند که هیچ معامله‌گر دیگری وجود ندارد که بخواهد با قیمت فعلی با آن‌ها معامله کند. ماریا قیمت پیشنهادی خود را به 9.50 دلار برای هر سهم کاهش می‌دهد، در حالی که باب قیمت پیشنهادی خود را به 9.25 دلار برای هر سهم کاهش می‌دهد. اسپرد بین آن‌ها اکنون به 0.25 دلار به ازای هر سهم یا 2.63 درصد از قیمت متوسط افزایش یافته است. این بدان معناست که بازار نقدینگی و کارایی کم‌تری داشته و معاملات گران‌تر و ریسک پذیرتر شده‌اند.

از تصمیمات ماریا و الکس این نتیجه را می‌گیریم که محاسبه اسپرد، منعکس کننده عرضه و تقاضای بازار و همچنین انتظارات و ترجیحات معامله‌گران است. بسته به اخبار، رویدادها و احساساتی که بر ارزش جفت ارزها یا دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد، اسپرد می‌تواند دچار تغییر شود. اسپرد کم مانند اسپرد نزدک نشان‌دهنده سطح بالای توافق و اطمینان در میان معامله‌گران است، در حالی که اسپرد بیش‌تر نشان‌دهنده سطح پایینی از اطمینان معاماه‌گران به بازار است.

آیا اسپرد تابع عرضه و تقاضا در بازار است؟

معاملات فارکس یا معاملات ارزی، فرآیندی است که در آن معامله‌گران ارزهای مختلف را با استفاده از نرخ تبدیل آن‌ها خریداری و فروش می‌کنند. هدف از این کار این است که از تغییرات نرخ ارز به نفع خود سود ببرند. برای مثال، معامله‌گران می‌توانند دلار آمریکا را با نرخ نقدی که نرخ مبادله‌ای رایج آن است، به یورو تبدیل کنند و سپس یورو را با نرخ بالاتری به دلار برگردانند و از این راه سود کسب کنند. اختلاف بین نرخ خرید و نرخ فروش ارزها، معیاری برای اندازه‌گیری سود یا زیان معامله‌گران از این فعالیت است.

مقایسه ارزها با یک‌دیگر

وقتی می‌خواهید ارزهای مختلف را با هم مقایسه کنید، باید به نحوه خوانش آن‌ها نیز توجه کنید. ارزها به‌صورت جفتی خوانده می‌شوند، یعنی مقدار یک ارز را با مقداری از ارز دیگر مقایسه می‌کنند. این جفت ارزها را می‌توانید با یک علامت اسلش (/) از هم جدا کنید. برای مثال، USD/CAD  یک جفت ارز است که دلار آمریکا را با دلار کانادا مقایسه می‌کند.

در هر جفت ارز، ارزی که در سمت چپ قرار دارد را ارز پایه می‌گویند و ارزی که در سمت راست قرار دارد را ارز مظنه یا ارز متقابل می‌نامند. ارز پایه نشان‌دهنده ارزی است که می‌خواهید آن‌را خرید یا فروش کنید و ارز مظنه نشان‌دهنده ارزی است که می‌خواهید با آن معامله کنید. برای مثال، در جفت  ارز  USD/CAD، USD  ارز پایه و CAD ارز مظنه است. نرخ مبادله یا نرخ تبدیل یک جفت ارز نشان می‌دهد که برای خرید یا فروش یک واحد از ارز پایه، چه مقدار از ارز مظنه لازم است.

انواع اسپرد

اسپرد ثابت

اسپردی را که میزان آن تحت تأثیر عوامل بازار قرار نمی‌گیرد و ثابت می‌ماند، اسپرد ثابت می‌گویند. این نوع اسپردها معمولاً توسط کارگزاری‌ها در بازار فارکس تنظیم می‌شوند. این نوع کارگزاری‌ها، در حساب‌های کوچک و خرد، اسپرد ثابت را اعمال می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی اسپرد ثابت

مشخصه اصلی اسپرد ثابت این است که ارزش آن تابعی از عوامل موجود در بازار نیست و ثابت باقی می‌ماند. این نوع اسپردها توسط کارگزاری‌ها و با دقت زیاد توسط نمایندگان کمیسیون مشخص می‌شوند. در ابتدای رونق فارکس، اسپردهای ثابت بسیار مورد توجه بودند، اما امروزه کم‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند. معمولاً اسپرد ثابت به‌عنوان یک عامل معاملاتی شناخته می‌شود که برای معامله‌گران بسیار مناسب است، اما ارزش آن معمولاً بیش‌تر از اسپرد متغیر موجود در بازار است. کارگزاری‌های مختلفی وجود دارند که هنوز هم اسپرد ثابت را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. اسپردهای شناور به‌قدری مورد پسند قرار گرفته‌اند که تقریباً می‌توان گفت که جایگزین اسپردهای ثابت شده‌اند.

اسپرد شناور

محاسبه اسپرد شناور پیچیدگی‌های خودش را دارد. اسپردی که اندازه آن بستگی به وضعیت بازار دارد را اسپرد شناور می‌گویند. امروزه اسپرد شناور یکی از پرکاربردترین انواع اسپرد است. این اسپرد به دلیل سودمند بودن آن برای تمامی طرف‌های مشارکت‌کننده در معاملات مالی، مورد توجه قرار گرفته است. محاسبه اسپرد در تریدینگ ویو و متارتریدر و … کار ساده‌ایست زیرا این ابزارها خودشان اسپرد را به شما نشان میدهند.

ویژگی‌های اصلی اسپرد شناور

اسپرد شناور یکی از انواع اسپرد در بازار ارز است که مقدار آن تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، شرایط بازار و نوسانات قیمتی قرار می‌گیرد. این نوع اسپرد در شرایط نرمال بازار، معمولاً کم‌تر از اسپرد ثابت است و به این ترتیب هزینه‌های معاملاتی را برای معامله‌گران کاهش می‌دهد اسپرد شناور نشان دهنده وضعیت واقعی و نقدینگی بازار برای یک جفت ارز است و به این ترتیب می تواند به معامله گران امکان انتخاب گزینه های مناسب تر و بهره برداری از فرصت های موجود را بدهد. البته اسپرد شناور در دوره‌هایی که بازار دچار نوسانات شدید است، مانند زمان انتشار اخبار مهم یا تعطیلات عمومی، ممکن است به شدت افزایش یابد و در نتیجه خطر و عدم قطعیت را برای معامله‌گران بالا ببرد. یکی دیگر از راه‌های معامله در فارکس که اسپر در ان دخیل است شرط بندی اسپرد فارکس است که در صورت نیاز میتوانید درباره ان بیشتر مطالعه نمایید.

عوامل تاثیرگذار بر اسپرد چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که بر مقدار اسپرد تاثیر می‌گذارند و محاسبه آن‌را دستخوش تغییر می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار بر اسپرد چیست؟

زمان روز

می‌دانید که زمان شروع معامله برای محاسبه اسپرد خیلی مهم است، بیایید با هم یک مثال را بررسی کنیم. فرض کنید شما می‌خواهید یورو بخرید. اگر در ساعات صبح زود که بازار اروپا باز است، معامله کنید، اسپرد فارکس کم‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. اما اگر در اواخر شب که بازار آسیا باز است، معامله کنید، اسپرد فارکس بیش‌تر و گران‌تر محاسبه می شود.

رویدادها و نوسانات

رویدادهای اقتصادی و سیاسی نیز می‌توانند بر اسپرد فارکس تأثیر گذار باشند. برای مثال، اگر نرخ بیکاری در ایالات متحده بسیار بیش‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، دلار در برابر اکثر ارزها ممکن است ضعیف شود یا ارزش خود را از دست بدهد. بازار فارکس ممکن است به‌طور ناگهانی واکنش نشان دهد و در دوره‌هایی که رویدادهای مهمی در حال رخ دادن هستند، نوسانات زیادی را تجربه کند. در نتیجه، مقدار اسپرد ممکن است در طول رویدادها بسیار بالا رود، زیرا نرخ ارز به شدت تغییر می‌کند.

برای اینکه بتوانید مقادیر اسپرد را به خوبی درک کنید، باید با محاسبه اسپرد آشنا باشید. اسپرد نامی است که به اختلاف نرخ خرید و فروش یک جفت ارز اطلاق می‌شود. این اختلاف نشان‌دهنده‌ سود بروکرها است که به شما خدمات مالی ارائه می‌دهند. بروکرهای معتبر و رگوله شده، جفت ارزها را با نرخی کمی بالاتر از نرخ بازار می‌فروشند و با نرخی کمی پایین‌تر از نرخ بازار می‌خرند. البته این اختلاف باید در حد قابل قبول باشد تا شما هم بتوانید از معاملات خود سود ببرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان